inlägg från en ovan mc-förare...på motorvägen så blåser det

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
haha, jo man kan visst blåsa omkull.. höll själv på att göra det på min uppkörning.. det blåste nästintill orkan för f*n. kom från Halmstad och skulle köra upp i Ängelholm.. (125 cc) fick ligga med typ 45 graders lutning på motorvägen :D och så fick man hela tiden parera alla vindstötar.. Hojjen vägde ju inget heller så.. (Honda CBR 125) höll faktiskt på att blåsa ner i diket ett par gånger, lite läskigt.. men jag klarade mig :)

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
>>Danny<< skrev:
2112991 haha, jo man kan visst blåsa omkull..

ja, jo, jag förstår att man KAN blåsa omkull....men nu menade jag mera när det är normala vindförhållanden! :tungan

klart ja inte skulle åka in i en virvelvind bara för att någon på ett forum sa att det "går"! :)

Det roligaste va väl att igår när jag låg på nynäsvägen (väg 73) mot Haninge....och tycker att det blåser lite obehagligt...så kommer 2 grabbar körandes med supermotard hojjar....o de drar upp sina hojjar på bakhjulet....i 90 km/h....o kör zick zack mellan bilarna......då skratta ja lite åt mig själv..."e du rädd för att blåsa omkull när dessa herrar drar upp den på bakhjulet" :lol

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Försök att slappna av så mycket som möjligt. Om du spänner dig och håller i styret för glatta livet så har hojen en tendens att bli ännu känsligare för vind....allting fortplantas ju.
Du vänjer dig vid att det blåser utav bara helvete :tummenupp

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
nu börjar man vänja sig mer o mer...ligger iaf i 110 o kör nu...

en annan äcklig grej e när man typ ligger i en sväg högerkurva....o man ligger i själva vänsterfilen i filen så att säga(2 filig motorväg)...så blåser det till lite så att man rör sig utåt mot vänstra filen...o man nästan kan inte styra hojen tillbaka......

oj va ja pladdrar.....blir nog bra detta...om nåra veckor kör man väl på bakhjulet i 130 :lol

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Känner så väl igen dina tankar men man vänjer sig. Dock ÄR det blåsigt på en naken hoj, upp till 150 är väl ok men sen börjar det fan fladdra seriöst i prylarna. Inte så kul när man ska steka av nån slemkälke och huvet börjar gå som en j-a flörtkula :hihi

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
mkillen skrev:
2113015 ja, jo, jag förstår att man KAN blåsa omkull....men nu menade jag mera när det är normala vindförhållanden! :tungan

klart ja inte skulle åka in i en virvelvind bara för att någon på ett forum sa att det "går"! :)

Det roligaste va väl att igår när jag låg på nynäsvägen (väg 73) mot Haninge....och tycker att det blåser lite obehagligt...så kommer 2 grabbar körandes med supermotard hojjar....o de drar upp sina hojjar på bakhjulet....i 90 km/h....o kör zick zack mellan bilarna......då skratta ja lite åt mig själv..."e du rädd för att blåsa omkull när dessa herrar drar upp den på bakhjulet" :lol

Om det är nynäsvägen du kör så kan jag rekomendera att ligga i 230 på 73:an söderut, precis där motorvägen blir motortrafikled (vid berga) så kan man få en skön överaskning...mycket härlig känsla när det är helt vindstilla överallt och man drar på...sedan kommer man till ovan nämnda punkt och får en feting kast-vind från vänster (det är öppet nästan hela vägen ut till havet där) DÅ KAN MAN BLÅSA OMKULL!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kapten Blåskägg skrev:
2117428 Känner så väl igen dina tankar men man vänjer sig. Dock ÄR det blåsigt på en naken hoj, upp till 150 är väl ok men sen börjar det fan fladdra seriöst i prylarna. Inte så kul när man ska steka av nån slemkälke och huvet börjar gå som en j-a flörtkula :hihi
Jepp. Särskilt om man kör med crosshjälm. Den där lilla skärmen verkar fånga all vind den kan från det att man kör 90kmh eller fortare.

Nu har jag skruvat av skärmen så det återstår att se hur det går imorgon. :cool:

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
F800ST
Nu är inte jag världens mest erfarna mc-förare men upplevde, relativt nyligen, samma sak som du och minns vad jag gjorde för att komma överens med blåsiga vägar.

Kom till denna insikt. Mitt stora fel var följande... När det kom kraftig sidvind (särskilt byig vind) så ryckte jag omedvetet tag lite i styret. Kom från vänster så känns det som om man håller på att bli knuffad till höger. Då gav jag, genom att hålla för hårt i styret, en antydan till svängning åt vänster. Vad händer då? Motstyrning är inte alltid bra... Antydningen till styrning gör att hojen vill lägga sig i lutning åt höger samtidigt som vinden trycker en ditåt!

Numer stör vinden mig inte så mycket. Kommer det jobbig vind så håller jag så lite jag bara kan i styret och klämmer åt hårt med benen runt hojen. Alldeles för lätt att göra rörelser med händerna som förstärker vinglandet. Bättre att bara hålla lite lätt med två fingrar på gasen.

/Martin

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...