Inlösen = pengar eller ny hoj?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag får troligen min hoj inlöst efter en vurpa, men jag undrar om jag får pengar eller om jag måste köpa ny hoj? Bolaget är Tennant.

.

Dominator-Rocks

Guest
Lurch skrev:
2365039 Jag får troligen min hoj inlöst efter en vurpa, men jag undrar om jag får pengar eller om jag måste köpa ny hoj? Bolaget är Tennant.

.

Hur svårt kan det vara och ringa/maila dem och fråga ??

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Dominator-Rocks skrev:
2365042 Hur svårt kan det vara och ringa/maila dem och fråga ??

En aning svårare än att fråga på sh.com.

Hur svårt är det att fråga hur svårt det är att fråga istället för att strunta i det?

.

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
Lurch skrev:
2365049 En aning svårare än att fråga på sh.com.

Hur svårt är det att fråga hur svårt det är att fråga istället för att strunta i det?

.
Visst är det skönt med ett positivt bemötande..Kan man inte svara på frågan så kan man hålla käften istället för att vara spydig.

Till frågan då. Jag tror att du kan välja pengar eller hoj, beroende på årsmodell miltal och marknadsvärde. En äldre hoj kan ju vara svårare attt få tag på i samma skick typ.

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC
Lurch skrev:
2365039 Jag får troligen min hoj inlöst efter en vurpa, men jag undrar om jag får pengar eller om jag måste köpa ny hoj? Bolaget är Tennant.

.

Jag fick pengar. Men då var det förvisso personskador med i bilden. Så de kunde knappast begära att jag skulle vara tvungen att köpa en ny hoj.
(Folksam)

Det kan även nämnas att jag blev uppringd av en kvinna på försäkringsbolaget, som frågade vilket pris min motorcykel stod i. Jag upplyste om detta, och fick faktiskt ut den summan :)
Så ibland kan det gå smidigt, även när man har med försäkringsbolag att göra!

/Skinnpåven

Last edited:

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
hojlös
Dominator-Rocks skrev:
2365042 Hur svårt kan det vara och ringa/maila dem och fråga ??
har du vakna med huvudet upp i arslet idag eller??
han ställde en helt vanlig fråga. och har du inte nå vettigt att säga så låt bli.

Till trådstartaren, som jag har fattat de så beror de på vilket bolag du har. så tennant har jag ingen aning om.

Bike Mike

Guest
My story

Lurch skrev:

.
Jag fick pengar som en likvärdig hoj skulle ha kostat... men det var två år sedan och jag har inte sett en så pedantskött ninja för 40 000 än? Försäkringsbolagen är så jäkla snåla. Skulle ha tagit en oberoende besiktningsman men man får pröjsa honom om han säger ett lägre pris än vad man har fått från början. Försäkringar suger. Betala hur mycket som helst för att få typ 29.50 att köpa en godispåse på ica. :mad:

Dominator-Rocks

Guest
Tyckte inte mitt inlägg var speciellt spydigt !

Men det tolkades visst så så jag ber så hemskt mycket om ursäckt !

Sorry !

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Säg att du inte vågar åka hoj längre eftersom du ALLTID krashar så lär du få pengarna i handen bums :)

BlueBull

Guest
Har ingen erfarenhet av liknande alls, men visst låter det enklare för FB att bara kolla upp listpris å dela ut pengarna...

Minsta möjliga arbetsinsats för mesta möjliga inkomst attraherar väl dom flesta, även FB, tror jag :rolleyes: Så det borde ju inte va nåra problem...

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Försäkringsbolaget vill betala så lite som möjligt och du vill ha så mycket som möjligt. Neka till första budet och säg att du inte får en likvärdig för den summan. Sen ber du att få kolla upp lite priser och återkomma med vad du vill ha. Ingen idé att du kommer med några fantasikrav men lägg dig några tusen över genomsnittet.

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Jag har TH som fb-bolag och vid inlösen så MÅSTE jag köpa en hoj, de sätter inte in pengarna på mitt konto. Jag försökte förklara att jag är student och vet inte ens om jag tänker köpa en ny hoj igen. Men det spelade ingen roll - enligt dem, så borde jag redan vetat detta, eftersom jag skrev på kontraktet.
Det kan dröja 20 år (utan ränta på mina pengar).. hata TH. :mad:

Om det är fallet för dig, köp en polares hoj för 1 krona, sen säljer du tillbaka den till honom igen för 1 krona ...

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
fart freak skrev:
2373331 Jag har TH som fb-bolag och vid inlösen så MÅSTE jag köpa en hoj, de sätter inte in pengarna på mitt konto. Jag försökte förklara att jag är student och vet inte ens om jag tänker köpa en ny hoj igen. Men det spelade ingen roll - enligt dem, så borde jag redan vetat detta, eftersom jag skrev på kontraktet.
Det kan dröja 20 år (utan ränta på mina pengar).. hata TH. :mad:

Om det är fallet för dig, köp en polares hoj för 1 krona, sen säljer du tillbaka den till honom igen för 1 krona ...

:confused: Det är ju inte rimligt alls ! L-F har inte dom kraven vet jag iaf där är det enklare att få pengar !
Sen vad det gäller värdering så kan man kika runt på tex blocket och kolla sen får man ta ett snitt pris och om man då har en som gått lite eller är extremt fin så bör man ha nått att styrka det med (tex kvitton och service bok som är bra ifylld) då kan man begära mera än genomsnittet :tummenupp

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Madbulle skrev:
2373360
Sen vad det gäller värdering så kan man kika runt på tex blocket och kolla sen får man ta ett snitt pris och om man då har en som gått lite eller är extremt fin så bör man ha nått att styrka det med (tex kvitton och service bok som är bra ifylld) då kan man begära mera än genomsnittet :tummenupp

Tidningen Bike publicerar även begagnad hoj prislistor varje år, vilket även hjälpte mig, ett bra mått.

Ju, det är för taskigt att TH gör så, men tydligen inget man kan påverka

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Om man skrotar en begagnad mc, är det vanligt att man får ut rekvisition då
eller ersätter de med pengar? Hur köper man av privatperson med rekvisition... Har du någon plikt att redovisa för FB vad du köpt?
Kanske villman passa på att lägga en summa emellan och köpa nytt, är det OK?

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Jag har precis avslutat "förhandlingarna" med Tennant. Fick min ducce stulen i början av sommaren.
I mitt fall så fick jag inte pengar i näven. Utan ett tillgodocheck eller vad dom nu kallar det för. Denna måste jag använda hos en auktoriserad mc-säljare.
Om jag nu skulle vilja köpa privat, så blir det krångligt....
Först måste jag lägga ut pengarna privat (oftast låna på banken) sen skriva ett riktigt kvitto med ramnr: m.m. Skicka detta till Tennant, som sedan sätter in dom pengarna som jag har blivit lovad..
Jäklar vad omständigt *arrgh*

"rekvisition" var det någon som skrev, så heter det kanske :)

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
CB1000RA -09
I mitt fall (trygg hansa) så va ja tvungen att köpa en ny hoj till liknande värde. De va stört omöjligt att få ut kontanta pengar, förutom en viss mellanskillnad då... Dom ska till mig att ca 10% kan dom ge ut kontant, så om du får ut 70' för en krockad/stulen hoj så kan du köpa en för 63' å få ut 7000 kontant...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC