Inlösning?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Compa_w skrev:
2360707 1.) Ett fordon går endast till inlösen om reparationskostnaden överstigen motorcykelns värde

Nope. Repkostnaden behöver inte överstiga värdet på hojen, det kan vara tex 80% eller 70% som GuW skriver nedan.

Fråga. Jag får nog min hoj inlöst, repkostnad ca 42000 = mer än 80% av värdet. Får jag pengar eller måste jag köpa ny hoj? Bolaget i fråga är Tennant.

.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Olsson skrev:
2361503 GUW. Det kan säker stämma det du säger, jag jobbar ju med skadade fordon (bilar dock) och det som du beskriver är ingenting som jag känner till häromkring iaf.

Jag har aldrig skrotat ut en bil utan att en tekniker har kommit och vi på plats i verkstan gemensamt gått igenom kalkyl och skador, och då har jag setat här i snart 6 år.

Sen vet jag inte om det förekommer lokala avikelser inom föräkringsbolagen så att man har andra rutiner i övriga landet men det är så här det går till här iaf.

Detta är väldigt vanligt i MC branchen och även i andra brancher där fbolag är inblandade. En stor del av problemet är att vi som försäkringstagare är så övernitiska när det gäller skicket efter rep, är där en knappt synlig bula i tanken så byts den eller är där en repa i ramen så förpassas den till containern, detta i kombination med de löjligt höga reservdelspriserna gör det knappt lönt att reparera cyklarna.

Jag knäckte extra i repvarvsbranchen och där låg de stora pengarna inte i båtreparationer utan i inlösta objekt som man reparerade på lediga stunder och sedermera sålde.

Ett typiskt exempel enl följande:
1 år gammal båt råkar ut för motorstöld och på vägen repar tjuvarna lite plast.
Nypris båt 300kkr
Pris motor+elektronik 100kkr
Arbete 50kkr

Båten döms ut och vi får köpa den för 20-40kkr, sen reparerar vi den på lediga stunder(aka väldigt välbetald övertid), hänger i ny motor och säljer den för 230kkr.100kkr i ren vinst till varvsägaren tacka fan för att försäkringar är dyrt...
 

m3jonas

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Ekerö
Hoj
Massa olika
Bolagen brukar jobba lite olika, en del betalar ut kontant ersättning vid inlösen av mc medans en del får en rekvisition att handla ny cykel för. Detta gäller vid kraschade hojar.

När det gäller stölder är det extremt ovanligt med kontantersättning av det solklara skälet att de vill minska försäkringsbedrägerierna och antalet stulna cyklar på höstarna...

Precis som Boris säger så är det ofta pga nitiska mc ägare som det blir lösen trots relativt små skador.
Blir det en repa i en ram på en cykel som tidigare varit felfri så käver det rambyte, vilket på tex en R1:a kostar ca 14000:- i materialkostnad och ca 6000:- för arbetet.
Jag skulle själv ha svårt att godkänna en reparation som inte är helt 100 procentig på en cykel som jag betalat premie och självrisk på.

Om man däremot ska köpa en begagnad cykel är det helt plötsligt inga problem att acceptera några småskavanker.
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Olsson skrev:
2361503 GUW. Det kan säker stämma det du säger, jag jobbar ju med skadade fordon (bilar dock) och det som du beskriver är ingenting som jag känner till häromkring iaf.

Sen vet jag inte om det förekommer lokala avikelser inom föräkringsbolagen så att man har andra rutiner i övriga landet men det är så här det går till här iaf.

Det kan du fet hajja att jag har sett sett o hört vis vissa kanaler dvs sakade inspektörer dom slåss om vissa bilar på plåt. polarn har just köp löss en sån bil hihi har minst sett 5 nya bilar i år som sälges vidare för en strunt summa
vissa skade inspektörer e skit glada o kommer in på kund motagnigen o talar om att VI fick köpa bilen eller fordonet :va igen!?!? Men orka bry sig blir min bil in löst så ska ja ha den :D sen får nogon annan fixa den :tungan
//Robin
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Lorge skrev:
2362808 Länsförsäkringar dömde ut min hojj genom att bara kolla på bilder på den utan att den ens varit inne på verkstad. Tog några snabba bilder som jag mailade in samt beskrev skadorna med några ord.

Fick tom ut pengarna innan jag lämnat in hojjen till någon.
Faktum är att jag nu flera veckor efter att jag fått pengarna fortfarande har skrotet ståendes utan att försäkringsbolaget har hört av sej, så är det väl i semestertider.

//Tobbe

Om jag vore du skulle jag inte göra mig av med skrotet eller handla upp slantarna innan de hört av sig från FB..

Det kan komma surt efter sådana dära "Missar"

Håller inte på med MC men..

När man gör en kalkyl för FB så gör man en kalkyl på vad som är trasigt. Sedan så får kunden eller FB själv besluta om vad som ska göras.

Man får vara på sin vakt dock.. båda sidor försöker ibland på att göra en rövare :/
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Har redan brännt pengarna på en ny hojj.
Vill dom ha den gamla så står den och väntar på dom, det är bara att komma och hämta den. Precis så som vi avtalat.

//Tobbe

John_Doe skrev:
2367032 Om jag vore du skulle jag inte göra mig av med skrotet eller handla upp slantarna innan de hört av sig från FB..

Det kan komma surt efter sådana dära "Missar"

Håller inte på med MC men..

När man gör en kalkyl för FB så gör man en kalkyl på vad som är trasigt. Sedan så får kunden eller FB själv besluta om vad som ska göras.

Man får vara på sin vakt dock.. båda sidor försöker ibland på att göra en rövare :/
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Står inför faktum!

Bra att man hittade den här tråden innan jag pratar med bolaget igen. Min hoj är ju tveklöst ett inlösenobjekt sett även av den mest öppenhjärtliga "FB-tekniker". Men det är ju inte aktuellt för mig. Då får hellre skrotet stå den tid det tar att hitta delar osv, oavsett antal decenier.... Är alldeles för kär i den för att bara lämna iväg. Och har ju precis renoverat motorn för en del sköna slantar som ju inte är värt ett dugg för FB, den gick som en dröm innan det tog stopp i onsdags.
Men som sagt den här tråden gav lite kött på benen.

/Uffe
 

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Nu blev allt bra i detta fallet, fick hojen och pengar att laga den för. ska faktiskt bli riktigt kul med ett vinterprojekt.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
När en valfri Duccefirma i Halmstad skulle skadebesikta min hoj så:

A) tog det 2 mån pga att firman inte "hunnit" ringa ett 2-minuterssamtal till mitt FB och informera att det finns en hoj att skadebesikta. Jag fick ringa själv till FB, nästa dag var det fixat.

B) MC-firman hade lagt till skador på min cuts och sadel bl.a! Dvs lagt dit fler repor för att få upp skadebeloppet och tjäna ett par hackor extra från FB-bolaget.

Den jävla firman är de värsta skojarna jag vatt med om. Usel service, dryg personal och dyrt så in i helvet.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top