Olsson skrev:
2361503 GUW. Det kan säker stämma det du säger, jag jobbar ju med skadade fordon (bilar dock) och det som du beskriver är ingenting som jag känner till häromkring iaf.
Jag har aldrig skrotat ut en bil utan att en tekniker har kommit och vi på plats i verkstan gemensamt gått igenom kalkyl och skador, och då har jag setat här i snart 6 år.
Sen vet jag inte om det förekommer lokala avikelser inom föräkringsbolagen så att man har andra rutiner i övriga landet men det är så här det går till här iaf.
Detta är väldigt vanligt i MC branchen och även i andra brancher där fbolag är inblandade. En stor del av problemet är att vi som försäkringstagare är så övernitiska när det gäller skicket efter rep, är där en knappt synlig bula i tanken så byts den eller är där en repa i ramen så förpassas den till containern, detta i kombination med de löjligt höga reservdelspriserna gör det knappt lönt att reparera cyklarna.
Jag knäckte extra i repvarvsbranchen och där låg de stora pengarna inte i båtreparationer utan i inlösta objekt som man reparerade på lediga stunder och sedermera sålde.
Ett typiskt exempel enl följande:
1 år gammal båt råkar ut för motorstöld och på vägen repar tjuvarna lite plast.
Nypris båt 300kkr
Pris motor+elektronik 100kkr
Arbete 50kkr
Båten döms ut och vi får köpa den för 20-40kkr, sen reparerar vi den på lediga stunder(aka väldigt välbetald övertid), hänger i ny motor och säljer den för 230kkr.100kkr i ren vinst till varvsägaren tacka fan för att försäkringar är dyrt...