Inlackade dekaler och nylackering?!?

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Ska lacka om kåpor och tank och har tagit bort alla dekaler som inte är inlackade. Men hur gör jag med dekalerna som har ett lager med klarlack över?

Jag kan ju inte bara matta ner lacken och låta dom sitta kvar där. Då kommer ju konturerna synas efter omlackeringen.

:3freak
 

pejon

Back to basic
Gick med
9 May 2003
Ort
Bygdeå
Hoj
Yamaha FZR 1000
gonzo skrev:
Ska lacka om kåpor och tank och har tagit bort alla dekaler som inte är inlackade. Men hur gör jag med dekalerna som har ett lager med klarlack över?

Jag kan ju inte bara matta ner lacken och låta dom sitta kvar där. Då kommer ju konturerna synas efter omlackeringen.

:3freak
Det är bara att bita i sura äpplet å slipa ner dom
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
herrejösses. Lider med dig. Lär ta en evighet. Fast iofs får du grova armar efter du är klar med jobbet. :tummenupp
 

pejon

Back to basic
Gick med
9 May 2003
Ort
Bygdeå
Hoj
Yamaha FZR 1000
gonzo skrev:
:gråta Är det så jävligt...
Jupp.
Om du slipar ner så du får matt yta och sedan sprutspacklar över dekalerna så går det säkert bra. Utan att slipa ner hela dekalen.
 

Sir_Börje

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Avesta
Hoj
CRF 450 -08
Bara att slipa ner dekalerna, tar inte mer än 10 min x-tra om du har en bra maskin.
Sen e d slipgrund som gäller för att isolera genomslipningarna.

Lycka till.......
 

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
gonzo skrev:
Ska lacka om kåpor och tank och har tagit bort alla dekaler som inte är inlackade. Men hur gör jag med dekalerna som har ett lager med klarlack över?

Jag kan ju inte bara matta ner lacken och låta dom sitta kvar där. Då kommer ju konturerna synas efter omlackeringen.

:3freak


börja med att slipa bort klarlacken över dekalerna, ta sedan bort dom.
slipa ut färgkanterna som blir kvar o lägg på grundfärg.
ta det försiktigt 1:a varvet med klarlack sen över dekalerna, lägger
du på för mycke så kan dom lösa upp sig o bli "bubbliga".
 

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
pejon skrev:
Jupp.
Om du slipar ner så du får matt yta och sedan sprutspacklar över dekalerna så går det säkert bra. Utan att slipa ner hela dekalen.

neeejjj.....inga tattarjobb....blir så tråkigt när man får in
såna på jobbet o måste göra om allt.....
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
heretique skrev:
neeejjj.....inga tattarjobb....blir så tråkigt när man får in
såna på jobbet o måste göra om allt.....

Här har vi en yrkesman! Hur fan ska jag göra?????
 

pejon

Back to basic
Gick med
9 May 2003
Ort
Bygdeå
Hoj
Yamaha FZR 1000
heretique skrev:
börja med att slipa bort klarlacken över dekalerna, ta sedan bort dom.
slipa ut färgkanterna som blir kvar o lägg på grundfärg.
ta det försiktigt 1:a varvet med klarlack sen över dekalerna, lägger
du på för mycke så kan dom lösa upp sig o bli "bubbliga".

Värkar ju bra att klarlacka direkt på grundfärgen och sedan att få "borttagna" dekaler att lösa upp sig o bli bubbliga. SERIÖST.
 

Sir_Börje

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Avesta
Hoj
CRF 450 -08
pejon skrev:
Värkar ju bra att klarlacka direkt på grundfärgen och sedan att få "borttagna" dekaler att lösa upp sig o bli bubbliga. SERIÖST.

Om du e ironisk kan du ju påpeka d...
Annars så håller du käften.. Bra då säger vi så.......
Snubben vet iaf va han snackar om.
 

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
pejon skrev:
Värkar ju bra att klarlacka direkt på grundfärgen och sedan att få "borttagna" dekaler att lösa upp sig o bli bubbliga. SERIÖST.


men jävla pucko :huvet fatta att man lägger på färgen först, sen dekaler, sen klarlack
 

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
gonzo skrev:
Här har vi en yrkesman! Hur fan ska jag göra?????


precis som jag skrev tidigare :)
ska du va extra noga så kan du bla se till att inte lämna
några grova sliprepor innan grundfärg, du kan slippa undan
klarlacken o dylikt med 180 men jag rekomenderar att du
slipar ut dom med 500 innan grund, ju finare du slipar
desto bättre blir slutresultatet.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
heretique skrev:
precis som jag skrev tidigare :)
ska du va extra noga så kan du bla se till att inte lämna
några grova sliprepor innan grundfärg, du kan slippa undan
klarlacken o dylikt med 180 men jag rekomenderar att du
slipar ut dom med 500 innan grund, ju finare du slipar
desto bättre blir slutresultatet.

Kanon! Nu är det bara att göra det också... :gnissla
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top