Innerslang och fälgband till XT600

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag har en Yamaha XT600e 1998 och tänkte byta båda däcken och då har jag en fundering kring innerslangar och fälgband.

Båda däcken har innerslang och då har jag sett att det finns vanliga, förstärkta och någon crossvariant, vad ska man välja? Eller spelar det någon roll?
Det verkar numera finnas olika ventiltyper, spelar dessa någon roll annat än att man har en rak eller vinklad?

Jag har sett att det även verkar finnas olika bredd på fälgbanden, hur vet man vilken bredd man ska ha? (Har sett exempelvis att till 17-tum så finns det 4-5 olika storlekar på banden).
Bör man alltid byta fälgband när man byter däck?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vanliga slangar om du kör som vanligt.
Tjockare slangar om du kör hårt i skogen och om du kör med lägre lufttryck för bättre grepp. Mindre risk för genomslag och punka.

Har du stålfälgar så kan dom vara rejält rostiga. Borsta rent med manell stålborste eller någon roterande i skruvdragaren. Kolla om det sitter rostflagor på fälgbanden. De vill gärna göra hål i slangen. Ekernipplarna kan nöta hål på fälgbanden vilket också kan leda till punka.
Det är vanligt att man (jag) drar 2-3 varv med eltejp ovanpå fälgbandet som extra nötningsskydd. Gärna ut på fälgen bredvid fälgbandet.
Har du aluminiumfälgar så får du ändå syna. Ekrar kan rosta i nippeln.

Vanliga raka bilventiler är det enda jag sett. Funkar på en offroad. Böjda är för små hjul och dubbla skivor med stor diameter.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bredden är inte så kinkig. Breda är för breda motard-fälgar och är bara i vägen på en normal offroad-fälg. Bandet ska skydda slangen mot nötning på nipplarna.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör med silvertejp som fälgband sedan länge 👍
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top