Innovate MTX-L Bredbandslambda

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tänkte att jag skulle skaffa en sånhär rackare:
http://www.japtuning.se/catalog/product_info.php/products_id/1715

Har ett par frågor...

Om man inte har uttag för att gänga i sensorn och helst inte vill göra det, funkar det även att bara hänga ner sonden genom ljuddämparen? :va:brinnerup

Det står att den har uttag för att logga, behöver man en separat logger manick också? Eller kan den logga direkt till en PC och LogWorks mjukvara?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
jag ska inte svära på det men en såndär lambda har förvärmning av själva sonden. Så den bör sitta gängad i avgasröret där den också då blir jordad.

Sen bör den sitta så nära grenröret det bara går eftersom den mäter mer exakt ju varmare gaserna är.

Som sagt jag vet int exakt vad jag pratar om i detta ämne. Men jag hade inte bara lagt ner den i avgasröret och då är jag inte alls speciellt oäven inför diverse fullösningar rent generellt :p

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ser inte ut som att kabeln til sonden är särskilt värmetålig så det funkar nog dåligt att stoppa ner den i ett varmt avgasrör. Blir oftast inte bra att "sticka in sonden bakifrån", då gaserna lätt kan blandas upp av inläckage av friskluft, särskilt om du har flera skarvar på röret, men också direkt från utblåset. Optimalt avstånd brukar vara ca halvmetern från avgasventil, och lika långt från ev skarvar nedströms. Ska du lägga 3000 spänn på en pryl vore der ju dumt att få oandvändbara resultat för att du snålat på några hundringar för lambdamuttrar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ser inte ut som att kabeln til sonden är särskilt värmetålig så det funkar nog dåligt att stoppa ner den i ett varmt avgasrör. Blir oftast inte bra att "sticka in sonden bakifrån", då gaserna lätt kan blandas upp av inläckage av friskluft, särskilt om du har flera skarvar på röret, men också direkt från utblåset. Optimalt avstånd brukar vara ca halvmetern från avgasventil, och lika långt från ev skarvar nedströms. Ska du lägga 3000 spänn på en pryl vore der ju dumt att få oandvändbara resultat för att du snålat på några hundringar för lambdamuttrar.

Tack,
att jag helst inte ville sätta i en lambdamutter har inte med pengar att göra, vill helst inte göra åverkan på ett avgassystem som är i princip omöjligt att få tag på längre bara. :)

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det är ju bara att sätta i en plugg på muttern om du tar bort lamdasonden. Det är ingen åverkan som påverkar utseende eller värde negativt.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Det är ju bara att sätta i en plugg på muttern om du tar bort lamdasonden. Det är ingen åverkan som påverkar utseende eller värde negativt.

Det är ett 2-2 system så jag behöver isf sätta i mutter i båda rören och de ska då sitta på samma avstånd från avgasport och rören ser inte likadana ut från främre och bakre topp så det är lite svårt att mäta sig fram till perfekt och en sån grej måste ju bli rätt första gången annars tror jag nog man har dragit ner värdet på systemet. Men blir avståndet rätt första gången och svetsarna riktigt snygga så har du kanske rätt att det inte gör något.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är ett 2-2 system så jag behöver isf sätta i mutter i båda rören och de ska då sitta på samma avstånd från avgasport och rören ser inte likadana ut från främre och bakre topp så det är lite svårt att mäta sig fram till perfekt och en sån grej måste ju bli rätt första gången annars tror jag nog man har dragit ner värdet på systemet. Men blir avståndet rätt första gången och svetsarna riktigt snygga så har du kanske rätt att det inte gör något.

Det är inte så jäkla noga att de hamnar på exakt samma avstånd. Oftast så finns där muttrar monterade på aftermarketpipor. Snegla var de är placerade och sätt din på samma ställe.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Det är inte så jäkla noga att de hamnar på exakt samma avstånd. Oftast så finns där muttrar monterade på aftermarketpipor. Snegla var de är placerade och sätt din på samma ställe.

Nån som har koll på hur man loggar från den? Går det att göra direkt mot en pc eller är det via en speciell logger?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Man kör direkt mot PC alternativt ansluter en extern låda för minne.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom