Innovativt skivbromslås

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
speedhunter skrev:
Varför inte använda ett xena-lås istället?, både skivbromslås och larm i samma, och glömmer man det så hörs det ju ganska bra innan man ens hinner starta. :tummenupp

jag har ett sånt och ett vanligt med illgrönt snöre som jag skrev:tuttar

300kr på mässan:)

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Fz1-N -08
Vapor skrev:
När jag köpte mitt Abus skivbromslås så fick jag en liten magnet som man sätter på tändningslåset. När man då ska sätta i startnyckeln så sitter magneten ivägen och då kommer man på att man har satt dit låset. Det fungerar alldeles utmärkt.

avänder du alltid magneten?? har likadan.. men orka använda den varje gång! så lösningen på filmen va het! :klappar

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Skall komma ett Abloy skivbroms lås med larm i som skall känna av och gå igång om ngn ex "provsitter :mad: " om man inte själv är där - är inte ute än men är på väg - ngn som hört ngt om det?//R

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
yamaha R1 09
fan va smart.....att man inte kommer på såna lösningar o uppfiningar så att man kan äntligen bli snuskig rik :hihi

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Eller så sätter man en bit slang på nyckeln. Kostar ungefär nada och inte nåt jävla bök. I och med att man alltid flyttar från ena nyckeln till den andra så går det inte att missa. Ska jag låsa fast skivbromslåset så måste jag ta bort slangen och sätter den på tändningsnyckeln direkt. När man kommer tillbaka sitter slangen på tändningsnyckeln = omöjligt att missa.

Bifogat

• keys.jpg
    keys.jpg
    4.7 KB · Visningar: 262

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
rocketer skrev:
Skall komma ett Abloy skivbroms lås med larm i som skall känna av och gå igång om ngn ex "provsitter :mad: " om man inte själv är där - är inte ute än men är på väg - ngn som hört ngt om det?//R

Japp kommer snart! Detecto 8000 heter det!

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Nicke skrev:
Eller så sätter man en bit slang på nyckeln. Kostar ungefär nada och inte nåt jävla bök. I och med att man alltid flyttar från ena nyckeln till den andra så går det inte att missa. Ska jag låsa fast skivbromslåset så måste jag ta bort slangen och sätter den på tändningsnyckeln direkt. När man kommer tillbaka sitter slangen på tändningsnyckeln = omöjligt att missa.

Men. Alltså. Det där var ju riktigt fiffigt :tummenupp
Ju simplare desto enklare. Varför krångla mer än nödvändigt. Slangstumpen gör ju dessutom att nyckeln inte ligger och skrapar lacken när den skramlar omkring när man kör....

Jag behöver inte tänka två gånger för att inse att jag gillar det :yoparty

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Japp! Fick tipset härifrån för länge sen. Känns 100% enklare än att hålla på med magneter och spiralsladdar osv. Vete fan vad jag tycker om den där fotpinnegrejen... Man vill ju ha kvar sina rejsiga vanliga pinnar tycker jag.

tuppjuck skrev:
Men. Alltså. Det där var ju riktigt fiffigt :tummenupp
Ju simplare desto enklare. Varför krångla mer än nödvändigt. Slangstumpen gör ju dessutom att nyckeln inte ligger och skrapar lacken när den skramlar omkring när man kör....

Jag behöver inte tänka två gånger för att inse att jag gillar det :yoparty

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Hoztic skrev:
Har någon testat såna där skivbromslås med inbyggt larm? Går det att låsa upp dom utan att larmet går? :va

är man snabb och nykter så hinner man nog!

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
RF 600R, Honda CR
Måste säga att en föregående talare har det bästa tipset, som jag kommer använda i sommar (slangen på nyckeln). Men jag tyckte det verkade som en bra idé det som visades i reklamfilmen. Inte kanske som en tillverkare som gör fotpinnelås, utan snarare som standard på nya hojar, de flesta har ju hjälmlås därbak, och den här uppfinningen skulle kunna vara en smärre detalj, som man kan använda, eller inte använda, om man föredrar ett traditionellt, separat lås. En bra idé, tycker jag!

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag får nog anv'nda mitt illgröna snöre ty jag inte har ett tänningslås att sätta nån nyckel i ... hehe

KTM660 rockar!!!

DET ÄR MANLIGT ATT KICKA :D

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Vapor skrev:
När jag köpte mitt Abus skivbromslås så fick jag en liten magnet som man sätter på tändningslåset. När man då ska sätta i startnyckeln så sitter magneten ivägen och då kommer man på att man har satt dit låset. Det fungerar alldeles utmärkt.

Magneten är bra men det kruxet med den är att den lyckades få fötter bara efter någon dag. :huvet

Last edited:

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Hoztic skrev:
Det finns tre kategorier av hojåkare:
Dom som har glömt låset i skivan.
Dom som kommer att glömma låset i skivan.
Dom som kommer att glömma låset i skivan igen.
:rolleyes:

Har aldrig tänkt på det bara... det vore roligt om nån fick det på video hehe

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
Nicke skrev:

jag tycker också att ditt exempel är grymt fiffigt!

Upp med ett låst forum där bara admins kan slänga in poster som jusst den här. Om man hittar något bra tipps som admin så slänger man bara in det i den forumdelen så får den ligga kvar där! :)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Visst är det en smart idé.
Men herregud, är det så svårt att komma ihåg låset? :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar