Insamling Ukraina

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Oj, vad långt vi hamnat från ämnet i tråden nu. ?

On topic,
Vilken skulle ni säga vara den trovärdigaste organisationen att skänka pengar till?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror inte det finns en trovärdigast.
De som har god renommé är samtidigt de som vill svämma över Sverige med fler migranter från överallt utom vårt närområde.
Tiger
Roger Akelius dubblar alla insättningar till UNHCR, han räknar med att lägga ut 200-300 miljoner såg jag, tror man på det jobb de gör så är väl det ett bra alternativ.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Oj, vad långt vi hamnat från ämnet i tråden nu. ?

On topic,
Vilken skulle ni säga vara den trovärdigaste organisationen att skänka pengar till?

Japp, jag tror att det är dags för "Den stora Preppertråden" där vi kan jämföra paracordarmband, knivar och vattendunkar.... (jag har biltemas)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Japp, jag tror att det är dags för "Den stora Preppertråden" där vi kan jämföra paracordarmband, knivar och vattendunkar.... (jag har biltemas)
Det är okej att vi spårar ur här så länge, denna tråd kom ändå ingen vart.
Men starta preppertråden, jag kommer.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Haha, jag är ju ingen prepper, jag har inget paracordarmband och bär inte alltid kniv.
Prylarna gör ingenting om man inte är mentalt förberedd och besitter kompetens. ?

De flesta hushåll har viss prepperpotential i köksskåp och förråd. Hur mycket pasta, havregryn och filtar har du hemma till exempel?

Att evakuera med bug-out-bag är ett steg som ligger ganska långt bort i förhållande till att kunna klara de första strömlösa 48 vintertimmarna utan hjälp utifrån.

Tänk vad är farligast och vad är troligast.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Måste man ha sådan töntig ryggsäck och gubbe-med-schäfer byxa också?
:mad: Alltså, dom är jäkligt praktiska, både byxorna och ryggsäcken....

Vart köper man ett gulblått paracordarmband, det är lika bra att jag går all in...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
:mad: Alltså, dom är jäkligt praktiska, både byxorna och ryggsäcken....

Vart köper man ett gulblått paracordarmband, det är lika bra att jag går all in...
Alltså de där byxorna som hon Isabella Löwengrip look a like but old gödslar landsbygden med är inte ok.
Praktiska på vilket sätt som ett par jeans inte klarar?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Prylarna gör ingenting om man inte är mentalt förberedd och besitter kompetens.

De flesta hushåll har viss prepperpotential i köksskåp och förråd. Hur mycket pasta, havregryn och filtar har du hemma till exempel?

Att evakuera med bug-out-bag är ett steg som ligger ganska långt bort i förhållande till att kunna klara de första strömlösa 48 vintertimmarna utan hjälp utifrån.

Tänk vad är farligast och vad är troligast.
Utveckla sista meningen tack

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Utveckla sista meningen tack
Vilken kris kommer jag utsättas för i närtid?
Det är farligast att bomber faller i mitt kvarter. Men troligast att vatten och el försvinner.

Givetvis är inte frågeställningen farligast/troligast statisk utan skiftar i tid och plats. Plus att det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra. Men tankesättet hjälper att prioritera.

För egen del kan familjen klara sig bra några dygn och ok några dygn till hemma om det är strömlöst exempelvis. Vi har också en färdig plan för evakuering.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilken kris kommer jag utsättas för i närtid?
Det är farligast att bomber faller i mitt kvarter. Men troligast att vatten och el försvinner.

Givetvis är inte frågeställningen farligast/troligast statisk utan skiftar i tid och plats. Plus att det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra. Men tankesättet hjälper att prioritera.

För egen del kan familjen klara sig bra några dygn och ok några dygn till hemma om det är strömlöst exempelvis. Vi har också en färdig plan för evakuering.
Yes, jag såg din imponerande plan att kunna gå till ett safehouse. Respekt.

Någon som såg och minns när kommunerna, tex Norrtelje och Torsby, sålde ut finfina skyddsrum inklusive allt för någon löjlig summa nyligen?

Låt mig gissa att det inte kommer upprepas i närtid, den som köpte Norrtelje borde kunna tiodubbla investeringen.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Yes, jag såg din imponerande plan att kunna gå till ett safehouse. Respekt.

Någon som såg och minns när kommunerna, tex Norrtelje och Torsby, sålde ut finfina skyddsrum inklusive allt för någon löjlig summa nyligen?

Låt mig gissa att det inte kommer upprepas i närtid, den som köpte Norrtelje borde kunna tiodubbla investeringen.
Tackar. Provkör med jämna mellanrum olika vägar till målet och vet hur många bommar som kan behöva forceras för alternativa vägar.

Jag är nog litet preppig ändå. Fast jag inte har paracordarmband eller EDC innehållande kniv och tuorniquet. (Men byxor med benfickor har jag varje dag, älskar mina Lundhags)

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Fick en förfrågan om skyddsvästar och hjälmar från en Ukrainsk bekant. Denne har i sin tur vänner som sitter och trycker i källare i Kyiv som undrade om sådant går att få tag i här.

Har ingen koll på sådant, googlade lite men det verkar vara en halv vetenskap.

Är det lagligt att köpa som privatperson?

Vilken klassning kan vara lämplig? Antar att det är splitter som är den största risken.

Bra ställe att handla på till rimliga priser?

Tydligen kör det ner från Ystad/Trelleborg till Polen och hittar på något sätt till Kyiv från gränsen. De har fått en sändning från Holland men behöver fler.

Någon som har koll?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fick en förfrågan om skyddsvästar och hjälmar från en Ukrainsk bekant. Denne har i sin tur vänner som sitter och trycker i källare i Kyiv som undrade om sådant går att få tag i här.

Svenska försvaret skickar 5000 hjälmar och 5000 västar, tyskarna skickar, belgarna skickar, fransmännen skickar, england osv...

Att skicka enstaka västar till gör nog ingen enorm skillnad

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Svenska försvaret skickar 5000 hjälmar och 5000 västar, tyskarna skickar, belgarna skickar, fransmännen skickar, england osv...

Att skicka enstaka västar till gör nog ingen enorm skillnad
Sant men frågan är om de västarna och hjälmarna kommer att vara tillgängliga för civilister? Det är kvinnor, barn och åldringar förfrågan kommer ifrån, för de tillfällen de behöver gå ut från källaren för att skaffa mat och liknande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sant men frågan är om de västarna och hjälmarna kommer att vara tillgängliga för civilister? Det är kvinnor, barn och åldringar förfrågan kommer ifrån, för de tillfällen de behöver gå ut från källaren för att skaffa mat och liknande.

Nej, men hur hade du tänkt skicka din väst, FedEx och DHL kör inte till adresser som "En källare någonstans i Kyjiv" längre...

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Nej, men hur hade du tänkt skicka din väst, FedEx och DHL kör inte till adresser som "En källare någonstans i Kyjiv" längre...
Nu gäller ju inte frågan om hur de skall komma dit, det finns en lösning för det enligt vad de påstår. Om det funkar eller inte har jag ingen åsikt om. Mina frågor gällde ju själva anskaffningen.

Skickat från min SM-G990B via Tapatalk

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...