Insatsgänga

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är så att jag har fått gängknas i ett av monteringshålen till avgassystemet. Nosade precis reda på ett avsnitt med Bosse Bildoktorn på nätet, och det ser ju inte värst svårt ut att fixa sånt själv. Det jag inte har lyckats ta reda på är var jag kan få tag i en sån gängreparationssats? Visst kan man ta det till en verkstad men det hade vart praktiskt att kunna fixa sånt själv. :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En större maskinfirma har Heli-Coil gängreparationssatser. För att laga en enda gänga är det slöseri med pengar. Hör med din kompis bilmecken om han kan ta det på en fikarast för en hundring eller två.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
andersbrink skrev:
En större maskinfirma har Heli-Coil gängreparationssatser. För att laga en enda gänga är det slöseri med pengar. Hör med din kompis bilmecken om han kan ta det på en fikarast för en hundring eller två.

Mm oki. Hittade nåt företag på nätet som sålde satser för ca 450 spänn, för en gängstorlek då. Ska se om jag kan ringa runt lite och fråga på verkstäderna här.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
När du väl har köpt satsen så har du grundgrejerna du behöver. Det finns ett specialverktyg där i som används till att skruva ner insatsen i gängan. Då behöver du bara inföskaffa själva insatsen för den storleken du behöver, kostar några ynka kronor.

Helicoil funkar helt simpelt så att du borrar hålen med gängpaj till lämplig storlek, gängar om och drar sedan i en gänginsats som tar ned gängan till den dimension den var från början. Busenkelt.
En annan fördel är att insatsgängor är tåligare än gängor i poröst gods som t.ex vissa lättmetalllegeringar och vissa kvaliteter av gjutgods. om man vet med sig att det kommer att skruvas mycket i vissa gänggångar så lönar det sig att dra i helicoil direkt istället för att först dra sönder gängorna och då bli ståendes. T.ex i blocket på en rejslättmetallmotor där du plockar av cyliondrarna ofta för justeringar. På moderna motorer så har nog tillverkarna varit smarta nog att sätta i insatsgängor från start men hos vissa äldre motorer så är inte fallet.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DumDum skrev:
.....men hos vissa äldre motorer så är inte fallet.
Ne tack, jag har märkt det! :3freak
Vet du var man kan köpa en sån där sats här i gbg-området?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
PacMan skrev:
Ne tack, jag har märkt det! :3freak
Vet du var man kan köpa en sån där sats här i gbg-området?

Nää, tyvärr. Jag e ju värmlänning vet du och hittar inte sådär superbra i den här stan men helicoil är inte några hokuspokusgrejer så de bör finnas hos vilket industrivaruhus som helst.

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Finns det inte plats til at borra upp till nasta dimensjon?. så gjorde jag på skotern nar jag drog over en skruv på ena motor fastet på skotern.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
magnyb skrev:
Biltema vet jag har haft såna där grejer....

Jag kan bara hitta satser för att fixa tändstiftsgängor på Biltema, å det här e ju lite mindre grejer. Har dock hittat en räddare i nöden, en polare hade visst Helicoil :)

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
En vanlig järn affär är ett hett tips!!!!!Lycka till!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
poke skrev:
En vanlig järn affär är ett hett tips!!!!!Lycka till!

Inte Järnia här i Göteborg i alla fall. Tror faktiskt inte att järnaffärer har sånt bland alla grillar, kaffebryggare och rakapparater :rolleyes: .

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
PacMan skrev:
Inte Järnia här i Göteborg i alla fall. Tror faktiskt inte att järnaffärer har sånt bland alla grillar, kaffebryggare och rakapparater :rolleyes: .

Hmmmmm, men en elaffär då? :va :lol

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Det var nog så att järn affärer sålde sånt innan elvispar o bakmaskiner tog över! Jag sökte på eniro.se och fann ett antal firmor som säljer verktyg.Insattsgängor är ju idiot vanliga inom verkstadsindustrin!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln