Insektsavvisande medel för hojen och visiret.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Har ju länge funnits insekts / vattenavvisande medel för personbilars framrutor och undrar om någon testat detta på t ex fronten på en mc kåpa samt hjälmens visir när de båda ser för jäkliga ut efter redan några mil i högre fart.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag provade med s.k Rain-x och det funkar rätt bra för regn men inte för insekter. Och då jag inte kör när det regnar så kändes det inte så meningsfullt i slutändan. Finns det nåt för insekter så vore det väldigt trevligt.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Jag använder snabbvax, Turtle Extreme Wax it Wet när jag tvättar visiret. Spreja på vått och torka av. Fungerar väldigt bra mot regn och gör åtminstone lite nytta mot insekter också. Eftersom det är så snabbt och enkelt använder jag det varje gång jag tvättar visiret vilket innebär att det alltid är nyvaxat.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör flytande hårdvax . Det funkar inte, men kadavrena lossnar lättare

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Eller så undviker man att köra på insekterna, hur svårt kan det vara :hej:hej

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Avvisande och avvisande vet jag inte. Insektsj*vlarna krockar med visiret ändå, men en flaska Pronto Classic tillsammans med Clas Ohlsons mikrofiberduk för vindrutor i tankväska så kan man hålla klar sikt hur lång tur man än företar sig.
Regnvatten rullar också av mycke lättare efter att man behandlat visiret med Pronto.

Pronto såldes tidigare i Sverige under namnet Pledge möbelpolish men vad jag vet så säljs det inte längre i Sverige.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Brukar vaxa visiret. Att undvika insekterna är som bekant klurigt, men det är ju bra om dom trillar av lätt. :)

När jag kommit hem är det vått hushållspapper på visiret och sen låta stå i en kvart någonting, sen är det bara att dra av alla insekterna.

På långfärd kan man ha en blöt microfiberduk i en plastpåse med sig, vid varje tankstopp så lägger man över den en stund och sen torkar av med en torr duk eller papper beroende på hur repkänsligt visir man har.

På hojen samma sak, vaxa vaxa. Jag kör insektsborttagningsmedel vid tvätt, upptäckte "Starta" på Ica, det var asbra. Dock innehåller nästan alla sådana medel alkohol, så man får ju vaxa om igen efter man använt det.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad är äckligast, fronta med en insekt eller komma ikapp och få den på visiret :va :fyllisar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år