Insex-J**veln sitter fast, hjälp!

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Jag har försökt att lossa de små insexskruvarna nere på gaffeln för att kunna ta bort framhjulet. Den förra ägaren har dragit den för kung och forsterland och nu sitter den där den sitter!!! :huvet
Har bara gjort ett försök att lossa men då snurrade insexnyckelt ett hack och jag slutade då jag var rädd att runda insexen.

Har ni några bra tips?
Hörde nåt om att hamra in en torx som är snäppet större och sen använda slagskruvmejsel?????? :va

Tack på förhand
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ska du ändå förstöra skruven kan du sätta i insexnyckeln och punkta fast den. Då måste du ju skaffa en ny skruv visserligen men du får ju bort den iaf!
 

Dominator-Rocks

Guest
Besten skrev:
2611549 Jag har försökt att lossa de små insexskruvarna nere på gaffeln för att kunna ta bort framhjulet. Den förra ägaren har dragit den för kung och forsterland och nu sitter den där den sitter!!! :huvet
Har bara gjort ett försök att lossa men då snurrade insexnyckelt ett hack och jag slutade då jag var rädd att runda insexen.

Har ni några bra tips?
Hörde nåt om att hamra in en torx som är snäppet större och sen använda slagskruvmejsel?????? :va

Tack på förhand


En bild hade vart kul :tungan

Svetsa dit nyckeln :yoparty
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Testa att använda obarmhärtig värme. Tidigare ägare kanske använt en extrem variant av locktight, eller så har det rostat fast. Vilket fall, så ofta hjälper värme. Ordentlig värme pratar vi...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Har du testat att banka lite på den? Ta en gummiklubba och klappa till den några gånger. Kan räcka för att få den att släppa.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Besten skrev:
2611549 Jag har försökt att lossa de små insexskruvarna nere på gaffeln för att kunna ta bort framhjulet. Den förra ägaren har dragit den för kung och forsterland och nu sitter den där den sitter!!! :huvet
Har bara gjort ett försök att lossa men då snurrade insexnyckelt ett hack och jag slutade då jag var rädd att runda insexen.

Har ni några bra tips?
Hörde nåt om att hamra in en torx som är snäppet större och sen använda slagskruvmejsel?????? :va

Tack på förhand

Att förstöra skruven måste du nog tyvärr. Förutom svets och värmning som redan nämnts så är faktiskt torx/slagmejseltricket inte dumt alls. Prova så får du se. Svetstricket är bra, men bäst att ta sist.

Tycker jag

Mvh
Jörgen
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Swedie skrev:
2611569 Testa att använda obarmhärtig värme. Tidigare ägare kanske använt en extrem variant av locktight, eller så har det rostat fast. Vilket fall, så ofta hjälper värme. Ordentlig värme pratar vi...

Har ju ingen aning om sånt här, men finns det inte viss risk för att man förstör gaffeloljan om man värmer så hårt?

-@

Jörgen Karlsson skrev:
2611575Tycker jag

Mvh
Jörgen

Du tycker så jävligt :mad:

-@
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Swedie skrev:
2611569 Testa att använda obarmhärtig värme. Tidigare ägare kanske använt en extrem variant av locktight, eller så har det rostat fast. Vilket fall, så ofta hjälper värme. Ordentlig värme pratar vi...

:tummenupp
Stoppa i en insexnyckel i skruven och värm galet på nyckeln med svetslåga eller liknande:tummenupp
 

krizter

Halvapa
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Mora
Hoj
Katana, GasGas 450
Ta ett dorn och ge på en eller ett par smällar i botten av skruven, då brukar det släppa, annars är det tyvärr värme som gäller!!
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Värm med gaslåga,ev högsta effekt på en värmepistol.hade liknande problem när jag skulle ta bort skruvarna som håller fotpinnarna.Det var fullt med loctite. Värmde i 30 sek sedan var det bara att försiktigt skruva ur dem.Se till att du har bra insexnycklar också.Värm från baksidan om det är öppet där.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Besten skrev:
2611549 ...
Hörde nåt om att hamra in en torx som är snäppet större och sen använda slagskruvmejsel?????? :va
..


Låter som en j-t bra ide. Slagskruvmejsel är suveränt iom att bankandet hjälper till att få loss skiten.

Troligaste anledningen till att det sitter fast är att vi amatörskruvare nästan alltid drar M8'or och mindre för hårt. Akta dig för att göra samma misstag när du är färdig.

EDIT/
Rätt Loctite är sällan orsaken till att skruvar sitter fast. Den underlättar snarast. Loctite säkrar skruven mot vibrationer och korrsion så korrekt dragen är skruven snarast lättare att få bort om den monterats med loctite.
Använde loctite på ALLA skruvar när jag tävlade med Gixxers och hade ALDRIG problem
 
Last edited:

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Tack för all hjälp, grymt snabba! Jobbar inte ni :) ....

Hur som helst skall jag prova torx-knepet först men med några kraftiga slag av gummiklubban innan...

Sen blir det till att värma. Finns det ingen risk som någon sa att man får problem med gaffeloljan?

Går inte detta blir det att svets fast en nyckel. Risk för skador på gaffeln då värmen fortplantar sig vid svetsning???

TACKAR!!!!!
 

Dominator-Rocks

Guest
Besten skrev:
2611621 Tack för all hjälp, grymt snabba! Jobbar inte ni :) ....

Hur som helst skall jag prova torx-knepet först men med några kraftiga slag av gummiklubban innan...

Sen blir det till att värma. Finns det ingen risk som någon sa att man får problem med gaffeloljan?

Går inte detta blir det att svets fast en nyckel. Risk för skador på gaffeln då värmen fortplantar sig vid svetsning???

TACKAR!!!!!

Ingen fara du skall ju bara lägga en liten loppa =1sek :tummenupp
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Sätt ett dorn som passar inne i insex "hålet" och slå till några gånger hyffsat hårt..., ta sedan hammaren och slå på skruvskallen så att den deformeras så pass mycket att du får knacka in insexnyckeln med lite våld. Använd hammare, men med "förstånd"..., en gummiklubba orsakar oftast inte rätt frekvens för att få en bult som sitter fast att lossna. Funkar inte det så sätt en svetsloppa :)
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
gör som MCBudet gjorde på D1ce förra husa sätt en svinpitt (nu var det inte en svinpitt utan nått annat som ja glömt namnet på) som är spetsig och når botten å dra till med sleggan allt va du har en gång,, sen kruva han upp insexan för hand nästan..
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Varför använda en massa våld då det troligtvis räcker att värma max 1 min.
Om du med våld slår i en torx och den sedan går av när du ska dra loss skruven eller om du dra den rund,då har du ett till problem.Om gaffel oljan tar stryk av värme.Är det inte bara att byta den då.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
zx skrev:
2611717 Varför använda en massa våld då det troligtvis räcker att värma max 1 min.
Om du med våld slår i en torx och den sedan går av när du ska dra loss skruven eller om du dra den rund,då har du ett till problem.Om gaffel oljan tar stryk av värme.Är det inte bara att byta den då.

skulle nog vänta med värme då ja har erfarenhet av från bilen att värme inte alls behöver hjälpa. de slutade med att ja svetsa fast järn på bultskallen så ja kunde få upp skiten med en stor stor skiftnyckel då spärrskaftet inte funkat tidigare å råkade dra bultskallen rund.

så värme mja, ett ordenligt knyck så spänningen släpper eller ett slag så spänningen släpper mellan bult å gods.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
zx skrev:
2611717 Varför använda en massa våld då det troligtvis räcker att värma max 1 min.
Om du med våld slår i en torx och den sedan går av när du ska dra loss skruven eller om du dra den rund,då har du ett till problem.Om gaffel oljan tar stryk av värme.Är det inte bara att byta den då.
Värme är ju bra och standard. Problemet är dock att gaffel blir vanskligt varm innan man kommer till de temperaturer där ngt händer. I synnerhet om det är aluminiumgjutgods. Hans insexskalle är dessutom redan runddragen av honom.

Jag tycker att man ska prova alla metoder. Det är som när läkarna angriper cancer. Man börjar med de minst förstörande metoderna, funkar inte det mildaste så tar man en lite mer riskabel metod och sedan nästa osv.

Torx-bits i en slagmejsel drar sällan av bitset. Det är ju den plötsliga komprimering av skruven iochmed chockverkan som gör att den samtidiga vridningen inte sällan får det hela att släppa. Att värma innan är ju inte dumt.

d1ce skrev:
2611577
Du tycker så jävligt :mad:

-@

Ja om man inte tar det diplomatiskt kan det ju låta som om man tror sig kunna mer än ngn som är yngre, och det är ju att sticka in foten i buren här på SH har jag lärt mig! :tungan ;)

/J
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sätta i insexen i skallen och använda en rörtång om du kommer åt:)

Sen kan man ju dunka lite på den innan.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top