Inslag om bullerkameror och ljudstörningar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Samma sak med motorcyklar, det finns ingen anledning att överskrida tävlingsreglementets ljudnivå på gata.
På min Intruders originalljuddämpare från Suzuki står det stämplat "103 dB" (under kromet). Men ljudet när den besiktas kan inte vara mer än 80, om ens det. Go figure.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då tycker jag att vi kan införa 80dB som max på konserter och discon också!

Om det kommer en galning i +200kmh så vill man ju gärna få lite förvarning innan. Raka rör är kanske att ta i på en del motorer men hojar måste få låta lite mer, det hindrar faktiskt folk från att kliva ut i gatan då vi inte syns lika bra. Har sett så många exempel på youtube där tysta motorcyklar i stadstrafik krockar med fotgängare som springer mellan bilarna utan att se sig för.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Är det inte så med våra hefordonsgodkända farkoster nuförtiden?
Om man blir stoppad av någon konstapel med öga för vad som är korrekt, och det visar sig att man har förändrat någonting, så blir man ålagd att göra en ny registreringsbesiktning - eller?
Korrekt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På min Intruders originalljuddämpare från Suzuki står det stämplat "103 dB" (under kromet). Men ljudet när den besiktas kan inte vara mer än 80, om ens det. Go figure.
Suzuki kanske mäter en dm in i röret?
För inte tycker jag att en Intruder med orginalrör låter speciellt mycket.

Jag vet inte hur mätreglerna set ut på bilprovningen, dom har aldrig känt att det har varit nödvändigt att mäta...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Suzuki kanske mäter en dm in i röret?
För inte tycker jag att en Intruder med orginalrör låter speciellt mycket.
Det går att demontera de nitade insatserna - och återmontera med skruv. Ljudet låter dock "fläpp fläpp" så det är inget att sträva efter då insatsernas "buff buff" låter mer tilltalande.

• Gilla
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det går att demontera de nitade insatserna - och återmontera med skruv. Ljudet låter dock "fläpp fläpp" så det är inget att sträva efter då insatsernas "buff buff" låter mer tilltalande.
Ja det är viktigare att det låter dovt och basigt än att det låter mycket.

En MC firma här i Umeå hade en minibike med fyrtaktare som lät grovt som satan, man hörde ljudet och trodde att nu kommer någon stor encylindrig sak, och runt hörnet kom en liten clownmoppe lackad som en Norrlands Guld :hihi

Zeromannen

Guest
Då tycker jag att vi kan införa 80dB som max på konserter och discon också!

Om det kommer en galning i +200kmh så vill man ju gärna få lite förvarning innan. Raka rör är kanske att ta i på en del motorer men hojar måste få låta lite mer, det hindrar faktiskt folk från att kliva ut i gatan då vi inte syns lika bra. Har sett så många exempel på youtube där tysta motorcyklar i stadstrafik krockar med fotgängare som springer mellan bilarna utan att se sig för.
Händer rätt ofta att folk kliver rakt ut i gatan när jag kommer farande. Eller folk som är ute och rastar hunden, går mitt i vägen och hunden irrar hit o dit.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Zeromannen

Guest
Hur är det förresten, har Zeron någon form av syntetiskt ljud som bilsidan använder sig av? Eller är det bara rent ljud, det lilla som nu är?
Inget sånt öht. Från 20km/h och nedåt hörs det i princip ingenting, låter mindre än en cykel som brukar låta tick-tick-tick från navet när man rullar. Jag har ibland bromsat in bakom gående som gått mitt i vägen och rullat x antal meter, 2-3m bakom i samma tempo utan att dom upptäckt mig. Lite kul att ibland tuta i det läget :)

Mellan 20 och 40 så börjar remmen låta lite, påminner om en bandslip, men inte lika högt naturligtvis. Uppåt 40-50 så uppkommer ljudet som låter som hämtat ur Starwars. Whooiiiiii?. Detta hör man tydligt från kanske 100m avstånd.

Hade jag haft skills att redigera film så hade jag kunnat lägga upp något här. Kanske finns något enkelt, gratis redigeringsprogram till PC?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag upplever att detsamma gäller många helt öppna korsningar, där det av outgrundlig anledning är stopplikt?
Miljön skulle må bättre av en väjningsplikt, men det finns säkert någonting jättefarligt som jag missat där?
1978 stannar jag på natten i en bil vid rött ljus i Istanbul.
Det knackar på sido rutan, jag ser en polis och vevar ner rutan.
Polisen: Why have you stopped.
Me: Because it is red light.
Polisen: But no one is coming.
Jag fattar och kör.
Kommer ingen finns det ju inget skäl att stanna vid rött ljus.
Nått för Sverige ? Av Miljöskäl.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fattar och kör.
Jeremy Clarkson sa att USA's enda bra bidrag till motorvärlden är "Right on red".

Jag kan hålla med faktiskt, ska man svänga höger och det inte kommer någon i korsningen så är det ju inte helt osmidigt att man får köra (på egen risk, man är automatiskt vållande om man krockar)

Det sparade oändligt med tid i Los Angeles trafiken, där man mest stod stilla ändå.
Waze guidade in en på en paralell väg till höger och man susade förbi dom stillastående köerna, som bonus fick man se lite sånt man inte skulle ha sett på stora vägen.

Zeromannen

Guest
Jag fattar och kör.
Vet inte hur rödljusen vart programerade i Istanbul 78 men i sverige har vi detektorslingor i asfalten och hyffsat smart teknik som ger grönt ljus om man kommer åkandes och inget fordon upptäckts på korsande körbana.

Kan tilläggas att det finns människor i landet som tror att rödljusen reagerar på bilens strålkastare och därför helljusblinkar innan dom kommit fram till första detektorslingan som på t.ex. en 70-väg ligger ca. 100m innan rödljuset.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
103 dB är kanske dämpningen i ljuddämparen ?

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Problemet är inte buller. Problemet är att japanska radfyror mest låter som kombinationen av ilsken katt och någon barnförbjudet animé-stön när de gasar. Inget blir ledsen när en Ducce eller Apa med V-twin mullrar förbi. Hårda bullerkrav bör gälla allt med mer än två cylindrar.
Om det inte är en aprilia v4 ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tvåtaktare kan vara undantagna alla ljudrestriktioner, utom om dom har variator, då får dom låta max 40dB.... (snöskotrar och mopeder :zpy )

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Hur är det förresten, har Zeron någon form av syntetiskt ljud som bilsidan använder sig av? Eller är det bara rent ljud, det lilla som nu är?
Det "syntetiska ljudet" är ett lagkrav som gäller bilar, inte MC. Dock hindrar det inte tillverkarna från att självmant lägga till det. Tveksamt om de vill ta kostnaden...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning