Inslag om mc-olyckor på TV4 strax

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Ace Niki skrev:
Kolla. Sen måste vi försöka göra nåt åt problemet! Dubbelt så många dödsolyckor i år.

läste precis detta på text-tv... helt galet ju!
de "äldre" som dragit upp statestiken i år också...
vill inte se fler olyckor nu!! :(

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Vad heter programmet? Hittar fasen inte något som verkar stämma i TV-tablån!

EDIT: Kanske ett "Inslag" i nyheterna

Ace Niki skrev:
Kolla. Sen måste vi försöka göra nåt åt problemet! Dubbelt så många dödsolyckor i år.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
"Allt fler MC-åkare dör i trafiken

Nästan dubbelt så många motorcyklister har dödats under första halvåret i år jämfört med de senaste åren.

Det finns risk att 2004 kan bli det värsta året på länge när det gäller MC-olyckor.

Offren är också annorlunda än tidigare - även äldre finns nu med i statistiken.

I dag finns det över 220.000 motorcyklar på våra vägar. Det är mer än dubbelt så många som i början av 1990-talet.

Det är givetvis en orsak till att olyckorna ökar, men räcker inte som förklaring till den dramatiska ökningen just i år.

Under första halvåret i år har det dödats 30 MC-åkare. Snittet för de senaste fem åren är 16 personer.

Statistiken talar samma språk. MC-döden har blivit medelålders. 1998 var två procent av alla dödade MC-förare över 35 år. I år är det mer än 50 procent.

Bland dem finns återfallsknuttarna - oftast män, som hade motorcykel en gång för länge sedan och som nu vill återuppleva ungdomen."

Antal dödade motorcyklister
januari - juni
2004 30
2003 19
2002 14
2001 14
2000 21
1999 13
snitt: 16 "

:källa: www.tv4.se

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men det är bilrejsing på trean och båtsport på viasat sport.... Men okejdå.

Åh, nu missade jag sista varven i formel Ford för att se på Värmdö Bikers.

Last edited:

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Jodå, nyheterna!

Oerhört ovanligt att inte Sporthojar var med som "livsfarliga missiler".

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
Jag säger bara, dra in A behörighet på alla som inte har gått en utbildning på MC. Dumt och livsfarligt att köra runt utan dessa kunskaper :kocko

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ja, men vad de inte sa i sin statistik, som förklaring till att äldre nu finns med, är att de yngre får allt svårare att åka hoj pg a för höga premier, dålig ekonomi mm. MC-folkets medelålder har ju ökat markant de senaste åren..... :kocko

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Konstigt reportage, okej att det är många över 35 som kör ihjäl sig men knappast på en HD. Hur som helst är det ju otrevligt med en sån ökning.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Andra människor än sporthojsåkare, samma problematik. Vad som behövs är attetydförändringar och utbildning. om det på något vis skulle gå att nå återfallarna på något vis och få dom att gå till en körskola och ta ett par lektioner alt. ta kontakta med t.ex. SMC eller FMCK för en kurs i hur man hansterar en hoj så skulle olyckorna med dessa förare minska drastiskt.

Hur ska man nå dessa?

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Ska vi passa på att påstå att det är stoppet för bankörningar på inhägnat område som är orsaken till det ökande antalet olyckor.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Pertan skrev:
Ska vi passa på att påstå att det är stoppet för bankörningar på inhägnat område som är orsaken till det ökande antalet olyckor.

Nej, för det är troligen ett helt felaktigt påstående.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
har väl läst om typ hälften av de olyckor som inträffat i år...hade ingen aning om åldersgrejen. Undrar hur statestiken ser ut för hojtypen?
i princip alla jag läst om har det handlat om någon fom av sporthojsliknande maskin i alla fall... :(
men jag håller om det där med "gratisbehörigheten". Helt sanslöst egentligen att inte göra något åt det. när jag övningskörde privat i våras hade min handledare inte en aning om, än mindre kunde han själv genomföra delar av vad en uppkörning innehåller...(Han fick sitt kort på köpet)

vågar knappt säga detta, med tanke på hur stöddigt det låter, men jag menar det i alla ödmjukhet.
har sett honom göra en rad både elementära och farliga missar ute i trafiken... Han e absolut inte kass på något sätt! och har kört hoj i många år, men han skulle nog ha kuggat ganska ordentligt om han skulle kört upp idag...

sedan betyder ju inte detta att alla som kör upp med "dagens" krav kör där efter sedan. hrmmhm :7peta men ändå

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
von reisen skrev:
Konstigt reportage, okej att det är många över 35 som kör ihjäl sig men knappast på en HD. Hur som helst är det ju otrevligt med en sån ökning.
Precis, jag är också skeptisk till deras statistik... men iofs har sporthojsåkare kört ihjäl sig i alla tider....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln