Insprutning på 2-taktare??

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Two stroke man skrev:
2562826 Spridarna får en mycket snällare miljö. Mycket lägre tryck och temperatur än om dom varit monterade i toppen. Målet är ju att spruta in bränslet efter att avgasporten stängt och denna lösning hindrar ju inte det. Bränslet kyler även kolven när det förångas på den. Allt låter fint i teorin...

Det ser ut som att spridaren har väldigt kort tid på sig att spruta in bränsle. Måste ju handla om 10-20 grader. Den måste nog vara väldigt stor om den ska klara det.
Jag undrar om den inte måste börja spruta innan avgasporten stängt på högre varv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bearing skrev:
2562869 Det ser ut som att spridaren har väldigt kort tid på sig att spruta in bränsle. Måste ju handla om 10-20 grader. Den måste nog vara väldigt stor om den ska klara det.
Jag undrar om den inte måste börja spruta innan avgasporten stängt på högre varv.

En aning innan avgasporten stänger kan man spruta in utan att den hinner spotta ur sig oförbränt bränsle. Det är inte så lång tid som en direktinsprutad dieselmotor sprutar in bränsle heller och det går ju bra!

Men nåt problem fick dom ju med V-duen, så helt perfekt lösning var det ju inte.

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
man får renare avgaser med insprutning har jag läst, betyder det att man skulle kunna slänga på insprutning på vad som helst på två hjul, bara det är miljövänligt? och sen få åka på gata, sånt är jag sugen på.

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Homo skrev:
2563715 man får renare avgaser med insprutning har jag läst, betyder det att man skulle kunna slänga på insprutning på vad som helst på två hjul, bara det är miljövänligt? och sen få åka på gata, sånt är jag sugen på.
hade själv en eu-moppe med insprutning och det Finns flera fördelar, bla så fick man mkt bättre acc än dom förgasarförsedda mopparna, samt att den sörplade mkt mindre soppa! ´

(Piaggio NRG phurejet hette moppen, den är även tillsalu pga att broshan nu har ledsnat på att åka moppe)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024