Insprutning vs. förgasare

psychonauten

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
ronneby
Hoj
Yamaha R6
BLev lite förvånad när jag fattade att det sitter 4 fulingar under min tank, YMAHA R6 -00. E ingen rackare på motorer, men jag trodde att det tillhörde det förgångna..
Varför? Nån som har en vettig förklaring?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Fulingar ?

Menar du förgasare? :confused:

Moderna förgasare är så pass bra så att det är inte självklart bättre med insprutning. Miljön och ekorrarna är det som mår bäst av sprut. :tummenupp
Så bli inte ledsen för att det "bara" sitter förgasare på hojen.
Vissa insprutnings hojar är till och med lite ryckiga att köra. Det ska till någon typ av tvåstegslösning för att bli trevlig.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Vadå förklaring?
Troligen är det väl så att det är billigare att bygga med förgasare och att motorcyklar ofta saknar de miljökrav bilar har haft länge.

Du får inte högre toppeffekt med insprutning, det du får är en jämnare motoreffekt över hela registret eftersom du med insprutning kan styra så många fler parametrar, så din hoj är inte tröttare för att den har förgasare.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Om du provat en twin med insprutning så kommer du vara glad för dina förgasare sen :)

Nackdelen som Mats säger är att det blir lätt väldigt digitalt av/på.

Men du slipper iofs att lallade med synkning och skit i dom.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Och det finns ingenting som går upp mot en kallstart med full choke en kylig morgon... :D
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
På en bil har alternativet ofta varit en förgasare eller insprutning.

En förgasare till fyra cylindrar blir en kompromiss, fyra är det "optimala". Steget från fyra förgasare till insprutning är således väldigt litet och dessutom väldigt kostsamt.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
ThomasN skrev:
Hallå! Man kan väl inte synka förgasarna om man inte har några! :tomten

:hihi


Man får väl synka någonting annat då! Klockorna kanske. :banana

Insprutningsspjällen måste också vara lika justerade. :tummenupp
 

gsxr 750

Medlem
Gick med
12 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 520 EXC -02, milleR -01
Man synkar spjällen, och jag kan inte förstå vad folk har emot insprutning, vaddå digitalt, kanske om alltid bara ligger och fiser, då kan det vara störande. Annars handlar det bara om att vänja sig och ha lite mer precision i högerhanden, lite finrunk istället, inte så mycke våld.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hallo va.. Vi försöker ju trösta "psychonauten" för att han bara har förgasare.

Det är nog inte så att folk har någonting emot insprut. Men den är tyvärr heller inte så överlägset mycket bättre.
Eller är den det? :confused:
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
gsxr 750 skrev:
Man synkar spjällen, och jag kan inte förstå vad folk har emot insprutning, vaddå digitalt, kanske om alltid bara ligger och fiser, då kan det vara störande. Annars handlar det bara om att vänja sig och ha lite mer precision i högerhanden, lite finrunk istället, inte så mycke våld.

Problemet med "digital"-känslan i handtaget kommer främst när du gått med fullt avslag in i en böj, fullt nerlägg och sen ska gå på med gasen igen.
Tro mig, det minsta man vill då är att det rycker till i bakhjulet....

Men visst, ligger man och fiser på landsväg mest hela tiden så kanske man inte bryr sig...
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Mats757 skrev:
Hallo va.. Vi försöker ju trösta "psychonauten" för att han bara har förgasare.

Det är nog inte så att folk har någonting emot insprut. Men den är tyvärr heller inte så överlägset mycket bättre.
Eller är den det? :confused:

Det ger oftast bättre kontroll över hela registret, men i just toppeffekt nej.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fördelen med sprut är att med hjälp av sensorer som vet alla yttre och inre omständigheter så finns det bra förutsättningar för att du kan ha rätt bränleblandning när du kör. Kör du med förgasare får din meck göra det som EFI-datorn gör, justera munstyckena efter omständigheterna.

Det enda det handlar om är att blanda bränsle med den inströmmande luften.

Mats757 skrev:
Det är nog inte så att folk har någonting emot insprut. Men den är tyvärr heller inte så överlägset mycket bättre.
Eller är den det? :confused:
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Oavsett om du har en bra meck, eller en bra dator som någon har programerat. Så är det lufttillförseln till motorn som är problemet. Att få ett mjukt och fint luftflöde på delgas, utan plötsliga förändringar där det utan förvarning varierar med +/- 30%

Där gör trotteln ett enormt fint jobb, speciellt om det är vacumstyrd också.
Om man nu inte kombinerar dator och trottel.
R1 har så va?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
jo R1 bla har en kombination som du säger och har aldrig heller dragits med de irriterande rycken som tex Suzukihojar hade.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top