Inställning av brytarspetsar

philsson skrev:
... ska jag försöka att ställa lite högre avstånd tycker ni ?.. känns som den inte hinner antända bensinen riktigt på lite högre varv..
Det är inte brytaravståndets uppgift att ställa rätt tändläge. Brytaravståndet behövs för att ge tändspolarna tid att ladda ur.
Tändläget ställs genom att, ja just det ja, justera tändläget. :)

Ställ rätt brytaravstånd enligt boken (och det kanske är 0,35 mm) och sen ställer du rätt tändläge.
Och du kan alltså inte börja med tändläget eftersom tändläget påverkas av brytaravståndet men inte vice versa.



Hmmm, intressant det här, dagens ungdomar saknar några oerhört viktiga ingredienser i sin motorkultur. Brytare, justera tändläge på gehör, feelingen som gör att man avgör om tomgångsbestyckningen är mager eller inte genom att rappa på rullen etc. :D Fast jag tänkte främst på det där med brytare etc, det är inte så många ungdomar som kommer i kontakt med sånt idag. :)
Philsson, inget ont menat mot dig, du lär dig! :tummenupp
 
Robban_C skrev:
Det är inte brytaravståndets uppgift att ställa rätt tändläge. Brytaravståndet behövs för att ge tändspolarna tid att ladda ur.
Tändläget ställs genom att, ja just det ja, justera tändläget. :)

Ställ rätt brytaravstånd enligt boken (och det kanske är 0,35 mm) och sen ställer du rätt tändläge.
Och du kan alltså inte börja med tändläget eftersom tändläget påverkas av brytaravståndet men inte vice versa.



Hmmm, intressant det här, dagens ungdomar saknar några oerhört viktiga ingredienser i sin motorkultur. Brytare, justera tändläge på gehör, feelingen som gör att man avgör om tomgångsbestyckningen är mager eller inte genom att rappa på rullen etc. :D Fast jag tänkte främst på det där med brytare etc, det är inte så många ungdomar som kommer i kontakt med sånt idag. :)
Philsson, inget ont menat mot dig, du lär dig! :tummenupp
som sagt jag är van vid elektroniska pulsgivare.. antingen funkar dem eller så funkar dem inte.. men gamla saker kan alltid vara bra att lära sig.. nån gång kommer man ha nytta av det.. om det är pinsamt eller inte att lära sig de får man ta.
Jag måste fråga nu bara vad tändläget är för nåt?.. ställt in brytarspetsarna men den tänder ändå inte bra.. som du säger ta brytarna först och sedan tändläget.. men vad är det?.. känner mig riktigt dum idag.. :tummenupp
 
Idag..

philsson skrev:
som sagt jag är van vid elektroniska pulsgivare.. antingen funkar dem eller så funkar dem inte.. men gamla saker kan alltid vara bra att lära sig.. nån gång kommer man ha nytta av det.. om det är pinsamt eller inte att lära sig de får man ta.
Jag måste fråga nu bara vad tändläget är för nåt?.. ställt in brytarspetsarna men den tänder ändå inte bra.. som du säger ta brytarna först och sedan tändläget.. men vad är det?.. känner mig riktigt dum idag.. :tummenupp
Du har en lång väg att gå.. inse det..
Brytarna har till uppgift att vara slutna en viss tid. Denna tid mäts i "vevaxelgrader", föloppet upprepas ju för varje varv på veven. Denna tid får inte vara för lite - eller för stor. Tiden behövs för att få primären på tändspolen att få full ström och då magnetiseras järnkärnan, dvs energi lagras upp. När brytaren bryter finns det energi (i t-spolen) som ingenstans har att ta vägen. T-spolen har två lindningar och funkar som en transformator, därigenom ökas inspänningen från 10-400V till 20 000 volt och energin urladdas i tändstiftet. Allting är grundläggande elteknik och det är ingen skillnad på om man har mekaniska brytare eller (magnet)pulsgivare. Principen är den samma.
Man har fixat till lite extra elektronik på moderna system för att slippa en underhållspunkt. Mekaniska brytare slits (=tändläget flyttar sig) och måste bytas, magnetpulsgivare gör det inte och tändläget ligger fast.
Brytaravståndet skall vara det som fabr anger, inget annat, för att systemet skall funka bra. För stort ger för liten uppladdningstid i tändspolen, för litet ger obestämd brytning och tändtidpunkt.
Den kondensator som finns parallellt över brytaren hjälper till att skapa en definit brytning och skall med sin kapacitans matcha induktansen i tändspolen och dessutom minska slitaget på brytarna. Det är ju en likspänning man bryter och då sker en materialvandring från ena brytarpolen till den andra..grop resp pigg.
Arbetsgången är att FÖRST fixar man kontaktavståndet korrekt, SEN ställer man tändläget.
Tändläget är den punkt där kontakterna bryter och tändning sker.
Blev inlägget förvirrat? Inget mot vad det hade blivit om jag förklarat allting...
 
Kahobe skrev:
Du har en lång väg att gå.. inse det..
Brytarna har till uppgift att vara slutna en viss tid. Denna tid mäts i "vevaxelgrader", föloppet upprepas ju för varje varv på veven. Denna tid får inte vara för lite - eller för stor. Tiden behövs för att få primären på tändspolen att få full ström och då magnetiseras järnkärnan, dvs energi lagras upp. När brytaren bryter finns det energi (i t-spolen) som ingenstans har att ta vägen. T-spolen har två lindningar och funkar som en transformator, därigenom ökas inspänningen från 10-400V till 20 000 volt och energin urladdas i tändstiftet. Allting är grundläggande elteknik och det är ingen skillnad på om man har mekaniska brytare eller (magnet)pulsgivare. Principen är den samma.
Man har fixat till lite extra elektronik på moderna system för att slippa en underhållspunkt. Mekaniska brytare slits (=tändläget flyttar sig) och måste bytas, magnetpulsgivare gör det inte och tändläget ligger fast.
Brytaravståndet skall vara det som fabr anger, inget annat, för att systemet skall funka bra. För stort ger för liten uppladdningstid i tändspolen, för litet ger obestämd brytning och tändtidpunkt.
Den kondensator som finns parallellt över brytaren hjälper till att skapa en definit brytning och skall med sin kapacitans matcha induktansen i tändspolen och dessutom minska slitaget på brytarna. Det är ju en likspänning man bryter och då sker en materialvandring från ena brytarpolen till den andra..grop resp pigg.
Arbetsgången är att FÖRST fixar man kontaktavståndet korrekt, SEN ställer man tändläget.
Tändläget är den punkt där kontakterna bryter och tändning sker.
Blev inlägget förvirrat? Inget mot vad det hade blivit om jag förklarat allting...
Mycket att hålla reda på men jag har läst en hel del el så jag hängde med lite i alla fall som tur var.. OK.. såhär är det. Jag har ställt in avståndet "perfekt" enligt migsjälv och den går fortfarande kass dock lite bättre. Att det är tändningen är jag nästan säker på då det var efter att ha pillat på detta som den började gå som den gör och med det menar jag att den motorbromsar stuntvis över större delar av registret som om tändningen missar och den varken axxar eller varvar ur som den ska dock går det varva upp men relatvt långsamt gämförelsevis med innan jag pillat med detta. Som sagt brytaravståndet är inställt så nu ska jag gå över till tändläget men jag vet inte vad det är nämligen. Någon som kan förklara vad det är och hur jag kan ställa in det?.
 
Inte avsett att vara otrevlig:
Köp en grundläggande mekhandbok samt en mekhandbok för just din knarr. Du behöver läsa en hel del.

Tändläget:
Den punkt under vevaxelns rotation varvid gnistan tänder färskgaserna. Justeras genom att ex vis vrida tändplattan, fördelaren eller var nu brytarna sitter. Det handlar alltså om att justera brytarnas indexering relaterat vevaxeln så att brytarna öppnar tidigare eller senare. Justerar man tändningen så justerar man enbart denna tidpunkt, justerar men brytaravståndet så påverkas givetvis även tändläget. Därför ska man alltså alltid justera brytaravståndet FÖRST.

En annan sak som dagens ungdomar näppeligen kommer att pilla på:
Centrifugal- och vakuumtändförställning. :)
 
Robban_C skrev:
Inte avsett att vara otrevlig:
Köp en grundläggande mekhandbok samt en mekhandbok för just din knarr. Du behöver läsa en hel del.

Tändläget:
Den punkt under vevaxelns rotation varvid gnistan tänder färskgaserna. Justeras genom att ex vis vrida tändplattan, fördelaren eller var nu brytarna sitter. Det handlar alltså om att justera brytarnas indexering relaterat vevaxeln så att brytarna öppnar tidigare eller senare. Justerar man tändningen så justerar man enbart denna tidpunkt, justerar men brytaravståndet så påverkas givetvis även tändläget. Därför ska man alltså alltid justera brytaravståndet FÖRST.

En annan sak som dagens ungdomar näppeligen kommer att pilla på:
Centrifugal- och vakuumtändförställning. :)
aja ok :tummenupp den grejen som får brytarna att bryta. nu återstår bara en manual till den hojen så kan man sätta igång och meka. tackar grabbar..
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top