Jag har översatt följande text eftersom det ofta frågas om förgasarinställninar och hjälpte mig mycket vill du läsa originalet gå till www.factorypro.com som dock är på engelska!
Nu helt översatt
Vakum Förgasare Inställning
Högvarviga motorer =rödmarkering vid 8000 eller högre
Följ Anvisningarna nedan i nummerordning först:
1. Top varven (Full gas / 7.5k till rödmarkering -
Bästa huvudmunstycket måste väljas innan du fortsätter med steg 2(Nålhöjd)!
Välja Bästa Huvudmunstycket
För att få den bästa högvarvskraften (full gas/efter 7500varv), Välj huvudmunstycket som ger den bästa toppfarten/drar mest på höga varv.
Om mc:n accelererar bättre på höga varv när den är kall än vid arbetstemeratur(varm), då är huvudmunstycket för stort. Installera ett mindre munstycke
och prova igen tills du hittar det som ger mest acceleration på höga varv.
Obs.Detta måste vara klart innan du går vidare till någon annan inställning.
Om Mc:n inte drar bättre på höga varv när den är kall men blir lite bättre när den blir varm, Så är munstycket för litet.
För att ordentligt kunna ställa in förgasarens mitt och lågvarvområden, MÅSTE HUVUDMUNSTYCKET FÖRST VARA RÄTT!
Högbelasta ej mc:n mer än 10-15 minuter i rad! Du behöver ej bry dej om mellan och lågregistret när du håller på med huvudmunstycket.
2. Mellanregister (Full Gas/5k-7k)
Att Välja bästa nålhöjd
För att få den bästa kraften vid full gas / 5k-7k rpm, justera nålhöjden efter du valt det bästa huvudmunstycket!
Om motorn drar bättre eller går jämnare vid full gas/5k-7k vid en full gasning med början vid <3k När den är kall, men drar dåligt/ryckigt när den har uppnåt arbettemperatur, då är mellanregistret för fet blandat och nålen bör sänkas.
Om motorn drar bättre när den är varm men fortfarande inte bra mellan 5k-7k, försök med att höja ett hack.
Om motorn drar lika bra mellan 5k-7k varm som kall har nålen rätt höjd.
Du behöver inte bry dej om lågvarvsegenskaperna när du håller på med nålarna då vi justerar för bästa drag vid full gas/ 5k-7k som hänger ihop med huvudmunstyckena
.
3. Lågvarv (full gas / 2k-3k)
Se till att steg 1 och två är utförda innan du fortsätter!
Bränsle nivå,flottörnivå
För att få bästa lågvarvkraft, ställ in bränslenivån så att motorn accepterar full gas utan att missa eller rycka, använd 2dra växeln från 2.5k till 3k rpm minimum.
bränslenivån avläses om inte angivet i handbok annat vis mäts från packningsytan på förgasaren och den högsta delen på flottören - med flottörklippset rörande men inte komprimerande nålventilsfjädern.
Om motorn har has ett blöt lite ryckigt mjukt område vid full gas / 3k-4k rpm, som blir värre eftersom motorn blir varmare, sänk bränslenivån 1mm (om original var 13mm - sänk till 14mm). Detta sänker bränslenivån som gör att blandningen vid full gas / 2k-3k blir magrare.
Om Motorn är torr och inte drar mellan 2k-3k rpm, höj bränslenivån.(om original var 13mm - höj till 12mm).
Kom Ihåg, Eftersom huvudmunstycket påverkar lågvarvs egenskaperna, Så måste huvudmunstyckena vara inom 1-2 storlekar rätt innan bränslenivån kan annses vara inställd.
Varning: Om motorn används med för hög bränslenivå, Kan motorn förstöra tändstift och dra dåligt och gå konstigt vid del gasgivning.
Grundinställningar (original) är den bästa utgångspunkten då vakumförgasare är känsligare än vanliga. Bränslenivån påverkar full gas/låg varven men, också, fet eller mager blandning på lågvarven.
Referens: En Mc som går bra vid små gaspådrag när den är kall, men börjar att visa tecken på fet blandning eftersom den värms upp, kommer oftast att magras ut tillräckligt för att bli korrekt om du sänker bränslenivån 1mm.(om lågvarvproblem uppstår). Behöver jag påpeka?, BRÄNSLENIVÅ ÄR EXTREMT VIKTIGT!!!
Om du har problem med fet blandning på låga varv även efter att sänkt bränslenivån mer än 1.5mm från början, kolla nålventilen och nålsätet om dom är slitna. Det är väldigt vanligt att mässings nålar/munstycken på 36mm, 38mm and 40mm Mikuni CV förgasare slits ut redan efter så lite som 800Mile
4. Tomgång och strax över
Bränsle skruv inställningar
Oftast siter det pluggar över dessa skruvar. Ställ in dom för mjukast tomgång och 2dra vxln,4k,ca 1/8 gaspådrag Ställ in skruvarna som fabrikanten rekommenderar till att börja med
Pilot blandnings skruven, se till att bränslenivån är fixad, Om mager blandning uppstår feta på blandningen med 1/2 varv utåt.
Pilot blandnings skruven, Bränslevinå och pilotmunstycket påverkar också högvarv/0 till 1/8 gaspådrag. För mager blandninger ger surging problems när du har höga varm med små gaspådrag! Öppna blandningsskruvarna och/eller öka pilotmunstycket botar oftast problemen.
OBS1!: En fett blandning blir värre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och varvtalen sjunker under tomgång, för att sedan stiga till den inställda tomgången, så är pilot skruvarna antagligen ställda på för fet blandning: Försök med 1/2 varv inåt.
OBS2!: En mager blandning blir bättre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och motorn stannar till lite innan den ramlar ner på tomgång, Så är nog blandningen för mager vrid 1/2 varv ut!
Detta är översatt ifrån www.factorypro.com besök adressen för originaltexten som dock är på engelska!
Nu helt översatt
Vakum Förgasare Inställning
Högvarviga motorer =rödmarkering vid 8000 eller högre
Följ Anvisningarna nedan i nummerordning först:
1. Top varven (Full gas / 7.5k till rödmarkering -
Bästa huvudmunstycket måste väljas innan du fortsätter med steg 2(Nålhöjd)!
Välja Bästa Huvudmunstycket
För att få den bästa högvarvskraften (full gas/efter 7500varv), Välj huvudmunstycket som ger den bästa toppfarten/drar mest på höga varv.
Om mc:n accelererar bättre på höga varv när den är kall än vid arbetstemeratur(varm), då är huvudmunstycket för stort. Installera ett mindre munstycke
och prova igen tills du hittar det som ger mest acceleration på höga varv.
Obs.Detta måste vara klart innan du går vidare till någon annan inställning.
Om Mc:n inte drar bättre på höga varv när den är kall men blir lite bättre när den blir varm, Så är munstycket för litet.
För att ordentligt kunna ställa in förgasarens mitt och lågvarvområden, MÅSTE HUVUDMUNSTYCKET FÖRST VARA RÄTT!
Högbelasta ej mc:n mer än 10-15 minuter i rad! Du behöver ej bry dej om mellan och lågregistret när du håller på med huvudmunstycket.
2. Mellanregister (Full Gas/5k-7k)
Att Välja bästa nålhöjd
För att få den bästa kraften vid full gas / 5k-7k rpm, justera nålhöjden efter du valt det bästa huvudmunstycket!
Om motorn drar bättre eller går jämnare vid full gas/5k-7k vid en full gasning med början vid <3k När den är kall, men drar dåligt/ryckigt när den har uppnåt arbettemperatur, då är mellanregistret för fet blandat och nålen bör sänkas.
Om motorn drar bättre när den är varm men fortfarande inte bra mellan 5k-7k, försök med att höja ett hack.
Om motorn drar lika bra mellan 5k-7k varm som kall har nålen rätt höjd.
Du behöver inte bry dej om lågvarvsegenskaperna när du håller på med nålarna då vi justerar för bästa drag vid full gas/ 5k-7k som hänger ihop med huvudmunstyckena
.
3. Lågvarv (full gas / 2k-3k)
Se till att steg 1 och två är utförda innan du fortsätter!
Bränsle nivå,flottörnivå
För att få bästa lågvarvkraft, ställ in bränslenivån så att motorn accepterar full gas utan att missa eller rycka, använd 2dra växeln från 2.5k till 3k rpm minimum.
bränslenivån avläses om inte angivet i handbok annat vis mäts från packningsytan på förgasaren och den högsta delen på flottören - med flottörklippset rörande men inte komprimerande nålventilsfjädern.
Om motorn har has ett blöt lite ryckigt mjukt område vid full gas / 3k-4k rpm, som blir värre eftersom motorn blir varmare, sänk bränslenivån 1mm (om original var 13mm - sänk till 14mm). Detta sänker bränslenivån som gör att blandningen vid full gas / 2k-3k blir magrare.
Om Motorn är torr och inte drar mellan 2k-3k rpm, höj bränslenivån.(om original var 13mm - höj till 12mm).
Kom Ihåg, Eftersom huvudmunstycket påverkar lågvarvs egenskaperna, Så måste huvudmunstyckena vara inom 1-2 storlekar rätt innan bränslenivån kan annses vara inställd.
Varning: Om motorn används med för hög bränslenivå, Kan motorn förstöra tändstift och dra dåligt och gå konstigt vid del gasgivning.
Grundinställningar (original) är den bästa utgångspunkten då vakumförgasare är känsligare än vanliga. Bränslenivån påverkar full gas/låg varven men, också, fet eller mager blandning på lågvarven.
Referens: En Mc som går bra vid små gaspådrag när den är kall, men börjar att visa tecken på fet blandning eftersom den värms upp, kommer oftast att magras ut tillräckligt för att bli korrekt om du sänker bränslenivån 1mm.(om lågvarvproblem uppstår). Behöver jag påpeka?, BRÄNSLENIVÅ ÄR EXTREMT VIKTIGT!!!
Om du har problem med fet blandning på låga varv även efter att sänkt bränslenivån mer än 1.5mm från början, kolla nålventilen och nålsätet om dom är slitna. Det är väldigt vanligt att mässings nålar/munstycken på 36mm, 38mm and 40mm Mikuni CV förgasare slits ut redan efter så lite som 800Mile
4. Tomgång och strax över
Bränsle skruv inställningar
Oftast siter det pluggar över dessa skruvar. Ställ in dom för mjukast tomgång och 2dra vxln,4k,ca 1/8 gaspådrag Ställ in skruvarna som fabrikanten rekommenderar till att börja med
Pilot blandnings skruven, se till att bränslenivån är fixad, Om mager blandning uppstår feta på blandningen med 1/2 varv utåt.
Pilot blandnings skruven, Bränslevinå och pilotmunstycket påverkar också högvarv/0 till 1/8 gaspådrag. För mager blandninger ger surging problems när du har höga varm med små gaspådrag! Öppna blandningsskruvarna och/eller öka pilotmunstycket botar oftast problemen.
OBS1!: En fett blandning blir värre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och varvtalen sjunker under tomgång, för att sedan stiga till den inställda tomgången, så är pilot skruvarna antagligen ställda på för fet blandning: Försök med 1/2 varv inåt.
OBS2!: En mager blandning blir bättre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och motorn stannar till lite innan den ramlar ner på tomgång, Så är nog blandningen för mager vrid 1/2 varv ut!
Detta är översatt ifrån www.factorypro.com besök adressen för originaltexten som dock är på engelska!
Last edited: