Inställningar, aprilia

Moe125

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
växjö
Hoj
02, aprilia 125
Tjena!
Min aprilia rs 125, ( 02 ) har dåliga inställningar...Den går inte på tomgång och den dör om jag gasar för snabbt.

Någon som kan hjälpa mej på något sätt? tex vet vad grundinställningen eller liknade ?

Mvh
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Till att börja med. Är du hundra på att kolven är fräch?
Ta bort avgasröret och kolla in på kolven, man kan se en del av kolven där när du kickar runt motorn. Är det väldigt mycket svart under kolvringen kan det vara läga att byta kolv och ringar.

Steg två är. Kolla luftfilter.

Mats
 

Moe125

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
växjö
Hoj
02, aprilia 125
Men jag va inne i luftburken och rensade lite och då märkte jag att filtret va helt sönder, det är inget kvar alls typ. Kan det vara de som påverkar allt ? :Bugar

Annars får jag kolla kolvringen då. Tack för svart :banana
 

Moe125

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2007
Ort
växjö
Hoj
02, aprilia 125
Nej, det gjorde jag inte :/ min lärare ( går fordon ) sa att det inte va hela världen och jag kunde vänta med det. Ska jag fixa ett sånt filter innan jag fortsätter ?
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Luftfilter är bra att ha på då det annars kommer in damm och skit i motorn vilket dom inte gillar...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det är ganska svårt att kicka en sporthoj.:rolleyes:


Hur menar du att luftfiltret var sönder? Har du satt i ett nytt innan du fortsätt testa?

Det finns 125 utan kick, men det är vanligt att dom har det.....

Det finns många sporthojar som har kick också. Honda CB750, Kawa z900 som ex. Det är absolut sporthojar som var det värsta man kunde ha på -70talet:D:D:D

En 2-t har väldigt svaga insugspulser, så luftfitret påverkar ganska mycket om det är i annolunda skick. Det kan mycket väl vara orsaken till att den inte går bra. 4-t är dock inte lika känsliga med eller utan luftfilter.

Mats
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har du kört den med paj luftfilter så är det nog läge att byta både luftfilter å kolv då det med all säkerhet har kommit in skräp i motorn.
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Det finns 125 utan kick, men det är vanligt att dom har det.....

Det finns många sporthojar som har kick också. Honda CB750, Kawa z900 som ex. Det är absolut sporthojar som var det värsta man kunde ha på -70talet:D:D:D

En 2-t har väldigt svaga insugspulser, så luftfitret påverkar ganska mycket om det är i annolunda skick. Det kan mycket väl vara orsaken till att den inte går bra. 4-t är dock inte lika känsliga med eller utan luftfilter.

Mats

Word.
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Kör man utan luftfilter blir luft/bränsle-blandningen dessutom för mager (om den var korrekt med filter), vilket kan resultera i för hög temperatur i förbränningsrummet och spiknigar med bla. kolvskador som följd.

Låter som maskinen är i behov av lite omvårdnad.:tummenupp
 

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Kolla med PJME. Glöm inte att kolla om det såt "A", "AB" eller "B" under cylinderfoten. Kolvarna finns i olika dimensioner och det är viktigt att kolvan matchar mot cylindern.
:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top