Gissar på att man kan vända på steken, och säga att
det enda ett motogp-team INTE kan ändra på är
gummiblandningen i och formen på däcken![]()
Och plomberade motorer.
Och nästa år är väl ECU-hårdvaran spec också även om mjukvaran är fri om man nöjer sig med mindre soppa och färre motorer.
...och motorer som är ännu mer plomberade (fryst utveckling).
Klart att de kan byta ut allt men det jag undrade var vad t.ex en förlängd sving förändrar väghållningenHehe, det där är en rätt öppen fråga och i stort sett allt går ju att justera eller byta ut...
Klart att de kan byta ut allt men det jag undrade var vad t.ex en förlängd sving förändrar väghållningen
Måste man alltså plombera alla motorer innan första racet?
Det där tycker jag personligen är dumt eftersom (1) det gynnar tillverkare som kan plöja ned stora resurser i intensiv utveckling innan första racet och sedan ha dessa personer på sparlåga tills dess det är dags att börja med nästa års motorer och (2) det gör att om någon har ett övertag i början av säsongen blir det svårare för de andra att ta igen det under de numera väldigt långa säsongerna. Samma situation som för McLaren i F1 i år där man efter knappt halva säsongen insåg att man inte kommer ikapp och mer eller mindre sket i årets säsong och satsade alla resurser på nästa års bil istället.
Det sparar inga kostnader tror jag, det gör bara att motorutvecklarna börjar jobba med nästa års motor mycket tidigare.
Innan enhetsdäcken var det normalt att de bästa förarna fick däck speciellt anpassade efter erfarenheterna från träningarna underveckan. Däck tillverkade på lördag, influgna och monterade på söndag. Däck till de bästa, Rossi, Stoner, Pederosa, Lorenzo typ.
Efter enhetsdäcken så blev det att anpassa chassit efter banan istället. Såg i ett specialnummer från MCN 2012 (rörande 2012 Isle of Man TT) en liten artikel om konsekvenserna av enhetsdäcken i MotoGP.
För Hondas del så hade det resulterat i att man tagit fram ca 30 olika ramar för att genom rätt styvhet, vinklar, tyngdpunkt kunna få optimal inställning för aktuell bana.
Jag vet inte om det är tillåtet, men nog hade det varit frestande att med hjälp av GPS, och dödräkning anpassa fjädring och Traction Control efter var på banan hojen befinner sig......men jag är ju en teoretiker.....
Jag vet inte om det är tillåtet, men nog hade det varit frestande att med hjälp av GPS, och dödräkning anpassa fjädring och Traction Control efter var på banan hojen befinner sig......men jag är ju en teoretiker.....
Motorn ska homologiseras, om det sen innebär plombering eller ej samt vilka utrymmen för förändringar under årets lopp som är tillåtna har jag ingen som helst koll på.
Ducati lär jobba på sin motor under hela året. De har ju en av deras maskiner inreggad under Open-reglementet (Yonny Hernandez). Frågan är om inte de andra fabrikerna kommer göra detsamma fast utan att de får stoppa in nån nyare revision under årets lopp. Under testerna, däremot, får de väl köra med fri motor?
I och med att Open-klassen kan utveckla sina motorer så kan de jobba på att komma ifatt under året, även om det rent praktiskt förmodligen inte kommer att ske med Yamaha- eller Honda-derivaten (leasing-M1:an och RCV1000R).
Frågan är om de har en faktiskt frysning på motorutveckling, där de inte får jobba alls med det, eller om de enbart har homologiseringen, där de får utveckla motorer hur mycket de vill man inte stoppa i nyare versioner under årets lopp?
Elektroniken anpassar sig för vilken kurva de är i, iaf på Yamahas M1. Skulle misstänka att det är samma på Honda.
frånTeknikerna lär behövas då de faktiskt jobbar väldigt mycket med elektroniken för att tämja tigern under tanken. Exempelvis justerar de hur mycket effekt Sykes vill ha i varje sväng och man märker att den är kontrollerbar på vissa partier för att explodera på vissa.
Frysa kan de knappast göra, hur ska de kontrollera vad tillverkarnas anställda jobbar med?
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |