Installation av universalmätare?

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
KTM 660 SMC -04
Har en Trailtech Vapor och där ingår kablar. En kabel drar du och snurrar runt tändkabeln vid tändstiftet så fixar den RPM. Hastighet hängde med en sensor med dubbelhäftandetejp som sattes på gaffelbenet och en magnet i skivan. Borde vara något liknande i den mätaren ;)

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Hastighetsmätaren har nog en magnet som ska monteras på framhjulet, eller bak. Så sitter det en givare som ska sitta på rätt avstånd. Typ cykeldator.
varvräknaren får man leta på en sladd från tändpolen och tjuva ifrån. Eller så kan det vara en liten sladd man ska linda några varv runt tändkabeln.

Brukar vara instruktion med i mätaren hur man ska göra, inga stora problem.

Mats

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej! En sån där har jag haft på min och jag gillade den inte alls. Varvräknarnålen fladdrade åt alla håll så den hade man ingen nytta av. Sen så ser den lite ut som nåt man köpt på Hobbex eller i nån nätbutik för moppestyling. Den känns plastig och ser ganska billig ut. Jag tröttnade helt enkelt. Vapor är ju klart snyggare, men det är ju trots allt en fråga om tycke och smak. Den är lite mekig att installera om det skall bli bra, men det går. Besiktningen var inget problem, vad jag minns. Vill du ha den så köp den, men det verkar inte vara någon direkt kvalitetsprodukt.
För egen del har jag börjat snegla på en TransLogic Microdash, men den kostar ju mer.
Ha de...........Per:squid

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Hej! En sån där har jag haft på min och jag gillade den inte alls. Varvräknarnålen fladdrade åt alla håll så den hade man ingen nytta av. Sen så ser den lite ut som nåt man köpt på Hobbex eller i nån nätbutik för moppestyling. Den känns plastig och ser ganska billig ut. Jag tröttnade helt enkelt. Vapor är ju klart snyggare, men det är ju trots allt en fråga om tycke och smak. Den är lite mekig att installera om det skall bli bra, men det går. Besiktningen var inget problem, vad jag minns. Vill du ha den så köp den, men det verkar inte vara någon direkt kvalitetsprodukt.
För egen del har jag börjat snegla på en TransLogic Microdash, men den kostar ju mer.
Ha de...........Per:squid

ok, har väl framförallt valt KOSO för att jag vill ha analog varvmätare. och Rx1n är ju det billigaste alternativet KOSO erbjuder så lägger man till lite får man kanske en mer gedigen mätare typ rx2:an eller rx2n.

rx2:http://image.superstreetbike.com/f/10246447/0807_sbkp_01_z+koso_RX-2_gauge+.jpg

rx2n: http://www.bike-spares.co.uk/acatalog/360-276.jpg

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Säger bara Acewell mätare.
Lätt dom bästa jag kommit över!

http://www.acewell.se/

Tror alla som testat dom kan intyga det med mig med.

Jo, jag har hört att de ska vara de bästa när det gäller kvalitet och så, men deras design tilltalar inte mig som KOSO:s, plus att jag helst sett en mätare med analog varvräknare.

Men om det nu är Acewell som gäller, funkar installationen som folk skrivit tidigare, dvs, magnetgivare på typ framskivan för hastighet, och en sladd lr nåt runt tändkabeln för RPM?

//Pelle

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Ok ja designen är ju smaksak så där måste du ju gå på magkänslan om den är väldigt viktigt för dig. Tänker inte uttala mig för mycket om KOSO för jag har inte haft någon egen överlåter det istället åt andra men jag har testat en hoj med det och den funkade ju jävligt bra den med den då i alla fall kan jag ju bara säga.

Angående inkoppling på acewell så är det ju som du säger en kabel där som man kopplar in mot tändspolen för varvräknaren, tog en strömtjuv och satte på ena polen på tändspolen sen så kopplade jag bara på tändkabeln från mätaren på den med en kabelsko. Superenkelt!

Hastighetsmätaren kopplade jag in på framhjulet med att byta ut en av skruvarna i skivan mot en med magnetskalle som jag köpte i samband med mätaren. Sen så satte jag fast givaren på gaffeln och strulade aldrig.

Sen ställer du bara in vilken däckdimension du har på mätaren så räknar han ut hastigheten med hjälp av det.

Nått som är jävligt bra med det är att du slipper glädjemätare, den visar exakt och det oavsett hur mycket du drevar fram och tillbaka.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
ok, har väl framförallt valt KOSO för att jag vill ha analog varvmätare. och Rx1n är ju det billigaste alternativet KOSO erbjuder så lägger man till lite får man kanske en mer gedigen mätare typ rx2:an eller rx2n.

rx2:http://image.superstreetbike.com/f/10246447/0807_sbkp_01_z+koso_RX-2_gauge+.jpg

rx2n: http://www.bike-spares.co.uk/acatalog/360-276.jpg

Gah! Fyfan vad fina! De där skulle sitta som ett ägg i väggen på min CBR!
Klart man vill ha en analog varvräknare.

:Bugar

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...