Installera eluttag

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tack för dagens garv, hade du bott 5 mil från. Sthlmså hade jag kunnat visat dig

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Inte för att jag på något sätt rekommenderar dig att göra det själv, men om du ändå får för dig att göra det; arbeta spänningslöst!
Köp en spänningsdetektor,
http://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor/Pr362285000
så kan du testa om ledningarna är spänningsförande utan att fysiskt komma i kontakt med kopparlindningen.

Om pennan lyser vet du att det är kräm i ledningarna. Ta sen en säkring i taget tills "pennan" inte lyser då du håller den mot ledningarna. Då vet du att vad du än får för dig att göra ska den säkringen vara ur!

Vidare kan du se på säkringsschemat vad just den säkringen förser. Kanske är den gruppen högt belastad som det är?

Hur man sen fysiskt kopplar får du titta över axeln på den elektrikern som kommer och gör jobbet åt dig.

Alternativet är att du köper bluetoothdrivna vägguttag!
Alternativ 2 är att du helt undviker Nyteknik...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte för att jag på något sätt rekommenderar dig att göra det själv, men om du ändå får för dig att göra det; arbeta spänningslöst!
Köp en spänningsdetektor,
http://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor/Pr362285000
så kan du testa om ledningarna är spänningsförande utan att fysiskt komma i kontakt med kopparlindningen.

Om pennan lyser vet du att det är kräm i ledningarna. Ta sen en säkring i taget tills "pennan" inte lyser då du håller den mot ledningarna. Då vet du att vad du än får för dig att göra ska den säkringen vara ur!

Vidare kan du se på säkringsschemat vad just den säkringen förser. Kanske är den gruppen högt belastad som det är?

Hur man sen fysiskt kopplar får du titta över axeln på den elektrikern som kommer och gör jobbet åt dig.

Alternativet är att du köper bluetoothdrivna vägguttag!
Alternativ 2 är att du helt undviker Nyteknik...

Den penntypen som t.ex phasen suger getpung, aldrig att jag hade litat på den. Är en lika säker metod som att spå förekomsten av spänning i tesump.

Sen har han en multimeter, kan han nyttja den är det allt han behöver.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Den penntypen som t.ex phasen suger getpung, aldrig att jag hade litat på den. Är en lika säker metod som att spå förekomsten av spänning i tesump.

Sen har han en multimeter, kan han nyttja den är det allt han behöver.

Kan han nyttja sin multimeter då? Trådens frågeställning skvallrar lite om att trådstartarens elkunskap begränsar sig till att slå på/av sin multimeter.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kan han nyttja sin multimeter då? Trådens frågeställning skvallrar lite om att trådstartarens elkunskap begränsar sig till att slå på/av sin multimeter.

Sannolikt inte, men jag förbehöll möjligheten till det oxå.

Men den där pennan har lurat mer ån en i sina dagar.

Sen är det också det så att den som ger sig på det måste reda ut vad som är tändtråd osv. och det är näst intill omöjligt med phasen.

Som du anar hatar jag det otyget till verktyg.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
"Jag tror att jag kan göra det här lika bra som en medioker elektriker om tillräckligt många som har koll talar om vilka sladdar jag ska använda. Och så tycker jag det är kul att pyssla med ”sånt här”. Det brukar till slut gå bra och man lär sig"

Om du inser att du kan göra det mediokert men inte att du skall ringa en riktig elektriker med referenser? Övriga påståenden får mig och också att undra..
El är allvarliga grejer och skall installeras korrekt alltid av ngn behörig. Jag är elektrocivilingenjör och har koll på det elektriska, därför är jag väldigt noga med vad jag gör själv och vad jag inte gör. El o stearinljus är det som gör att hem brinner. Otäckt.

Bryr du inte dig det minsta om övriga hyresgäster och om den uppfattning vi andra får om dig när du går ut med dessa frågor o påståenden? Bara en stilla undran?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Om du vill göra detta själv så införskaffa boken elkompetens a/bb2 och läs den. Då kommer du förstå el bättre och kunna arbeta med denna typ av jobb på ett bättre sätt. Bara ett stalltips.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kan någon med kunskap förklara hur kablar kan börja brinna? Borde inte jordfelsbrytaren lösa ut (om man har nån), eller propparna gå INNAN det börjar ryka?

Jordfelsbrytaren löser ut om skillnaden mellan utgående ström och returströmmen är för stor = något läcker ut till jord eller någon annanstans. Behöver inte ens vara jordad ledning. Den tar dock inte alla typer av fel som uppkommer och du kan t.ex. ha avskavda eller gnagda isoleringar och kablar som ligger ihop (via något annat eller direkt). Så länge strömmen understiger säkringens värde och inget läcker bort från kretsen, så kan det pyra på i godan ro. Sedan finns det förstås många anläggningar som fortfarande saknar jordfelsbrytare eller där den är defekt.

Ett annat vanligt fel, är skarvar mellan kablarna, i "sockerbitar" eller de där skarphylsorna där man vrider ihop kabeländarna. Om kopparn ärgat under några decennier, så kan resistansen mellan kablarna vara så stor att det börjar glöda. Jag har sett sådana fel både i väggdosor, men också apparater. Ibland löser säkringen ut, andra gånger inte.

Flytande nolla är även det en vanlig brandorsak och behöver inte vara ett fel inne i fastigheten, utan kan ligga utanför i nätet. Bästa sättet att gardera sig är att se över elkopplingar, uttag och liknande t.ex. vart femte år eller så, ha jordfelsbrytare och andra skyddsanordningar installerade (åsk- och överspänningsskydd), samt synkade brandvarnare ifall det skiter sig ändå...

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping