Detta är ju egentligen en mycket större diskussion än författaren av insändaren inser. Dock har denne hittat en syndabock för problemet, nämligen motorcyklisterna. Oljud i det privata rummet samt i det offentliga rummet är ju något som förekommer titt som tätt beroende på var man bor.
Vi har ju massvis med utrustning som stör andra människor vid olika tillfällen. När jag var bosatt i landskrona kunde jag höra bruce springsteen konsert i köpenhamn ända hem eftersom vinden låg rätt. Konserter, flygplan, lastbilar, jordbruksmaskiner osv har ofta väldigt stark ljudvolym. Likaså motorcyklar, vilket blir väldigt tydligt eftersom vi är några stycken på vägarna under sommaren
En viss tolerans hos våra medborgare måste ju finnas naturligtvis. Hur pass förbannad man kan bli beror ju på frekvensen av detta förekommande oljud. Om min granne skulle klippa gräset varje dag just när jag skall äta utomhus i trädgården så skulle jag också vara förbannad.
Som diskussionen här antyder så finns det alltid några som inte inser sitt ansvar som motorcyklist och inte störa andra medborgare i onödig utsträckning. Sen tycker jag personligen att det är rätt gött med öppen dämpare eller med slipon, speciellt då det
oftast bara hörs i ett antal sekunder(gåshud) när någon passerar.
Om vi skall vara så drastiska att höja skatten för just mc så tycker jag att man skall i sådant fall höja skatten på en hel del andra saker med. Hur skall vi göra med nyårsafton där både djur och barn får panik? Vad gör vi med miljöbovarna gräsklipparna(som faktiskt skulle kunna göras på många andra sätt). Vissa lastbilar låter mer än vissa, varför? Hur gör vi med konserter och karnevaler(med konserter i flera dagar i rad!) i städer? Flygplan passerar oss dagligen i luftrummet med ett rätt bra dån, beroende på var man bor, hur löser vi det när folk kommer att vilja flyga mer och mer i framtiden?
Som synes kan man diskutera detta i oändlighet men några generella åsikter kan man ju ha. T.ex:
Om jag vore pappa med det problemet skulle jag bosätta mig på ett område där mc-oväsen inte förekommer, dels för att slippa tjutandet på ungen men även för dess säkerhet i framtiden, vem vill ha en massa motorcyklar åkandes där ungen skall leka?
Alla motorcyklister borde visa respekt åt bostadsområden där djur eller barn finns. Det är inte svårt att slå av gasen eller tändningen när man möter en häst. Man behöver ej heller köra fram och tillbaka fram villaområdets fackrepresentant Herr Jonsson. Eller andra också för den delen.
Men det är ju bara min åsikt
/F