Inte bara MC-förare skriver insändare.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Felix skrev:
Precis, men problemet är ju att vi har en politiskt majoritet som inte fattar att det finns en minoritet som ALLTID missköter sig oavsett om det kör hoj eller spelar bingo. Därför ropas det efter förbud och lagar så fort nåt klantarsle med ett visst intresse ställt till det för sig.

/F

Jo, så är det. Mer lagar och förbud lär inte lösa problemet.
Frågan är väl hur man bankar in vett i skallen på de som var lediga den dagen sådant delades ut :)

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Chrille skrev:
Nu ska ungarna bara ha fräcka slutrör.

Precis vad jag menade...

Nej tacka vet jag den rejsingbilen motorjournalen körde som hade raka rör! :yoparty iofs itne så kul att pendal med, men vem fan har tänkt göra det.. allvarligt?

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Tom skrev:
Jo, så är det. Mer lagar och förbud lär inte lösa problemet.
Frågan är väl hur man bankar in vett i skallen på de som var lediga den dagen sådant delades ut :)
Håller med,
När du kommer på hur man bankar in vett i huvudet på folk som saknar detta så kom ihåg att ta patent på metoden :D :tummenupp

Diversion

Guest
Sen är jag övertygad om att författaren till insändaren tillhör gnälliusspikiussläktet för jag tycker mig känna igen tongångarna. Jag träffar sådana i vardagen och ser dom i lokaltidningens insändarsspalt.

Är det inte hojar är det ungdomar som spelar musik för högt, var bilar parkerar, grannens trädgårdstomtar, priset på bingolotter eller barn som leker utanför garageuppfarten.

Därmed inte sagt att det är ok. att busköra hur som helst, men det finns folk som har som livsuppgift att hitta företelser att gnälla på. Ofta kombineras denna hobby med en annan, nämligen självutnämd kvarterspolis.

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Klart man blir trött på alla som ska vara coola med sina custom-hojar med öppnare avgassystem. Här inne i stan låter dom som en plågad sop-pråm när dom vrider på fullt och sakta rör sig framåt och det där äckliga smattrande/plapprande ljudet ekar mellan kåkarna och huvudvärken kommer smygande...
Synd bara att förarna tror att alla vänder sig om i avund och inte, som fallet är, i avsky.
Därmed inte sagt att sporthojarna för ett jävla liv men dom låter iaf häftigt till skillnad från än en 50-hästars Harley-twin...
:D

Mvh

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Ingen numer :-(
Törnberg skrev:
Det var det värsta, jag som trodde jag var tvungen att köpa dyra tillbehörsdämpare när det i själva verket enligt nedanstående insändare räcker med att ta ut "den ljuddämpande insatsen". Jag har blivit lurad!

Det måste vara såna där hardly parkinsson de menar.

EDIT: Scannat ur dagens GP.

//A.
Dom borde väl lägga straffskatt på barnföräldrar istället?
-Är jag på restaurang är den full med skrikande barn.

-Åker jag flyg är det ofta fullt med gapande småbarn som stinker obytt blöja.

-Kör jag i trafiken ser man småbarnsföräldrar med hela sin uppmärksamhet riktad mot barnstolen, inte den omkringvarande farliga omgivningen!!!

Och hur har dom råd? Det är väl dyrt att ha barn? Får dom in pengar genom nå´n olaglig aktivitet?
Jag menar, de jobbar ju inte! Är ju föräldralediga mest hela tiden.
Man ser dem ofta komma i grupp på stan. Sen gör dom depåstopp på Mac Donalds, ockuperar en stor yta & för ett himla liv. Ska inte vi andra ha tillgång till bollhavet? Vågar dom inte stå för sin situation själva?

Nej, höj skatten ordentligt för småbarnsföräldrar. Satsa pengarna på att bygga motordagis & lägg uppfostrandeansvaret på dem!! Då kan föräldrarna jobba & betala skatt medan barnen får en sund uppväxt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Diversion skrev:
Därmed inte sagt att det är ok. att busköra hur som helst, men det finns folk som har som livsuppgift att hitta företelser att gnälla på. Ofta kombineras denna hobby med en annan, nämligen självutnämd kvarterspolis.

Jag brukade förut försöka hitta något att gnälla på, det var kul. Har skrivit massor med mail till tidningar om stavfel t.ex. ofta med en överlägsen gammal-gubbe attityd där jag ifrågasatt deras utbildning och kompetens. Folk blir jättearga, det är underbart.

Vad beträffar motorcyklar som låter onödigt mycket, cddet är ju kul för de som kör dem men vilken rätt har man att samtidigt störa omgivningen för att roa sig själv? Hatar personligen slip-on på kvällarna när alla jävla Lidingöbor ska hem och rejsar mellan rödljusen på lidingövägen. Annars är de kul.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Baltazar skrev:
Synd bara att förarna tror att alla vänder sig om i avund och inte, som fallet är, i avsky.
Därmed inte sagt att sporthojarna för ett jävla liv men dom låter iaf häftigt till skillnad från än en 50-hästars Harley-twin...
:D

Mvh

SportHojarna låter inget alls när dem glider som dessa knuttar gör... en sportHoj låter vara vast när ni vrider ur dem ;) gämfört med en knutte på tomgång ;)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Daggarparn skrev:

-Kör jag i trafiken ser man småbarnsföräldrar med hela sin uppmärksamhet riktad mot barnstolen, inte den omkringvarande farliga omgivningen!!!

Och hur har dom råd? Det är väl dyrt att ha barn? Får dom in pengar genom nå´n olaglig aktivitet?
Man ser dem ofta komma i grupp på stan. Sen gör dom depåstopp på Mac Donalds, ockuperar en stor yta & för ett himla liv. Ska inte vi andra ha tillgång till bollhavet? Vågar dom inte stå för sin situation själva?

Nej, höj skatten ordentligt för småbarnsföräldrar. Satsa pengarna på att bygga motordagis & lägg uppfostrandeansvaret på dem!! Då kan föräldrarna jobba & betala skatt medan barnen får en sund uppväxt.
finns en förklaring till att dem har råd med många barn... de tar betalt innan,, å sen efter så råkade bli en unge till.... med okänd far ;)

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
mossen skrev:
" men det finns dom som rusar motorn och ibland även stegrar cykeln för att imponera på andra.."

Hur bittert lät det där.... :D

Speciellt med den grymma wheeliehojen dom hade på bilden, det är nog väldig vanligt att 400kg kromskrot körs på slangen. :D

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Daggarparn skrev:

Hallå där, jag har faktiskt en knatte på 4 månader.
Vi finansierar det genom att råna banker.

//Anders.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Hur jäkla mycket låter det egentligen...
Jag bor precis bredvid E4:an genom Uppsala. Alla som har varit i Uppsala vet att det är en väg som inbjuder till rejs mellan rödljusen.
Trots det är det sällan jag hör en sporthoj in till min lägenhet. Och om jag hör den så är ljudet borta inom 2 sek. Mycket att bry sig om :kocko
Jag kanl ova att det låter både mer och oftare om småungar som skriker, hundar som skäller och musik på hög volym, inte fan skriver jag en insändare om det...
Nej vissa har som livsuppgift att gnälla och ställa till problem för andra, det är bara att acceptera och gå vidare, de är inte värda någon som helst energi.

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
wdac skrev:
SportHojarna låter inget alls när dem glider som dessa knuttar gör... en sportHoj låter vara vast när ni vrider ur dem ;) gämfört med en knutte på tomgång ;)
Nja, de låter ju en del även när man inte vrider på fullt men även då låter dom ju coolt. Motorer med hög trimningsgrad låter ju rått och häftigt. Hd är ju raka motsatsen, ingen effekt - massor av oljud :)

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Detta är ju egentligen en mycket större diskussion än författaren av insändaren inser. Dock har denne hittat en syndabock för problemet, nämligen motorcyklisterna. Oljud i det privata rummet samt i det offentliga rummet är ju något som förekommer titt som tätt beroende på var man bor.

Vi har ju massvis med utrustning som stör andra människor vid olika tillfällen. När jag var bosatt i landskrona kunde jag höra bruce springsteen konsert i köpenhamn ända hem eftersom vinden låg rätt. Konserter, flygplan, lastbilar, jordbruksmaskiner osv har ofta väldigt stark ljudvolym. Likaså motorcyklar, vilket blir väldigt tydligt eftersom vi är några stycken på vägarna under sommaren :tungan

En viss tolerans hos våra medborgare måste ju finnas naturligtvis. Hur pass förbannad man kan bli beror ju på frekvensen av detta förekommande oljud. Om min granne skulle klippa gräset varje dag just när jag skall äta utomhus i trädgården så skulle jag också vara förbannad.

Som diskussionen här antyder så finns det alltid några som inte inser sitt ansvar som motorcyklist och inte störa andra medborgare i onödig utsträckning. Sen tycker jag personligen att det är rätt gött med öppen dämpare eller med slipon, speciellt då det oftast bara hörs i ett antal sekunder(gåshud) när någon passerar.

Om vi skall vara så drastiska att höja skatten för just mc så tycker jag att man skall i sådant fall höja skatten på en hel del andra saker med. Hur skall vi göra med nyårsafton där både djur och barn får panik? Vad gör vi med miljöbovarna gräsklipparna(som faktiskt skulle kunna göras på många andra sätt). Vissa lastbilar låter mer än vissa, varför? Hur gör vi med konserter och karnevaler(med konserter i flera dagar i rad!) i städer? Flygplan passerar oss dagligen i luftrummet med ett rätt bra dån, beroende på var man bor, hur löser vi det när folk kommer att vilja flyga mer och mer i framtiden?

Som synes kan man diskutera detta i oändlighet men några generella åsikter kan man ju ha. T.ex:

Om jag vore pappa med det problemet skulle jag bosätta mig på ett område där mc-oväsen inte förekommer, dels för att slippa tjutandet på ungen men även för dess säkerhet i framtiden, vem vill ha en massa motorcyklar åkandes där ungen skall leka?

Alla motorcyklister borde visa respekt åt bostadsområden där djur eller barn finns. Det är inte svårt att slå av gasen eller tändningen när man möter en häst. Man behöver ej heller köra fram och tillbaka fram villaområdets fackrepresentant Herr Jonsson. Eller andra också för den delen. :rofl

Men det är ju bara min åsikt :rolleyes: /F

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
När sambon och jag parkerade Duccen i garaget (betongbunker under lägenheterna) kom en annan hyresgäst som jag gissar är runt 70 år fram till oss. Min första tanke vara att det var dags för en utskällning då det hörs ca 3 våningar upp i huset när hojen startas och går på tomgång. Men jag fick på sam när gubban började tala om alla gamla BSA och Norton som han haft i sin ungdom. Det roligaste var att han tyckte att dagens hojar låter för lite för att gå så fort. "Man hör ju inte när de kommer och så drar de förbi i en jäkla fart så man inte hinner fatta vad som hände. På den gamla goda tiden kunde man höra några minuter i förväg när en MC närmade sig och på så sätt kunde flickorna förbereda sig"
Cool gubbe :tummenupp

Håller med många tidigare inlägg att om vi som kör hoj kan hålla båda hjulen i backen och ta det lite lugnt i städerna så kommer det inte att vara några problem med lite buller! Sen vad som händer på landsvägarna utanför tätbebyggt område är en annan sak........

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Grannar

"gamle gubben göring tappar aldrig stilen, har alltid klagomålpå alla den
förtorkade stofilen.
han dunkar n hand (eller e d huvet) i taket, så att resten utav huset snart e
vaket,
å han ger sig inte förrän man har hela glada gänget hängandes på
dörren.
mollberg kollberg å allt vad dom nu heter d kallas för grannar
oundvikligheter.
grannar, grannar, tack för att ni stannar kvar, med er
repertoar av barn som gnäller när hundarna skäller å man föreställer sej hur
d ser ut när man tar del av n scen med repliker som skrivna av lars noren,
så grannar på er blir man aldrig less n ny show varje dag så man slipper
tristessen.
grannar, grannar, i mitt hus bor d udda personer som herr schizo
med sina många långa konversationer med sej själv som man hör varje natt han tycks vara besatt av sin enmansdebatt eller som fröken villig som e nymfoman å dit snubbarna färdas i karavan plus många fler med nån rolig böjelse som alla bidrar till min förnöjelse.
som norrland d e alkisen på 4:e blev nästan mästare i tungvikt han lovar å svär d, å lägger alltid nåra kartor i trappan å sem går ryktena d var den där rapparn
särskilt från hon med hunden som ylar hela natten för att den tvingas stå bunden, då & då vill väl alla ha ett nytt arv sen blir d värre dit man flyttar..."

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati