Inte den vanligaste 125an

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
!ante skrev:
2562063 men det roligaste av allt är att det inte går att regga in den igen som eu moppe... polaren tänkte för 100år sedan importera en moppe, besiktningen gick inte med på det alls:näsblod så då sket han i det!

De säljer sånna på Lillemans i Lund så det ska nog gå bra.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
ThorskeN skrev:
2562306 Motorhispania RX såldes ju med regpapper för att regga den som lätt mc.

/ThorskeN
Sån är det min granne har, vill inte köra den som 125:a tro mig, gammel nsren har bättre fjädring.

eXter skrev:
2561799 Jo rå d e Turbokit men den kan va reggad som lätt mc...
Enligt bilprovningen totalt omöjligt, synd hade chans att köpa en rs motor och hade en drd sm, kunde blivigt fränt.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dock är jag ganska säker på att detta faktiskt är en 125a:rolleyes:

Ska förbi yamahacenter någon dag denna vecka ska se om jag inte kan bevisa:tungan

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
det undrar jag med

125_next sa att en moppe inte går att regga som lätt mc men det finns ju en som man kan regga om :tungan

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
lasse kongo skrev:
2562920 varför inte bara köpt en riktig 125:va 50cc som a1.....:confused:

du tror inte att han bytt cylinder på den ? Det tror jag! :D

Antagligen finns väl en trimcylinder på 124cc som man kunde köpa och sätta på, sedan använda reg-pappret för att få den reggad och besiktad.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
cybertron skrev:
2563205 du tror inte att han bytt cylinder på den ? Det tror jag! :D

Antagligen finns väl en trimcylinder på 124cc som man kunde köpa och sätta på, sedan använda reg-pappret för att få den reggad och besiktad.

nej 125cc på en moppe... koppling/låda håller nog inte så länge min k50pallde inte äns med 10cc ökning

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
lasse kongo skrev:
2563231 nej 125cc på en moppe... koppling/låda håller nog inte så länge min k50pallde inte äns med 10cc ökning

jo men så är ju k50 en sisådär 20 år gammal oxå :D

men om du har läst tråden/och mer om motorhispania så är det väl som så att allt på den är överdimensionerat, dvs. gjort för tyngre grejor.
Jag menar, min TS50 jag hade var överdimensionerad i vissa saker, men dit hör inte saken,
min poäng är att i princip all dagens moppar är väl överdimensionerade i och med att de flesta byggs för hastighet 80km/h (standard i ex. italien/grekland om jag inte minns fel)

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ignition skrev:
2562943 det undrar jag med

125_next sa att en moppe inte går att regga som lätt mc men det finns ju en som man kan regga om :tungan

Ja menade att det inte går att regga om en moppe nutid inte för 4 årsen då den dära "125:an" reggades...

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
125_next skrev:
2563239 Ja menade att det inte går att regga om en moppe nutid inte för 4 årsen då den dära "125:an" reggades...

du har helt rätt, det går inte att regga om moppar idag då dessa är helfordonsgodkända
däremot om man kan få tag på en motohispania rx50 från typ 2002-2003 så borde denna gå att regga idag...kanske. men bästa man kan göra är att kolla med vv / besiktnignen de vet ju bäst om inte annat så vet dem inte så vem vet?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
cybertron skrev:
2563242 du har helt rätt, det går inte att regga om moppar idag då dessa är helfordonsgodkända
däremot om man kan få tag på en motohispania rx50 från typ 2002-2003 så borde denna gå att regga idag...kanske. men bästa man kan göra är att kolla med vv / besiktnignen de vet ju bäst om inte annat så vet dem inte så vem vet?

Nej det går itne att regga om dem... gick för typ 4 årsen om inte längre typ precis när Eu-moppen kom men det går inte längre... Nya lagar osv tror du en fjut ram som är gjord för 45 skulle hålal för en krock i 100 Km/h??:va tror inte de

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
125_next skrev:
2563256 Nej det går itne att regga om dem... gick för typ 4 årsen om inte längre typ precis när Eu-moppen kom men det går inte längre... Nya lagar osv tror du en fjut ram som är gjord för 45 skulle hålal för en krock i 100 Km/h??:va tror inte de

ärligt talat, som jag skrev ovan. eu-moppar är helfordonsgodkända vilket innebär: INGA FÖRÄNDRINGAR får göras, inte ens byta blinkers! DÄrmed kan du inte byta motor / eller regga om dem. Däremot bör det fortfarande gå att regga en "icke eu-moped" OM denna redan har alla papper klara (därmed menar jag att motorhispania rx 50 som ,enligt vad jag läst, är den enda moppe som kunde reggas/ och som därmed även borde gå att regga fortfarande) då eu-moppelagen inte påverkar denna.
om inte annat kan man ju alltid regga alla moppar som "ombyggt fordon" om man har alla papper, dock kommer man ju inte kunna köra på A1 kort i de fallen. och då finns det ju ingen större mening med att regga en moppe till A1 klass om man ändå behöver A körkort för att få köra den!

Och vet du vad, jag tror inte att våra små 125cc ramar skulle hålla för en krock i 100km/h heller. skit, jag tror inte ens att en 1000cc ram skulle klara en krock i 100km/h...jag menar, inte ens en bil klarar detta speciellt bra. så det är nog det minsta problemet.
Däremot har jag rätt i att Eu-mopeder är byggda för en hastighet runt 80km/h då detta är deras "orignal" hastighet inann svensk lag stryper ner dem/pluggar dem.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
cybertron skrev:
2563279 ärligt talat, som jag skrev ovan. eu-moppar är helfordonsgodkända vilket innebär: INGA FÖRÄNDRINGAR får göras, inte ens byta blinkers! DÄrmed kan du inte byta motor / eller regga om dem. Däremot bör det fortfarande gå att regga en "icke eu-moped" OM denna redan har alla papper klara (därmed menar jag att motorhispania rx 50 som ,enligt vad jag läst, är den enda moppe som kunde reggas/ och som därmed även borde gå att regga fortfarande) då eu-moppelagen inte påverkar denna.
om inte annat kan man ju alltid regga alla moppar som "ombyggt fordon" om man har alla papper, dock kommer man ju inte kunna köra på A1 kort i de fallen. och då finns det ju ingen större mening med att regga en moppe till A1 klass om man ändå behöver A körkort för att få köra den!

Och vet du vad, jag tror inte att våra små 125cc ramar skulle hålla för en krock i 100km/h heller. skit, jag tror inte ens att en 1000cc ram skulle klara en krock i 100km/h...jag menar, inte ens en bil klarar detta speciellt bra. så det är nog det minsta problemet.
Däremot har jag rätt i att Eu-mopeder är byggda för en hastighet runt 80km/h då detta är deras "orignal" hastighet inann svensk lag stryper ner dem/pluggar dem.

Krock tog ja som ett exempel det är en stor skilland mellan en ram på en 125 och en 50... jämför aprilia rs 125 och rs 50 så fattar du och sen när man buter en 50 till en 125 genom att bara byta motorn så tror ja inte det är något speciellt bra

cybertron

Gick med
31 Mar 2006
Hoj
125_next skrev:
2563330 Krock tog ja som ett exempel det är en stor skilland mellan en ram på en 125 och en 50... jämför aprilia rs 125 och rs 50 så fattar du och sen när man buter en 50 till en 125 genom att bara byta motorn så tror ja inte det är något speciellt bra

vad jag ville säga var det motsatta, att i alla fall är det inte så olika ramar, ta ex. en ts50 från 1994, det är exakt samma ram som på ts125 (vid samma årsmodell)
så det finns moppar som är byggda med komponenter som klarar högre hastigheter/påfrestningar, Derbi Senda är väl ett annat exempel där komponenterna är överdimensionerade...

men sak samma, detta kan man diskutera i oändlighet om vem som har rätt/fel osv.
Hur som helst, motorhispanian som är till salu är antagligen helt legitim och ok. (den är dessutom rätt snygg :D )
Sen vill jag gärna få reda på om den där tzr:en är 125cc eller 50cc ...snygg är den i vilket fall som :D

ps. om ni undrar så händer det inte så mycket på jobbet för tillfället...och då kan man ju alltid surfa :yoparty

gileraaa

To start press any key, where´s the any?
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
har en vild ktm som jag har fått äran att tämja
125_next skrev:
2563330 Krock tog ja som ett exempel det är en stor skilland mellan en ram på en 125 och en 50... jämför aprilia rs 125 och rs 50 så fattar du och sen när man buter en 50 till en 125 genom att bara byta motorn så tror ja inte det är något speciellt bra
jo ramen kanske är bättre på 125an men det betyder inte att den är bättre vid eventuella olyckor!

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
cybertron skrev:
2563238 jo men så är ju k50 en sisådär 20 år gammal oxå :D

men om du har läst tråden/och mer om motorhispania så är det väl som så att allt på den är överdimensionerat, dvs. gjort för tyngre grejor.
Jag menar, min TS50 jag hade var överdimensionerad i vissa saker, men dit hör inte saken,
min poäng är att i princip all dagens moppar är väl överdimensionerade i och med att de flesta byggs för hastighet 80km/h (standard i ex. italien/grekland om jag inte minns fel)

no shit.. har läst tråden men tror fortfarande att en moppe inte är byggd för att palla med en 125cc cylinder

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag tycker fortfarande att det inte är dåligt att få en 125cc cylinder på en 50cc motor. Jag menar det är ju en ökning på 250% Undrar om jag skall ta och sätta på en 312,5 cc cylinder på min :rolleyes:

Varför måste de sätta på en 125cc cylinder? Då får den troligtvis inte registreras eftersom coc intyget inte stämmer då, eller ger de ut ett felaktigt från början? lagen säger MAX 125cc och en effekt på 11kw. Det betyder ju inte att det måste vara så, dock kan ju bromsprovet i 90 km/h bli svårt med den :hihi

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
125_next skrev:

Vad tror du om denna då:arsele Lättmc-ram med 135hk på bakhjulet
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=138615

Men de är ingen som tror på mig att detta skulle vara en 125a alltså:rolleyes:

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...