Integral eller öppningsbar ...

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Goose skrev:
Så länge ROSSI, och resten av gänget som har skyhöga försäkringspremier på eventuella skador, inte kör med öppningsbara hjälmar så tror jag inte att det spelar någon roll(ur räddningssynpunkt) om du har en öppningsbar hjälm eller ej, nackdelen med en öppningsbar "touring" hjälm är dock vikten på densamma.

Skönt om man har glasögon, JA
Schysst att kunna vika upp den vid rödljuset och andas avgaser mer fritt

Men annars så tror jag mer på en normal hjälm som skydd, intubering kommer sjukvårdarna åt ändå, relativt snabbt
De intuberar inte om de inte måste av andra anledningar. En man tar snabbt och lätt av dig hjälmen medan den andre fixerar nacken. Problemet är att det kanske kan ta 20 min innan de kommer fram till olycksplatsen. Med öppningsbar hjälm kan polarna få dig att andas utan att att behöva ta av hjälmen.

Det finns IMO ingen absolut sanning, var och en får göra en bedömning om vilket scenario som är troligast och vilket man är mest rädd för.
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
RedBaron skrev:
De intuberar inte om de inte måste av andra anledningar. En man tar snabbt och lätt av dig hjälmen medan den andre fixerar nacken. Problemet är att det kanske kan ta 20 min innan de kommer fram till olycksplatsen. Med öppningsbar hjälm kan polarna få dig att andas utan att att behöva ta av hjälmen.

Det finns IMO ingen absolut sanning, var och en får göra en bedömning om vilket scenario som är troligast och vilket man är mest rädd för.

Hehe, snacka om att zoooooooma in på intubering, det var bara en del av inlägget som kom från någon annans inlägg,

När det gäller andning, så tror jag inte att Dina kompisar tänker på om Du har en "normal" hjälm eller en öppningsbar, när Du ligger på marken efter en klotning. (Sen är det ju inte alltid som man har 1,2,3,4,5,6 eller fler kompisar med sig alltid)

Men om öppningsbara hjälmar vore ett bättre skydd, så skulle ROSSI och gänget ha dessa hjälmar på sig, då de inte har dessa hjälmar på sig, så tolkar jag detta som att öppningsbara hjälmar ger ett sämre skydd än integralhjälmar, eller?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Goose skrev:
Hehe, snacka om att zoooooooma in på intubering, det var bara en del av inlägget som kom från någon annans inlägg,

När det gäller andning, så tror jag inte att Dina kompisar tänker på om Du har en "normal" hjälm eller en öppningsbar, när Du ligger på marken efter en klotning. (Sen är det ju inte alltid som man har 1,2,3,4,5,6 eller fler kompisar med sig alltid)

Men om öppningsbara hjälmar vore ett bättre skydd, så skulle ROSSI och gänget ha dessa hjälmar på sig, då de inte har dessa hjälmar på sig, så tolkar jag detta som att öppningsbara hjälmar ger ett sämre skydd än integralhjälmar, eller?
Poängen är att integralhjälmar ger ett bättre skydd, men öppningsbara gör det enklare att rädda och upprätthålla liv efter smällen. Du använde faktiskt intuberingen som motargument mot detta, därför motargumenterade jag mot detta motargument :)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
lorkan skrev:
Någon som har någon konkret fakta angående detta ? Någon som kanske jobbat som ambulanspersonal, materialansvarig inom ngt RRteam eller vad som helst som kan tänkas ha erfarenhet

Det finns en sticky i detta forum som heter "Ifall ni kommer först till en olycka" som är skriven av en kille som jobbar som ambulansvårdare.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

Kolla även i säkerhetsforumet så får du många trådar att läsa
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=8

De jag har pratat med säger att öppningsbara hjälmar (av tillräcklig bra kvalitet, tex Shoei, Schuberth/BMW, Caberg) idag är lika säkra som integralhjälmar under förutsättning att de är låsta och mekanismerna är hela. Så säkerheten bör vara lika bra som integral (mao det varierar lite mellan märkena men är jämställt). Alla hjälmar som säljs i Sverige skall ju vara godkända såvitt jag vet.

Avigsidan är att det brusar lite mer (precis som någon redan skrivit) och att de väger något lite mer, men det finns ju integralhjälmar som är tyngre än de lättaste öppningsbara.

Själv tänker jag skaffa en öppningsbar till sommaren som ombyte till min Shoei Raid II. Skönt att kunna öppna och ta sig en klunk utan att krångla och att det kan vara skönt att fläkta lite om man åker långsamt (i kö tex).

Så. Slutsats, iaf för mig som har haft samma funderingar som dig, är att en öppningsbar hjälm är minst lika bra i säkerhet (okeh, kraschar man i 230 så är inte hjälmen ditt största problem...) så det handlar mest om vilken hjälm man trivs bäst i.
 

SteveO

sh wannabe! ;)
Gick med
3 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Kawa Z750 ltd Till salu....:)
Jag valde en Airoh SV55 öppningsbar , av thermoplast.
om thermo plast är bra vet jag ej...
men jag valde den hjälmen för jag måste ha glasögon när jag kör och att man har en sunkig hoj o tänker inte leka med höga farter, är olyckan framme så man ju självklart ha bra hjälm för huvudet är det väldigt bra att ha oskadd!
SV55 är dock väldigt brusig tycker jag .
och denna hjälm hade ju även inbyggd solvisir :) och det tyckte jag var bra :tummenupp
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har sett en form av krage/huva man har på sig för att underlätta att dra av hjälmen när man befarar nackskador. Minns dock inte vad det kallades eller vart man köper det. Det kanske kan vara ett bra tips till dina föräldrar.
Och själv skulle jag inte köpa en öppningsbar hjälm, inte så mycket för att de är osäkra utan för estetiska skäl.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Goose skrev:
Men om öppningsbara hjälmar vore ett bättre skydd, så skulle ROSSI och gänget ha dessa hjälmar på sig, då de inte har dessa hjälmar på sig, så tolkar jag detta som att öppningsbara hjälmar ger ett sämre skydd än integralhjälmar, eller?

JAG tolkar det som att man vill elliminera möjligheten till att den skulle kunna öppna sig, inte att de är osäkrare för människor.

Victor skrev:
Jag har sett en form av krage/huva man har på sig för att underlätta att dra av hjälmen när man befarar nackskador. Minns dock inte vad det kallades eller vart man köper det. Det kanske kan vara ett bra tips till dina föräldrar.
Och själv skulle jag inte köpa en öppningsbar hjälm, inte så mycket för att de är osäkra utan för estetiska skäl.


Buff eller balaclava hjälper till att hålla in öronen så att det går lättare att ta av/sätta på hjälmen :)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
De hjälmar jag väljer mellan är 2 st Nolan, vikten skiljer bara 100 g, så det känns som om det kan kvitta.


@Tuppjuck: Aa vi får hoppas att det är så, men Gottis sa att öppningsbara inte är tillåtna inom RR tex, för att de kan öppna sig .. :3freak

Det här med intubering o så, största fördelen med öppningsbar är ju att KOMPISEN man körde med kan ge mun-mot-mun, utan att ta av hjälmen och då kanske minska den eventuella skadan i nacke/rygg och låta ambulanspers. senare ta av hjälmen ...

Jag ska höra runder hos fler tror jag innan jag gör mitt val.

Det här med det estetiska, här är 2 bilder på hjälmarna jag väger mellan, tkr de ser rätt så lika ut. (I min ägo ska det vara silverspegelvisir på .. )

1. Öppningsbar 2. Integral
 

Bifogat

  • n101matrixvpssw-m.jpg
    n101matrixvpssw-m.jpg
    20.5 KB · Visningar: 106
  • t_84.jpg
    t_84.jpg
    59.4 KB · Visningar: 604

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Nu har jag ringt runt till en del MC-firmor etc, folk som åtminstone säger sig veta, och svaret är nästan entydigt. Integralhjälmen, som är helgjuten, klarar troligtvis en smäll i säg 150 knutar bättre än en öppningsbar, där risken finns att mekanismen går sönder och att hjälmen öppnar sig. Men det ska inte vara någon större skillnad i allmänhet säkerhetsmässigt på integral/öppningsbar i de övre prisklasserna där de finare hjälmarna finns. Oftast väger öppningsbar litet mer, och de låter oftast lite mer, men det ska inte vara någon jättestor skillnad om man köper en fin hjälm. Den största fördelen med en öppningsbar är just att man slipper ta av hjälmen för att göra mun-mot-mun, vilket kan avgöra om man klarar sig eller inte..

I mitt fall blir det nog en Nolan N101 för cirkus knappt 3k, för jag tycker faktiskt att den är snyggare än N83. (Please dont kill me. :4skrika)
 
Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
lorkan: Du ska köpa en hjälm som du trivs i och som är skön på ditt huvud.

Jag äger båda typerna. Den öppningsbara är praktisk men lite tyngre OCH den brusar otroligt mycket mer än integralhjälmen.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Lime skrev:
lorkan: Du ska köpa en hjälm som du trivs i och som är skön på ditt huvud.

Jag äger båda typerna. Den öppningsbara är praktisk men lite tyngre OCH den brusar otroligt mycket mer än integralhjälmen.


Vill du berätta vad du har för integral resp. öppningsbar hjälm ? Inte bara märke utan modell också. :)
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
kommer själv åka runt med hjälmen under, prata med lite olika killar innan jag köpte min hjälm och dem sa precis samma sak som du fått höra, det där med mun mot mun metoden osv, finns ju alltid en risk när man väljer hjälm man får bara hoppas att den håller :3freak eller aldrig behöver använda den :)
 

Bifogat

  • d.jpg
    d.jpg
    63.3 KB · Visningar: 119

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Rift skrev:
kommer själv åka runt med hjälmen under, prata med lite olika killar innan jag köpte min hjälm och dem sa precis samma sak som du fått höra, det där med mun mot mun metoden osv, finns ju alltid en risk när man väljer hjälm man får bara hoppas att den håller :3freak eller aldrig behöver använda den :)



Aa. Hur funkar det där visiret att köra med när det blir lite mörkt förresten ? Vill åxå ha ett sådant, skitsnyggt. :tummenupp
 

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Växjö
Hoj
BMW R nineT -14
Har haft en Nolan N100E (plasthjälm) innan, rätt lik den du hade på bilden. Har nu bytt upp mig till en Shoei Syncrotec II
60-516.jpg
(glasfiber) och det känns som att jag har bytt ut en en plasttunna mot en riktig hjälm. Shoein är mycket lättare, mindre i omkrets och mkt mer klassiskt snygg.
Anledningen till att jag har öppningsbar är att folk jag har pratat med inom ambulanssjukvård har sagt, som tidigare nämnts i tråden, att det underlättar mkt vid eventuell olycka. Den eventuella (och förmodligen imaginära) riskökningen det innebär vid olycka tar man nog igen direkt efter vid ev. vårdsituation.
Mitt råd är att du kollar in Shoein och klämmer lite på den innan du bestämmer dig. Tycker du att den är dyr i Sverige så finns den billigt i Tyskland. www.mlol.de
Kan tillägga att den är mkt tystare än Nolanhjälmen.
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
lorkan skrev:
Aa. Hur funkar det där visiret att köra med när det blir lite mörkt förresten ? Vill åxå ha ett sådant, skitsnyggt. :tummenupp

står till och med på de att de är olagligt att köra med vid mörker,, men på sommaren blir det ju inte specillet mörkt :) och när det blir de får man väl köra med vanligt visir :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Argumentet vad Rossi och grabbarna kör med faller ganska platt på att där finns det dels räddningspersonal utbildade på att fixera nacken och ta av hjälmen, dels finns det verktyg att snabbt klippa/kapa sönder en hjälm om det skulle behövas för att komma åt.

Man tar ju gärna vad "Rossi och grabbarna" har för det bästa, men deras grejor är det bästa för just den tillämpningen.

Deras hojar är dom bästa, men inte om du och en kompis ska åka på semester.
Deras däck är dom bästa, men inte för touring/stadskörning
Deras skydd är absolut dom bästa, givet deras förutsättningar vid en krash.

Jag kör med öppningsbar hjälm, en AGV GT open, säkerligen inte den bästa vid en krash, men jäkligt praktisk till vardags, det går att byta snus vid rödljusen, dricka ett par klunkar vatten vid vägkanten och den är smidig att ta av och på.

Däremot lever den om förjävligt i höga farter, är tung och jag har tappat bägge skruvarna till "öppningsgångjärnet"
Jag löste det med locktite på skruvarna, en kompis köpte en likadan hjälm efter att ha provat min och då var skruvarna redan låsta med låsvätska.

Dessutom följer det med ett pinlock visir, som ska göra att det inte immar på glaset.
Ingen av oss har provat det än, eftersom ventilationen i övrigt funkar utmärkt och imma är sällan ett problem.

(EDIT)
Angående "posörvisir" så köpte jag ett sådant och bytte till det, redan första kvällen på väg hem sprang ett rådjur tvärs över vägen, det var mörkt och kunde ha gått riktigt illa, jag gav bort visiret till kompisen, men varnade för vad som hade hänt mig, han använder det klara...
Det är ju faktiskt både lätt och smidigt att använda solbrillor i hjälmen då den är öppningsbar.
 
Last edited:

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
GuW skrev:
Argumentet vad Rossi och grabbarna kör med faller ganska platt på att där finns det dels räddningspersonal utbildade på att fixera nacken och ta av hjälmen, dels finns det verktyg att snabbt klippa/kapa sönder en hjälm om det skulle behövas för att komma åt.

End of argument, en Integralhjälm är säkrare än en öppningsbar, du kan argumentera hur mycket du vill, men tester har genom åren visat att de är de säkraste hjälmarna, och argumentet om Rossi faller faktiskt inte platt, syftet med hjälmen är att skydda huvudet vid en krasch oavsett om den sker på RR-bana eller på gatan, dvs det är samma kraft när hjälmen daskar i backen.

GuW skrev:
Man tar ju gärna vad "Rossi och grabbarna" har för det bästa, men deras grejor är det bästa för just den tillämpningen.

Precis att skydda vid en eventuell klotning, oavsett om den sker på bana eller gata

GuW skrev:
Deras hojar är dom bästa, men inte om du och en kompis ska åka på semester.
Deras däck är dom bästa, men inte för touring/stadskörning
Deras skydd är absolut dom bästa, givet deras förutsättningar vid en krash.

Löjlig kommentar, såklart det skiljer mellan vilket fordon de framför på banan och på gatan, men jag vet att de kör med samma typ av hjälm på gatan som på banan

GuW skrev:
Jag kör med öppningsbar hjälm, en AGV GT open, säkerligen inte den bästa vid en krash, men jäkligt praktisk till vardags, det går att byta snus vid rödljusen, dricka ett par klunkar vatten vid vägkanten och den är smidig att ta av och på.

Men va bra att du prioriterar en snus istället för säkerhet

GuW skrev:
Däremot lever den om förjävligt i höga farter, är tung och jag har tappat bägge skruvarna till "öppningsgångjärnet"
Jag löste det med locktite på skruvarna, en kompis köpte en likadan hjälm efter att ha provat min och då var skruvarna redan låsta med låsvätska.

"I rest my case" som en filmadvokat skulle ha sagt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Goose skrev:
End of argument


Men va bra att du prioriterar en snus istället för säkerhet



"I rest my case" som en filmadvokat skulle ha sagt.

Japp, jag har inte tänkt argumentera, en intergralhjälm är säkrare än en öppningsbar.
Det är lättare/mindre riskfyllt att öppna/ta av en öppningsbar, just i krash ögonblicket, millisekunden den tar i backen KAN den vara sämre.
En volvokombi är säkrare än din motorcykel, så var nu en rationell pojke och håll käften och sälj hojen!
Det är säkrare att köra 80 än 140 på 90 väg....

Eller prioriterar du hojåkning före säkerhet?

En öppningsbar hjälm kan vara räddningen om du ligger med andningsuppehåll och en människa som inte vet hur man tar av hjälmen kommer förbi.
En intergralhjälm kan vara räddningen om du landar på hakan och kanar flera hundra meter.

Min jämförelse med däck kan du väl köpa, tävlingsdäck ÄR jävligt bra grepp i, men du offrar lite av den säkerheten för att kunna köra fler mil mellan byten?
 
Last edited:

Tyrre

Z1000 mannen
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z1000
jag är utbildad på av räddningsverkets skolor som brandman och brandförman och det man kan säga om denna ha eller inte ha öppningsbar hjälm är som ni har tagit upp innan. Att om olyckan skulle vara framme så är det lättare för gemene man att få av hjälmen om den är öppningsbar, man får lättare grepp för att fixera nacken om man måste ta av hjälmen. Plus att man har lättare att komma åt vid en eventuell konstgjord andning.
Men hjälmen ska sitta kvar om det ej är fara för liv tills det kommer utbildad personal som vet vad de gör när man tar av hjälmen. Liv går förstås först med risk att personen får en allvarlig nackskada.

Som jag ser det så väger ett huvud mycket om man skulle ha oturen att göra en marksyning. Risken för nackskador är uppenbar. Och om personen skulle vara medvetslös och i ryggläge är risken överhängande att andningsvägen blir blockerad av tungan.
L= Livsfarligt läge (om han nu skulle ligga mitt i vägen, med risk att bli överkörd)
A= Andning (detta är under inga omständigheter viktigast)
B= Blödning (Se över så det är ej är någon stor yttre blödning)
C= Chock (håll varm, prata med personen)

L.A.B.C - Ta dessa bokstäver i denna ordning tills blåljuspersonal tar över!
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Tyrre skrev:
jag är utbildad på av räddningsverkets skolor som brandman och brandförman och det man kan säga om denna ha eller inte ha öppningsbar hjälm är som ni har tagit upp innan. Att om olyckan skulle vara framme så är det lättare för gemene man att få av hjälmen om den är öppningsbar, man får lättare grepp för att fixera nacken om man måste ta av hjälmen. Plus att man har lättare att komma åt vid en eventuell konstgjord andning.
Men hjälmen ska sitta kvar om det ej är fara för liv tills det kommer utbildad personal som vet vad de gör när man tar av hjälmen. Liv går förstås först med risk att personen får en allvarlig nackskada.

Som jag ser det så väger ett huvud mycket om man skulle ha oturen att göra en marksyning. Risken för nackskador är uppenbar. Och om personen skulle vara medvetslös och i ryggläge är risken överhängande att andningsvägen blir blockerad av tungan.
L= Livsfarligt läge (om han nu skulle ligga mitt i vägen, med risk att bli överkörd)
A= Andning (detta är under inga omständigheter viktigast)
B= Blödning (Se över så det är ej är någon stor yttre blödning)
C= Chock (håll varm, prata med personen)

L.A.B.C - Ta dessa bokstäver i denna ordning tills blåljuspersonal tar över!


Bra sagt, jag skulle vara väldigt noga med att inte ta av hjälmen om man inte MÅSTE vid en olycka. Men om personen inte andas så är det ju inte mycket att göra, ta två djupa andetag å ta av hjälmen försiktigt. Rinner då hjärnan ut i knät eller nacken går av så har man iallafall försökt och killen skulle strukigt med ändå om man inte kunde få igång andningen.

Men du skriver "A = andning (detta är under inga omständigheter viktigast)" skrev du fel eller tänker jag fel när jag vill ha igång andningen så fort som möjligt? Ingen syre = kaputt eller?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top