Integral eller öppningsbar ...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Goose skrev:
End of argument, en Integralhjälm är säkrare än en öppningsbar, du kan argumentera hur mycket du vill, men tester har genom åren visat att de är de säkraste hjälmarna, och argumentet om Rossi faller faktiskt inte platt, syftet med hjälmen är att skydda huvudet vid en krasch oavsett om den sker på RR-bana eller på gatan, dvs det är samma kraft när hjälmen daskar i backen.
Okej, du kastade handsken...

När gjordes det senast något test? Exakt hur stor är skillnaden? Kan du länka till något sådant test? Finns det någon statistik från verkliga olyckor?


Själv har jag alltid kört med crosshjälm. Visst, man måste ha brillor och det är ett överjävligt vindbrus. Men samtidigt så är de luftiga, lätta och har skärm. :tummenupp
 

Tyrre

Z1000 mannen
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Lenhovda
Hoj
Kawasaki Z1000
Agent Apelsin skrev:
Bra sagt, jag skulle vara väldigt noga med att inte ta av hjälmen om man inte MÅSTE vid en olycka. Men om personen inte andas så är det ju inte mycket att göra, ta två djupa andetag å ta av hjälmen försiktigt. Rinner då hjärnan ut i knät eller nacken går av så har man iallafall försökt och killen skulle strukigt med ändå om man inte kunde få igång andningen.

Men du skriver "A = andning (detta är under inga omständigheter viktigast)" skrev du fel eller tänker jag fel när jag vill ha igång andningen så fort som möjligt? Ingen syre = kaputt eller?

Som sakt är andningen under ALLA omständigheter viktigast!!!! ( my bad )
Alltså menar jag att andningen är det viktigaste även om det är öppna frakturer eller liknande på patienten
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Esquire skrev:
Okej, du kastade handsken...

När gjordes det senast något test? Exakt hur stor är skillnaden? Kan du länka till något sådant test? Finns det någon statistik från verkliga olyckor?

Oj, hade jag kastat handsken, nä den ligger där den brukar ligga!

Tittar man enbart på säkerheten måste man rekomendera en integralhjälm. Dessa ger ett bra skydd för ansiktet och är också en komfortdetalj. Man har lätt att stänga ut regn och friska vindar vilket blir svårare på en öppen hjälm. Vissa jethjälmar har integrerat visir men det blir inte lika dragfritt som i integralhjälmen. De öppningsbara hjälmarna höjer komforten upp till integralhjälmens nivå men eftersom låsmekanismerna är för svaga för de krafter som kan komma ifråga kan de inte erbjuda bättre säkerhet än jethjälmarna. Oftast är det bara på två plasthakar och två skruvar som håller hela frontpartiet med resten av hjälmen. Sådana lösningar kan inte bli speciellt säkra och lossnar delar kan man även skada sig på dessa. Dessutom blir öppningsbara hjälmar betydligt tyngre vilket naturligtvis också är en nackdel. Tänk också på att frontpartierna oftast är gjorda i plast även om själva hjälmen (det som är kvar när du öppnat hakpartiet) är gjord i glasfiber.
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
Goose skrev:
Oj, hade jag kastat handsken, nä den ligger där den brukar ligga!

Tittar man enbart på säkerheten måste man rekomendera en integralhjälm. Dessa ger ett bra skydd för ansiktet och är också en komfortdetalj. Man har lätt att stänga ut regn och friska vindar vilket blir svårare på en öppen hjälm. Vissa jethjälmar har integrerat visir men det blir inte lika dragfritt som i integralhjälmen. De öppningsbara hjälmarna höjer komforten upp till integralhjälmens nivå men eftersom låsmekanismerna är för svaga för de krafter som kan komma ifråga kan de inte erbjuda bättre säkerhet än jethjälmarna. Oftast är det bara på två plasthakar och två skruvar som håller hela frontpartiet med resten av hjälmen. Sådana lösningar kan inte bli speciellt säkra och lossnar delar kan man även skada sig på dessa. Dessutom blir öppningsbara hjälmar betydligt tyngre vilket naturligtvis också är en nackdel. Tänk också på att frontpartierna oftast är gjorda i plast även om själva hjälmen (det som är kvar när du öppnat hakpartiet) är gjord i glasfiber.

plast? om man kostar på sin hjälm så tror jag inte att dem bara slänger på plast grejer för att hålla fast fronten :4skrika okej, du har vart med i svängarna mer än mig, visst den kan utsättas för enorma krafter, men jag förstår inte var du fått plasthakar ifrån vad är de för billighets varejant du vill dra alla andra öppningsbara över? :brinnerup
 

Bifogat

  • IMG_1307.jpg
    IMG_1307.jpg
    61.2 KB · Visningar: 196

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Goose skrev:
Oj, hade jag kastat handsken, nä den ligger där den brukar ligga!

Tittar man enbart på säkerheten måste man rekomendera en integralhjälm. Dessa ger ett bra skydd för ansiktet och är också en komfortdetalj. Man har lätt att stänga ut regn och friska vindar vilket blir svårare på en öppen hjälm. Vissa jethjälmar har integrerat visir men det blir inte lika dragfritt som i integralhjälmen. De öppningsbara hjälmarna höjer komforten upp till integralhjälmens nivå men eftersom låsmekanismerna är för svaga för de krafter som kan komma ifråga kan de inte erbjuda bättre säkerhet än jethjälmarna. Oftast är det bara på två plasthakar och två skruvar som håller hela frontpartiet med resten av hjälmen. Sådana lösningar kan inte bli speciellt säkra och lossnar delar kan man även skada sig på dessa. Dessutom blir öppningsbara hjälmar betydligt tyngre vilket naturligtvis också är en nackdel. Tänk också på att frontpartierna oftast är gjorda i plast även om själva hjälmen (det som är kvar när du öppnat hakpartiet) är gjord i glasfiber.



Att öppningsbara skulle vara ungefär lika säkra som Jethjälmar är skitsnack. De dyraste och finaste öppningsbara hjälmarna, från tex Schubert är säkrare än många billigare integral hjälmar. (Lägre stötvärden etc..)
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Goose skrev:
Oj, hade jag kastat handsken, nä den ligger där den brukar ligga!

Tittar man enbart på säkerheten måste man rekomendera en integralhjälm. Dessa ger ett bra skydd för ansiktet och är också en komfortdetalj. Man har lätt att stänga ut regn och friska vindar vilket blir svårare på en öppen hjälm. Vissa jethjälmar har integrerat visir men det blir inte lika dragfritt som i integralhjälmen. De öppningsbara hjälmarna höjer komforten upp till integralhjälmens nivå men eftersom låsmekanismerna är för svaga för de krafter som kan komma ifråga kan de inte erbjuda bättre säkerhet än jethjälmarna. Oftast är det bara på två plasthakar och två skruvar som håller hela frontpartiet med resten av hjälmen. Sådana lösningar kan inte bli speciellt säkra och lossnar delar kan man även skada sig på dessa. Dessutom blir öppningsbara hjälmar betydligt tyngre vilket naturligtvis också är en nackdel. Tänk också på att frontpartierna oftast är gjorda i plast även om själva hjälmen (det som är kvar när du öppnat hakpartiet) är gjord i glasfiber.
Du kommer med en massa argument. Det jag efterfrågade var fakta.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top