Integral eller crosshjälm?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Ja, vad säger ni?

Vilken hjälm är "bäst"?
Har hört att crosshjälmar inte är så sköna över 90-100km/h, stämmer detta?

Vad är snyggast till en motard?
Har sett blandningar mellan integral och cross också, dvs en crosshjälm med visir, är dom något att ha?

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Ganska jätte mycket lite säker på att vi precis har haft en diskussion om detta. Sök! :fatta!

Edit: Efter lite sökande hittade jag tråden, som DU skapade. Varför ännu en till?

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Crosshjälm är finast enligt mig till en motard... Det är tufft! :hihi Jag undrar också hur dessa betéer sig i högre hastigheter? :va

/mvh Johan

Solid snake

Guest
Extreem_ skrev:
Crosshjälm är finast enligt mig till en motard... Det är tufft! :hihi Jag undrar också hur dessa betéer sig i högre hastigheter? :va

/mvh Johan

Tjao, jag vet hur dom beter sig i höga hastigheter, dom är blåsiga och jävliga, låter som fan också, kallt som fan.

Köp integralhjälm.

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
problemet med crosshjälmarna är att vindbruset blir lite för högt.. men kör man med öronproppar så är det inga problem att åka runt 130 - 140 km/h. Dock så kanske ni pratar om farter över det.

Solid snake

Guest
Hurtig skrev:
problemet med crosshjälmarna är att vindbruset blir lite för högt.. men kör man med öronproppar så är det inga problem att åka runt 130 - 140 km/h. Dock så kanske ni pratar om farter över det.

Jag pratar om runt 95-105, skulle inte tro att min cross gör mycket mer än så på fullvarv i 6ans växel.

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
hm cross hjälm tycker ja är snyggast på motard sen så tycker aj de är skönast man ser mkt bättre å så känner sej itne så instängd tyckert jag. kör även utan glasögon nu för det känns mindre instängt. odkc inte i högre hastigheter. runt 140 me crosshjälm borde inte vara nått problem dock blir de nog jobbigt i längden

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
ahh ok.
Jag har bara kört med crosshjälmen och jag har inte tyckt att det blivit kallt..regn kan väl vara lite jobbigt, man blir kall och sen sticks det när regndropparn träffar huden när man åker fort.
kör även snöskoter med crosshjälmen men nu måste man ha en rånarluva på sig annars förfryser man väl ansiktet.

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Om jag ska stunta använder jag crosshjälmen pga att den är svalare och inte lika "instängd". Åker jag landsväg eller liknande så har jag intergralhjälm.

Crosshjälmen är skitjobbig i lite högre farter för att vinden tar tag i den, det rycker och sliter. Jag skulle satsa på en intergral om jag var du.

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
jag åkte hela förra sommarn med cross hjälm, observera att jag bara har en dtr125:a, vilket gör att jag inte kommer upp i nå hisknande hastigheter :gnissla men redan vid 90 brusar det riktigt frisk & hörseln blir lixom nersatt efter att man åkt några mil.. :(

men det går, jag åkte ner till stockholm (lite längre tom. gotlands-båten ) från gävle. hem vägen var dock lite värre när det regnade "små nålar" då sticks det rätt friskt i ansiktet.. detta är mina erfarenheter av cross hjälm, men jag kör med den i år igen :rolleyes:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Itacha75 skrev:
Ganska jätte mycket lite säker på att vi precis har haft en diskussion om detta. Sök! :fatta!

Edit: Efter lite sökande hittade jag tråden, som DU skapade. Varför ännu en till?

Jag hade inte en aning om att jag hade skapat en tråd om detta..
Minnet är bra men kort så att säga :va :arsele

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Kör upp i 140 med crosshjälm och vrid huvudet åt höger eller vänster... Tjoff! Och du har nackspärr... :brinnerup

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...