intelligenta batteriladdare

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Mickez77 skrev:
Någon som vet något om GEL batterier(heter det så?) till MC, helt underhållsfria och behöver inte laddas har jag hört...
Välj EXIDE GEL
Optimal kraftförsörjningsprestanda
Hög cyklingstålighet och livslängd
Konstant kallstartprestanda
Robust konstruktion
Läckagesäkert, tillåten lutningsvinkel 180°
Minimal självurladdning
Rent och säkert
Absolut servicefritt, ingen servicekostnad

För användare med
Krav på mycket god djupurladdningsförmåga
Fordon som har mycket elektrisk utrustning som t ex:
AC, GPS, kortläsare, TV, video o s v
Tippsäkert till 180°
http://www.bfmmotorcycles.co.uk/catalogue/batteries/gel/index.jsp
http://www.batterystuff.com/itemdetails.php?bId=268
Rätt... men som vanligt, there are no free lunches.
Istället är de lite petigare betr laddningen. De är ju slutna, så all gas som bildas under laddfasen ska ju återgå till batteriet, detta kräver lite bättre och noggrannare laddare. Glöm att ladda till det kokar..
Sen är de ju liiite dyrare också så säljarna på "eftermarknaden" blir glada.. :D

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Boris JR skrev:
http://www.clasohlson.se/shop/store...n=N&WAGID=12915&NoCache=11/10/2005+6:44:23+PM
Denna ctek rekomenderar jag, fungerar mycket bra och dessutom är den IP klassad nog för att använda utomhus vilket alltid är bra om man nu inte har särskilt torrt i garaget

du har nog sålt en CTEK men har de inte hemsida så man kan se vad de har för olika, googlade men hittade inget

Dr.Bike skrev:
En annan anledning at att Cteks VD som är en mycket trevlig herre ALLTID har svarat på mina ibland superkorkade frågor. Både snabbt, och som jag bedömer det ärligt och samvetsgrannt. Jag har visserligen EN innestående fråga där, och jag skall påminna honom vid tillfälle.

ctek hemsida finns var?

från annat forum

Tips: Cteks laddare har ingen säkring i anslutningen mellan snabbkopplingen och batteriet. Det har Optimate III. Drabbades av kortslutning då snabbkopplingen föll ned mellan det varma bakre avgasröret och växelsgaveln (RoadKing), plasten smälte, båda kontakterna låg emot men säkringen gick. Undrar vad som hade hänt utan säkring.....?

nej jag tror inte att din starmotor är trasig, du har ju en ny hoj (oo á), däremot så har du gjort "felet" som många gör, haft batteriet i varmgarage ! Detta förstör många batterier om du inte har en kontinuerlig smart laddare,
tvärtemot så mår alla ! batterier bra av att förvaras kallt !!, ett fulladdat batteri hålller mycket länge i kyla än i värme när det inte används, så är det bara, ett fulladdat batteri klarar - 72 gr. C utan att frysa medan ett urladdat går sönder redan vid ett par minusgrader.
Dessutom så drar ett batteri ur mycket snabbare om det står varmt än om det står kallt ! Du kan faktiskt ! ha ditt batteri i kylen under vintern, men bäst är att investera i en smart laddare som är inkopplad hela vintern = relativt billigt ( ca 5-700 :), det lönar sig, så slipper du köpa nytt batteri = dyrt.

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Det är nog så att hemsidan har varit på "renovering"

Zafir90 är ingen enklare laddare än XS3600, den har bara något lägre effekt. Absolut prisvärd, ingen snikmodell.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Last edited:

phat&small

S4 till salu... www.gearhouse.se/mc
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati Monster S4
slut batteri

UltraMarine skrev:
Att kalla Ctek för intelligent är att ta i... ofta så övergår den inte från fulladdning till underhållsladdning. lite mysko.

QUOTE]

Då är batteriet slut

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha