Håller på att bygga turbo på min gamle Honda och tänkte att det kan vara trevligt att dela med sig, dels för att visa vad jag gör (och misslyckas med). Sen för eventuella tips från många mycket kunniga här då jag är lite ny på området och kanske går över ån för att hämta vatten ibland.. (det är ju onödigt)
Objektet i fråga
Har införskaffat en hel del saker redan och börjat tillverka delar men givetvis så återstår en del frågor men det löser sig på vägen hoppas jag.
Har gjort en liten preliminär lista över vad jag behöver köpa/tillverka och klura ut enligt följande:
Har tillgång till svarv, fräs och vattenskärare i skolan och har börjat lite smått med grenröret. Har svarvat stosar och vattenskurit flänsar samt köpt böjar och rör. Kollade först på Helmuts variant med 2 rör in i flänsen och en mergning av rören en bit ovanför flänsen men hade tänkt försöka sätta turbon utan returpump så det blir varianten med 4 rör in i flänsen istället. Krångligare men det ska nog gå det också.
Har istället för en lång fläns till alla stosar satt lösa, jag vet att vissa inte förespråkar detta men planen är att skruva fast allt i en 15mm jiggplatta som sen fästs i en 20mm bottenplatta. På detta vis så hålls stosarna lika hårt på plats när man bränner ihop grenröret.
Värsta sugpassningen i toppen, första framsteget!
Typ såhär (fast här är inte alla delar med till jiggen mer än 15mm plattan) Bör även poängtera att detta inte är den slutgiltiga versionen utan mer experimenterande med att cada fram ett grenrör.
Planen nu är att hitta rätt plats för turbon, kapa till bitar av lite plattjärn för att montera den i det läget. Därefter kapa till rörbitar så att man har ett av rören från en av stosarna till kollektorflänsen klara och sen punkta fast dem. Därefter demontera de från hojen och sätta upp i min jigg så att jag vet var flänsen ska sitta exakt och slipper måtta fel efteråt.
Vad gäller sprutet så har jag vridit och vänt på de olika alternativ jag hittat här på forumet och tyckte att varianten med piggyback-sprut verkar onödig och jag hade tänkt köra min pc3 med en multifunctionhub och en extra mapsensor. Många verkar bygga på detta sätt vid moderata effektuttag <300 hp med bra resultat.
Fuelrailen på en BB är ju tacknämligt återcirkulerande redan från början så i med en värre tankpump och dra slang till ny linjär regulator är planen. Spridare har jag listat ut passar direkt i fuelrail och topp från Honda S2000 och där finns det många fina eftermarknadsalternativ.
Plenumet har jag inte riktigt kommit till än mer än på en höft men har läst mig till att antingen mcx eller Peter Andersson har lämplig profil till att bygga plenum?
Intercoolern är tanken efter att ha pratat med marklund att man skickar en ritning så får han smälla dit gavlar och anslutingar men det är en bit kvar hit. Eller så gör jag det själv om det känns bra efter lite mer svetsande, köpt en ac/dc tig ganska nyligen.
Sen tillkommer lite saker som kompsänkning, timing av kammar osv men det tar vi lite senare.
Vad tror ni, bra start eller ska jag revidera allt?
/med hopp om synpunkter och tips
Objektet i fråga
Har införskaffat en hel del saker redan och börjat tillverka delar men givetvis så återstår en del frågor men det löser sig på vägen hoppas jag.
Har gjort en liten preliminär lista över vad jag behöver köpa/tillverka och klura ut enligt följande:
Har tillgång till svarv, fräs och vattenskärare i skolan och har börjat lite smått med grenröret. Har svarvat stosar och vattenskurit flänsar samt köpt böjar och rör. Kollade först på Helmuts variant med 2 rör in i flänsen och en mergning av rören en bit ovanför flänsen men hade tänkt försöka sätta turbon utan returpump så det blir varianten med 4 rör in i flänsen istället. Krångligare men det ska nog gå det också.
Har istället för en lång fläns till alla stosar satt lösa, jag vet att vissa inte förespråkar detta men planen är att skruva fast allt i en 15mm jiggplatta som sen fästs i en 20mm bottenplatta. På detta vis så hålls stosarna lika hårt på plats när man bränner ihop grenröret.
Värsta sugpassningen i toppen, första framsteget!
Typ såhär (fast här är inte alla delar med till jiggen mer än 15mm plattan) Bör även poängtera att detta inte är den slutgiltiga versionen utan mer experimenterande med att cada fram ett grenrör.
Planen nu är att hitta rätt plats för turbon, kapa till bitar av lite plattjärn för att montera den i det läget. Därefter kapa till rörbitar så att man har ett av rören från en av stosarna till kollektorflänsen klara och sen punkta fast dem. Därefter demontera de från hojen och sätta upp i min jigg så att jag vet var flänsen ska sitta exakt och slipper måtta fel efteråt.
Vad gäller sprutet så har jag vridit och vänt på de olika alternativ jag hittat här på forumet och tyckte att varianten med piggyback-sprut verkar onödig och jag hade tänkt köra min pc3 med en multifunctionhub och en extra mapsensor. Många verkar bygga på detta sätt vid moderata effektuttag <300 hp med bra resultat.
Fuelrailen på en BB är ju tacknämligt återcirkulerande redan från början så i med en värre tankpump och dra slang till ny linjär regulator är planen. Spridare har jag listat ut passar direkt i fuelrail och topp från Honda S2000 och där finns det många fina eftermarknadsalternativ.
Plenumet har jag inte riktigt kommit till än mer än på en höft men har läst mig till att antingen mcx eller Peter Andersson har lämplig profil till att bygga plenum?
Intercoolern är tanken efter att ha pratat med marklund att man skickar en ritning så får han smälla dit gavlar och anslutingar men det är en bit kvar hit. Eller så gör jag det själv om det känns bra efter lite mer svetsande, köpt en ac/dc tig ganska nyligen.
Sen tillkommer lite saker som kompsänkning, timing av kammar osv men det tar vi lite senare.
Vad tror ni, bra start eller ska jag revidera allt?
/med hopp om synpunkter och tips