Intense's Blackbird turboprojekt

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag vann! En lättnadens suck är dragen :yoparty

Får dock erkänna att 0,5mm spel mellan stosarna och toppen var lite snålt tilltaget då det slog sig lite när jag lossade det men efter lite putsande så passade det fint, turbon har ca 1 cm frigång från oljefiltret också.

295zlmt.jpg


Avgaserna har också något fint att vila ögonen på. Putsa lite till bara..
j17hue.jpg
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Har stått lite still med byggandet då jag i tron om att jag skulle få trattar väntade på dem i ca 2 veckor utan att det hände något. Ringer och frågar och får ett svävande svar om att det är en konstig dimension och att det tydligen ska vara jättesvårt att få tag i.. Jag klickade på knappen köp i deras webbshop men det verkar avancerat att skriva under produkten att det kan ta tid. Hur som helst så fick jag tillbaka pengarna och gick till verkstan i vredesmod och tillverkade egna trattar, inte med lika stor radie som de man köper men borde ändå bli bra mycket bättre än att ha raka rörstumpar i insuget.

Under tiden gick jag och köpte mig en burk betpasta och smetade på grenröret och jäklar vad lätt det var att polera sen, drog ett varv autosol med trissa så det ser lite anständigt ut. :)

IMAG2538.jpg

IMAG2540.jpg

Tratteriet får duga så, nu återstår att svetsa dit dem och bygga ihop insuget. Har inbillat mig att om man gör trattarna till cylinder 1 & 4 lite kortare så kompenserar det för att det är lite trängre runt dem med fler närliggande väggar i plenumet än cylinder 2 & 3. Det brukar ju se ut så original på många hojar så varför inte..

IMAG2556.jpg

IMAG2557.jpg

Har en idé om att man borde kunna klämma in en trekantig kylare från en Ducati framför turbon i nederkant så kan man kompensera för att man har en intercooler framför standardkylaren. Problemet är att det är helt omöjligt att hitta några mått på en sådan kylare men man kanske borde ta sig till någon Ducatihandlare och måtta med en tumstock.. Hmm :va
Någon som har några ideér här, när vi normalt sett bänkar hojar där jag jobbar ibland så har många Japanska hojar lite för klen kylförmåga under högsommar och man får köra tomgång bra långa stunder ibland mellan reporna så de får svalna medan en Ducati 899 låg lågt och stabilt fast det var 30 grader och högsommar hur man än gjorde. Så uppenbarligen har de ökat på kylförmågan ordentligt med en extra nedre kylare.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Körde ett 12-timmars pass i garaget igår och lyckades steka ihop insuget. Jo det här med vattenkylt tig-handtag, när ska man behöva det tänkte jag förut men nu vet jag varför, lyckades nästan tända eld på det. :) Sen fick det bli lite längre pauser så det kunde svalka sig lite..

Tror att volymen är ganska vettig nu, tejpade igen och hällde i ca 3,3 l vatten så det är inte för litet längre. Huruvida trattarna blev bra eller inte får väl visa sig sen vid körning men de bör iaf med den radien jag har gjort vara bättre än rörstumparna som var innan eller att inte ha några alls.

IMAG2566.jpg
IMAG2573.jpg

Påbörjat maskin ur för att lyfta på toppen och se hur den mår och montera lite extra packningar och justerbara kamdrev.

Återstår att beställa intercooler och lite andra smådelar, klurar lite på vad för Lambda som kan vara lämplig, eftersom att jag kör en pc3 med multi function hub så verkar bästa lösningen vara att köra något helt fristående men egentligen skulle man vilja ha en så man kan logga varvtal, tps och lambda. Någon med några skarpa tips här, den jag spanat på är Innovate Lc-2 som visst har separat ingång för extra signal men vet inte riktigt om man kan få det att funka så som jag tänkt. Wide band commander är det något att titta på eller är det gammalt och omodernt? Hjääälp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kanske fel tråd (eller inte ) men vart i grafen tyder det på att cykeln hoppar fram :va:)
Snarare så att jag aldrig direkt behöver tänka på att fega extra på gasen i kurvor osv .

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=384829&d=1368022770

M
Inget tyder på hoppande i den grafen om jag får säga. Med min schwitzerladdare däremot steg vridet jättesnabbt upp mellan 6-8000 rpm, med en vass topp vid 8000 med 208,5 Nm i vrid. Mellan 8500-12000 låg effekten nästan konstant då vridet sjönk med stackars maxade aggregatet. Jag ska försöka leta på bromspappret. Med det aggregatet var hojen en studsboll, skitkul:yoparty
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jaha, motgång som vanligt i mitt liv.. Mcx har inte tid att bygga en intercooler förrens i Januari så jag får väl snickra ihop den själv. Cellpaket från Mcx och lite rörböjar sen får man bocka och fixa lite. Hittar inte så tunna cellpaket som Mcx har någon annanstans, någon som har koll på det eller är det dom som gäller?
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Jaha, motgång som vanligt i mitt liv.. Mcx har inte tid att bygga en intercooler förrens i Januari så jag får väl snickra ihop den själv. Cellpaket från Mcx och lite rörböjar sen får man bocka och fixa lite. Hittar inte så tunna cellpaket som Mcx har någon annanstans, någon som har koll på det eller är det dom som gäller?

Kolla med mrkl. om cellpaketet är färdigt ör 99-up .
Jag köpte min i delar och då kom det färigt för montage framför kylaren , dvs väldigt lite knäckt .
"Bara" att svetsa :tummenupp
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tänkte att nu när jag gjort de kritiska delarna där man behöver måtta på hojen med motorn i så har jag nu lyft ur den och plockat isär. Mätte upp ventilspelet innan jag rev toppen och började ana lite oråd när 2 insugsventiler hade 0.03 i spel medan de andra låg runt 0.15 och uppåt inom spec.

Mycket riktigt så ser man redan på färgen i förbränningsrummet att något inte riktigt står rätt till på en cylinder och sätena på ventilerna är ganska skålade. Åkte iväg till vår lokale motorrenoverare som slipade om alla ventiler och mirafräste alla säten för 500 (!) Kr. Blev precis hur bra som helst, han tyckte inte att det behövdes några nya ventiler utan att det var så pass lite ändå så en omslipning blir bra. Nya ventiler var så dyra att det inte ens var aktuellt egentligen utan hade fått bli en beggad topp isåfall.

Maskin ur
IMAG2576.jpg

En kran är bra att ha
IMAG2580.jpg

Inga kolvar hade rymt, känns tryggt :)
IMAG2583.jpg

IMAG2584.jpg

Här var det kälkbacke med hopp
IMAG2591.jpg

Jobbet han gjorde för 500 kr är så jävla billigt så man fan fick skämmas när man halade upp en skrynklig röding. :tummenupp Till helgen blir det till att snickra ihop toppen och börja rota i schimslådan då inget kommer stämma nu.
IMAG2598.jpg
IMAG2599.jpg

Beställde cellpaket, gavlar och rörböjar från Marklund så det borde väl dyka upp någon gång nästa vecka med lite tur.
Över och ut. (Lite glad att det inte slutade med 5000kr renovering av toppen)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du en "kant" vid tätningsytans marginaler på ventilen är nog styrningarna slitna. Räkna med att begöva göra om samma sak om ca 1000 mil.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Han sa att styrningarna och spelet mellan ventil och styrning var ok så jag tänkte att nästa gång kanske man får ta dem isåfall. Nu när inte hojen är särskilt original längre kommer man ju kika där i lite oftare ändå. Tidigare ägaren hade ju kört med väldigt öppna slipons utan pc så den gått ganska magert i ett par tusen mil så jag kan tänka mig delvis att värmen hjälpt till för att de ska bli uppslagna.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Har du numret till din lokale ventilsätesfräsare??
Efter dina ord nedan kan jag tänka mig att han går lite jobb, om han vill:D
Tänkte att nu när jag gjort de kritiska delarna där man behöver måtta på hojen med motorn i så har jag nu lyft ur den och plockat isär. Mätte upp ventilspelet innan jag rev toppen och började ana lite oråd när 2 insugsventiler hade 0.03 i spel medan de andra låg runt 0.15 och uppåt inom spec.

Mycket riktigt så ser man redan på färgen i förbränningsrummet att något inte riktigt står rätt till på en cylinder och sätena på ventilerna är ganska skålade. Åkte iväg till vår lokale motorrenoverare som slipade om alla ventiler och mirafräste alla säten för 500 (!) Kr
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Tog en bra stund att mäta in ventilspelet när man plötsligt har nollspel på nästan alla ventiler efter slipning och fräsning. Fick ta med mig en hel näve shims för att kunna ha något att utgå ifrån men nu har det ordnat upp sig med lite tålamod och timmar i garaget.

Redo att monteras
DSC_0006.JPG

Spraya lite loctite 3020 för säkerhets skull (tredje hänger i en krok i taket för den skulle ha på båda sidorna)
DSC_0007.JPG

Finns det något annat märke än Stahlwille på momentnycklar? Ja det finns det, men inga andra fungerar lika bra :)
DSC_0010.JPG

Mäter fram lite Tdc som är noggrannare än strecket på kåpan.
DSC_0014.JPG

Nya justerbara kamdrev monterade ungefär som original för att mäta fram lobcenter före jag börjar justera, ja de har ju ingen exakt markering men på en höft iaf.
DSC_0016.JPG

Gradskiva av märket Stage6 härrör från forna trimning av scootrar men funkar finemang :)
DSC_0017.JPG

Nu gäller det liksom att inte ha otur när man tänker även att jag följde guiden på turbobike.com men efter en liten stund så förstår man ju vad man håller på med. Efter lite vridande så står nu insug på 105 och avgas 106. Imorgon så ska jag kontrollmäta ventilspel och lobcenter igen så man vet att allt är rätt innan motorn åker i hojen igen.
DSC_0019.JPG

Intercoolerdelar skickade från Marklund och har anlänt lite delar för att bygga avgassystem och börja snickra iordning oljeslangar och andra smågrejer. Har även bestämt mig för att skaffa en Pcv och snickra om kabelhärvan till den så den passar på Blackbird. Detta efter lite Pmande med Andersson och lite samtal till Motospeed. En där hade gjort samma operation till en gixxer K2 innan de började sälja Pcv till dem. Kommer underlätta med ganska många saker vid mappning senare och fler expanderbara funktioner så om någon är intresserad av en pc3 och en multi-functionhub så är de nu till salu.

:yoparty
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Hej!
Bra ett tips så här något försent och det är att sätt dit starkare skruvar till toppen och dra dessa lite hårdare så får du toppackningen att hålla också.
Mvh
Peter
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Men räcker det inte med att dra hårdare bara, originalskruvarna är ju också gjorda i 12.9 kvalitet. Tyckte 69 Nm som det stod i handboken redanvar ganska hårt jämfört med andra mc-toppar som jag dragit på radfyror? R1 ska ju bara dras med 40Nm t.ex.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Original flexar för mycket så att packningarna går, särskilt med dubbelpackning. Kommer inte ihåg vad jag drar mina med nu men jag kan kolla. jag har gjort pinnskruvar med mutter på ovan sidan istället och det funkar bra. har en kompis som kört BB turbo sedan -00 och han fick byta packning en gång om året tills han fixade riktiga skruvar med mutter. jag åker lågkompkolvar och original packning, funkar kanon. åker ju bara DR och inte gata i och för sig.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vad för pinnskruv har du använt? och använde du något lim? Loctite 3020 är ju allmänt beprövat av alla möjliga applikationer med trimmade motorer och verkar hjälpa en hel del för att det ska hålla tätt. Men jag undrar fortfarande vad för hållfasthet det är på de lösa pinnskruvarna och originalskruvarna, rätt säker på att originalskruvarna inte är 8.8 eller 10.9 iaf.

Sen om det är pinnskruvar eller vanliga skruv spelar ju ingen som helst roll det är ju kvaliteten och var flytspänning inträffar som är intressant 12.9 t.ex betyder ju tex att sträckgränsen är 1200Mpa och att flytspänning inträffar vid 90% av detta. Med styvare skruv blir ju fönstret med rätt förspänning svårare att hitta också, därför man ofta vinkeldrar toppar på bilar för man vill ha en hyggligt stabil friktion vid ett lägre moment för att sen dra till flytspänning utifrån det.

Jag menar absolut inte att förringa dina erfarenheter och jag läser det du skrivit men man måste ju vara säker på att de man byter till är av högre kvalitet och att man ökar åtdragningsmomentet så man uppnår flytspänning för dessa också. Dra hårt helvete funkar ju inte om man inte vet vad man håller på med heller.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Håller helt med, det är därför jag vill dela med mig av min erfarenhet. Nej jag limmar inte med Loctite utan kör med det som är testat från början med originalpackning. Har testat lite olika saker med kopparpackning på tidigare byggen. Men lycka till med bygget.
Med vänlig hälsning
Peter
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag gör som så att jag provar som det är nu så får jag väl se, men tar med mig dina tips tills vidare om det skiter sig! :) Känner att det inte är läge att riva och börja om med det just nu iaf, sen spelar det ju in hur mycket man laddar också. Du kanske laddar på lite mer som kör raktframåka?
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Håller helt med, det är därför jag vill dela med mig av min erfarenhet. Nej jag limmar inte med Loctite utan kör med det som är testat från början med originalpackning. Har testat lite olika saker med kopparpackning på tidigare byggen. Men lycka till med bygget.
Med vänlig hälsning
Peter

Jag kunde inte riktigt finna sinnesro efter det du skrev och eftersom jag ändå var tvungen att justera några ventilschims när toppen var dragen så kände jag att om jag överdrar alla lite med samma vinkel så har jag iaf förbättrat chanserna att det ska hålla. Byta till andra skruvar var inget alternativ ändå just nu. Då har jag med säkerhet nått flytspänning om det nu kanske var mer friktion än åtrdragning vid det angivna momentet.

Hur som helst så har jag hunnit med att bygga ett fäste till wastegateklockan och det var förbaskat trångt med oljeröret bakom men det går att värma och bocka det lite så det ska nog justeras lite på plats sen..

DSC_0034.JPG
DSC_0037.JPG
DSC_0039.JPG

Har fått lite roliga grejer till svetsen, en gigantisk gaslins så kan man få festliga färger med ordentligt bra gasskydd, blir verkligen jättefint. Jag är ju inget proffs men fogarna börjar se rätt anständiga ut nu ändå. Tänkte nog polera delarna till avgassystemet före och sen sömma ihop dem och låta det vara lite fina färger. Fördelen är att man slipper beta av det också när det inte blir grått/svart runt och på svetsfogen.

DSC_0028.JPG
DSC_0027.JPG

Sen var det dags att krana upp motorn och lyfta ner och titta hur det såg ut i tråget, hittade till min stora glädje inget där i. Väldigt rent och fint så bara att tvätta av och montera tillbaka

DSC_0042.JPG

Avslutar med maskin i (ursäkta den usla bilden men lysrören pekar ju åt alla håll i garagegången). Nu är det dags att få tag i en kylare från en 97:a som är några cm lägre än den jag har så den går in ovanför grenröret. Även en oljekylare ocj rör till en sådan. Sen ska det måttas in och svetsas ihop en intercooler och börja måtta lite avgassystem. Nu börjar det ta sig på riktigt tror jag :yoparty

DSC_0045.JPG
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top