Intensivkurs för kortet, någon rekommendation?

gbg-kille

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
2003, Suzuki sv 650
Tjenare,

Jag har nu fått tummen ur och har bestämt mig för att ta MC-kort i vår/sommar.

Jag har massor av kompledigt att ta ut, funderar därför på att ta en intensivkurs för att snabba på det hela.

Har googlat lite, men hittar ingen bra info.

Någon som har bra koll på intensivpaket i Göteborgsregionen?

Jag kan tänka mig pendla till mindre ort i regionen, då jag anar att det kan snabba på och eventuellt förenkla processen, kanske tom billigare?

Tack på förhand för era tips

/GBG-Kille

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
vad jag har har hört i stockholmstrakten är det iaf så att man brukar skräddarsy intensivkurserna väldigt mycket... beroende på tidigare erfarenhet och så vidare. Åk in till någon vanlig körskola för mc och fråga/ring dit är mitt tips

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Vad heter dom som ligger i Sura/Hallstahammar, Körkort Express eller vad det är? Jag var toknöjd med dom, vilket många andra också verkar ha varit när man läste omdömmen. Iofs. en bit att åka, men hittar du inget annat så..

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
Kawsaki er6f
Jag tog i juli förra året, drog en vecka till Västerås å hade sen kortet veckan efter!

10 000kr, bra mkt bättre pris än när jag kollade upp ställen här i Stockholm.. antar att det kanske e samma pris i gbg som sthlm...

Västerås Bil och MC !

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
ni som tog genom intensiv-kurser hur mycket hade ni kört innan?

gbg-kille

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
2003, Suzuki sv 650
tack för alla tips,

jag har ringt runt lite under dagen, och funderat ett extra varv. Det här med riskutbildning ställer till det hela en heldel för intensivkurser. Då man kan kugga risk 2an vill jag ha hygglig körvana innan jag tar den, vilket innebär ett gäng lektioner, troligtvis är jag ganska redo för uppkörning när jag gör den.

Intensivkurser kräver oftast att du gjort teori provet, vilket du inte får göra förrän risk 1+2 är avklarade....

Ser inte bra ut för intensiv utbildningarna.

Dåligt att inte teoriprov får göras före åtminstonde risk 2an.

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Hade buskört massa innan, 2,5 månader från att jag skickade in om körkortstillstånd tills jag hade lappen.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Måste även den som gjort teoriprovet förra året göra riskkurserna, eller klarar man sig undan dom, om man hann klart teorin innan riskkurserna blev ett faktum?

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Måste även den som gjort teoriprovet förra året göra riskkurserna, eller klarar man sig undan dom, om man hann klart teorin innan riskkurserna blev ett faktum?

Nope så e de inte...jag har gjort teorin klar...på dom gamla reglerna.. men ja åker ändå på Risk 1 & 2....

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
Kawsaki er6f
ni som tog genom intensiv-kurser hur mycket hade ni kört innan?

För nåt år sedan hade jag aldrig ens suttit på en hoj ;p
körde hemma ca 1gång/veckan april-juni... varierade koner å trafik..
men halva den tiden körde jag bara 125a eftersom exet inte fick övningsköra me mej med tung...
sen intensivkursen i juli =)

några som va på intensivkursen hade bara kört enstaka gånger...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Sant. Hittade på Körkortsportalen:

Fråga:
Om jag har gjort ett godkänt kunskapsprov för motorcykel före den 1 november 2009 och ska göra körprov efter 1 november, måste jag då gå riskutbildning för motorcykel före körprovet?
Svar: Ja, du måste genomföra den nya tvådelade riskutbildningen (både del 1 och del 2 för motorcykel) om du ska göra ditt prov efter 1 november 2009.

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Sant. Hittade på Körkortsportalen:

Fråga:
Om jag har gjort ett godkänt kunskapsprov för motorcykel före den 1 november 2009 och ska göra körprov efter 1 november, måste jag då gå riskutbildning för motorcykel före körprovet?
Svar: Ja, du måste genomföra den nya tvådelade riskutbildningen (både del 1 och del 2 för motorcykel) om du ska göra ditt prov efter 1 november 2009.

Precis...däremot e de ju lättare om man har klarat teorin på de gamla reglerna...min teori gäller 1 år...så för min del funkar det med intensivutbildning...åtminstone i de avseendet...

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
tack för alla tips,

jag har ringt runt lite under dagen, och funderat ett extra varv. Det här med riskutbildning ställer till det hela en heldel för intensivkurser. Då man kan kugga risk 2an vill jag ha hygglig körvana innan jag tar den, vilket innebär ett gäng lektioner, troligtvis är jag ganska redo för uppkörning när jag gör den.

Intensivkurser kräver oftast att du gjort teori provet, vilket du inte får göra förrän risk 1+2 är avklarade....

Ser inte bra ut för intensiv utbildningarna.

Dåligt att inte teoriprov får göras före åtminstonde risk 2an.

Sitter i precis samma läge som dig... Blir så jävla krångligt pga tvången av att avklarad riskutbildning innan teoriprovet som behövs för intensiven.

Jag kommer nog lägga upp det så att jag kör så ofta min privata handledare kan och vädret tillåter(1-2 gånger per vecka) och bokar in en eller två körlektioner strax innan halkbanan. Därefter dagen jag kommer hem från avklarad halkbana bokar tid för teoriprov och intensiv :)

Känns som allt hänger på hur mycket jag kommer kunna köra med min privata handledare och om det är några köer till riskutbildningarna/teoriprov vilket det borde vara

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka