Intercom?

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Jag vill köpa ett intercomsystem och undrar vilka som ni kan rekommendera

Jag vill ha ett bra system som man kan prata i och lyssna på musik med under hyfsat höga hastigheter. Jag vill ha ett system med bra kvalité på ljudet.
 

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bålsta
Hoj
BMW F800S
Jag skulle rekomendera http://www.neckmike.com/
Går att koppla mobil eller mp3 spelar till för att lyssna på musik.
Inga problem att prata i mobilen kring hastigheterna 130-140km/h, detta trotts att jag körde helt kåplöst förra året.
Har tyvärr inte provat systemet något mer i år men jag var mycket nöjd förra året.
Riktigt bra kundservice dessutom!
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Den absolut enklaste är ju blåtand.. Jag och tanten kör med Scala Rider Q2..
Finns numera med MP3 ingång..
Funkar bra upp till 300m cirkus.. Efter 110 börjar det bli svårt att höra vad den andra säger, efter 130 är det bara att glömma..
Batteriet räcker i ungefär 6-7 timmar vilket räcker för oss iaf..
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Jag vill ha ett trådlöst system som ska funka bike to bike. Hörde att motosonic skulle ha ett bra system. Men har aldrig prövat.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag vill ha ett trådlöst system som ska funka bike to bike. Hörde att motosonic skulle ha ett bra system. Men har aldrig prövat.

Bra eller inte. Ingen stereoåtergivning. Räckvidden kan disskuteras.
Vill du kunna koppla in:
GPS
mobil
MP3
intercom
bike 2 bike

Ska passagerare/förare kunna proata i mobil på olika linjer samtidigt?
Ska de kunna lyssna på olika musikkällor?

Speca dina villkor så minskar vi risken att vi skjuter över eller under målet.
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Jag och några polare kör med Cellurar Line - Interphone

Klockrent!
Bra räckvidd, batteritid i 4-6tim (ständigt prat), 800tim standby, enkla att koppla ihop.
Bluetooth är det såklart. Ensam enhet går att koppla ihop med mobil och GPS.När man kör två är det bara den ena som kan koppla över till sin telefon ifall det skulle behövas.

Jag kan starkt rekkomendera dom!
Säljs på de flesta vanliga MC-butiker nu för tiden.

http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/interphone-bluetooth-intercom.htm

Edit: Länk.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Bra eller inte. Ingen stereoåtergivning. Räckvidden kan disskuteras.
Vill du kunna koppla in:
GPS
mobil
MP3
intercom
bike 2 bike

Ska passagerare/förare kunna proata i mobil på olika linjer samtidigt?
Ska de kunna lyssna på olika musikkällor?

Speca dina villkor så minskar vi risken att vi skjuter över eller under målet.

Min krav är:

Bike to Bike. Helst en räckvidd över 100 meter.
Bra ljudåtergivningen.
Bra till att lyssna på musik.

Andra krav har jag inte. Det får bli bonus om man kan svara i telefon och dylikt. Jag vill bara ha så bra ljud som möjligt med musik och samtal.

Jag och några polare kör med Cellurar Line - Interphone

Klockrent!
Bra räckvidd, batteritid i 4-6tim (ständigt prat), 800tim standby, enkla att koppla ihop.
Bluetooth är det såklart. Ensam enhet går att koppla ihop med mobil och GPS.När man kör två är det bara den ena som kan koppla över till sin telefon ifall det skulle behövas.

Jag kan starkt rekkomendera dom!
Säljs på de flesta vanliga MC-butiker nu för tiden.

http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/interphone-bluetooth-intercom.htm

Edit: Länk.

Låter lovande.
Hur lång är räckvidden? I vilka hastigheter hörs ljudet fortfarande bra? I vilka hastigheter kan man fortfarande lyssna på musik utan problem? Får den plats i alla hjälmar?
 
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Min krav är:

Bike to Bike. Helst en räckvidd över 100 meter.
Bra ljudåtergivningen.
Bra till att lyssna på musik.

Andra krav har jag inte. Det får bli bonus om man kan svara i telefon och dylikt. Jag vill bara ha så bra ljud som möjligt med musik och samtal.

Ok. Då ska du lägga dina slantar på ett BT-system. Det räcker gott till dina behov.

Motosonic, Scala etc..

Lycka till o må så gott!
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Ok. Då ska du lägga dina slantar på ett BT-system. Det räcker gott till dina behov.

Motosonic, Scala etc..

Lycka till o må så gott!

Så enkelt är det inte. Det skiljer sig nog en hel del mellan systemen. Vad gäller ljudkvalité på tal och musik m.m.
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Min krav är:

Bike to Bike. Helst en räckvidd över 100 meter.
Bra ljudåtergivningen.
Bra till att lyssna på musik.

Andra krav har jag inte. Det får bli bonus om man kan svara i telefon och dylikt. Jag vill bara ha så bra ljud som möjligt med musik och samtal.



Låter lovande.
Hur lång är räckvidden? I vilka hastigheter hörs ljudet fortfarande bra? I vilka hastigheter kan man fortfarande lyssna på musik utan problem? Får den plats i alla hjälmar?

I hastigheter runt 140km/h så börjar det bli svårt att höra varandra. Kör man med öronproppar så blir det iof mycket bättre.
Räckvidden är omkring 200m, beroende på terräng. Musiken är ett litet problem; jag har inte fått SonyEricsson att funka med musik, bara Nokia. Sen kommer den med bara en "högtalare" så det blir ju inte världens bästa ljud rent musikmässigt, men det går att köpa till en extra högtalare till andra örat.
Ja, jag är ganska säker på att den funkar i alla hjälmar.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Så enkelt är det inte. Det skiljer sig nog en hel del mellan systemen. Vad gäller ljudkvalité på tal och musik m.m.

Jo, sökert. Är man kräsen på ljud så är min uppfattning att trådbundet är bäst. Stora möjligheter att ställa in balans, mic-känslighet, VOX, brusreducering. Kostar mer och erjuder/ kan erbjuda, mer funktioner än du frågar efter.

Kör man inte med GPS och passagerare tillsammans med mobil osv så blir ett trådbundet system onödigt dyrt. med kit till två hjälmar och bike to bike, >5000 spänn. lite specialkablage och 6000 kr, hoppsan.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Min krav är:

Bike to Bike. Helst en räckvidd över 100 meter.
Bra ljudåtergivningen.
Bra till att lyssna på musik.

Andra krav har jag inte. Det får bli bonus om man kan svara i telefon och dylikt. Jag vill bara ha så bra ljud som möjligt med musik och samtal.



Låter lovande.
Hur lång är räckvidden? I vilka hastigheter hörs ljudet fortfarande bra? I vilka hastigheter kan man fortfarande lyssna på musik utan problem? Får den plats i alla hjälmar?

jag kör med samma system.
dock vill jag lägga in en brasklapp på att det inte är stereo i detta systemet.
det låter som en liten skit grej men bland annat gör det så att om man kör stereomusik så går batterierna slut efter en betydligt kortare tid.

Det finns dock en nyare variant som börjat säljas under sommaren.
Jag har beställt systemet men inte fått det ännu så det nya kan jag inte uttrycka mig om ännu, dock skall det vara bakåtkompatibelt med det gamla.
det går att göra om högtalarna så att man kan få vanliga stereopluggar som till sina vanliga mp3 utrustningar.
det säljs dock inte pga lagmässiga problem med hörlurar i öronen.
 

Krutan08

Bulta bomben!
Gick med
26 Aug 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki GSR
Jag har precis gjort ett omfattande testande själv för att testa vilket jag behövde för att bli nöjd, jag sitter här med ett Scala Rider Q2 med bluetooth... Pratet fungerar till 140, radion blir dålig efter 110... men jag har inte ställt in den någe vidare tror jag...

Summan blir att jag är grymt nöjd så kan rekommendera det, prisvärt med 2 enheter för 2495:- tror jag det va på cdon.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Jag har precis gjort ett omfattande testande själv för att testa vilket jag behövde för att bli nöjd, jag sitter här med ett Scala Rider Q2 med bluetooth... Pratet fungerar till 140, radion blir dålig efter 110... men jag har inte ställt in den någe vidare tror jag...

Summan blir att jag är grymt nöjd så kan rekommendera det, prisvärt med 2 enheter för 2495:- tror jag det va på cdon.

Lyssnar du på radio som blir dålig efter 110 eller blir all musik dålig efter 110?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Lyssnar du på radio som blir dålig efter 110 eller blir all musik dålig efter 110?

Det är jätteviktigt att man placerar högtalarna precis mitt för öronen. Bara några millimeter fel gör att du förlorar en hel del i volym. Högtalarna är små o platta o fästa med kardborre. Lätt att flytta o prova sig fram.....
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Jag skulle rekomendera http://www.neckmike.com/
Går att koppla mobil eller mp3 spelar till för att lyssna på musik.
Inga problem att prata i mobilen kring hastigheterna 130-140km/h, detta trotts att jag körde helt kåplöst förra året.
Har tyvärr inte provat systemet något mer i år men jag var mycket nöjd förra året.
Riktigt bra kundservice dessutom!

Jag skulle INTE rekommendera Neckmike!!! Mitt, polarens, morsans och morsans snubbes neckmikesystem gick sönder efter endra eller tredje användningen. Det var LITE (!!!!!) surt kan jag säga när mitt och polarens system gick sönder under dag två på vår femveckorsresa genom europa. Svårt att skrika till varandra när man åker på varsin R1:a med högljudande slipon. :) Framförallt inte trafiksäkert. Det blev mycket viftande, tutande och pekande när vi försökte fånga varandras uppmärksamhet för tankstopp, pinkstopp, vägval etc.

EDIT: Brorsan har Scala Rider Q2 och är jättenöjd. Minns en gång när jag ringde honom och frågade vad han gör. "Åker hoj sa han". "Vilken jävla tur jag hade som lyckades ringa precis när du står still" sa jag. "Nej, jag ligger i 130 på E6:an" svarade han. Snacka om att jag blev förvånad. Det var knäpptyst runt omkring honom. Lät som han satt i vardagsrummet och snackade.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top