Intercom?

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Sugen som bara den att köpa G4 till sommarsemestern. Men det jag skulle vilja veta (har även mailat Cardosystems) är om man kan koppla in mobil, gps och framtida intercom (PMR) samtidigt. Som jag förstått klarar den ju att koppla sig till andra Scala enheter och endast EN annan bluetooth enhet.
Mobilen kan man väl koppla via gps'n om jag förstått rätt, men har ni erfarna-mästare på-hojsemestern några knep för att även koppla in PMR?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Bara en fråga ... Varför ska du ha PMR om du funderar på att köpa en Scala G4 ? Behöver du längre räckvidd än 1,6 km ? Vi körde 500 mil i Europa för 2 år sen , med varsin Scala Q2 o det var sällan som vi tappade kontakten... o så fort vi kom ikapp varandra , så kopplades de ihop automatiskt igen.

Jag använde min Zumo som "nav" o till den kopplade jag mobil och Q2. Fungerade ypperligt !
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bara en fråga ... Varför ska du ha PMR om du funderar på att köpa en Scala G4

Den har ju en inbyggd PMR, så det undrar jag med, dock hittade jag ingen mer info om PMR delen av den, hur många kanaler den har och om den har tonselektiv så man kan blockera bort grannens ungar som leker med PMR.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Är osäker , men har inte G4 samma typ av "trimmad blåtand" som Q2 använder sig av , men förbättrad för längre räckvidd ? Q2 har en räckvidd på ca 500 m o G4 en räckvidd på ca 1,6 km....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är osäker , men har inte G4 samma typ av "trimmad blåtand" som Q2 använder sig av , men förbättrad för längre räckvidd ? Q2 har en räckvidd på ca 500 m o G4 en räckvidd på ca 1,6 km....

Näe, av antennen att döma så har dom byggt in en PMR.

Blåtanden kan du nog aldrig få den räckvidden på, då den är kraftigt effektbegränsad och går på högre frekvens.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Är osäker , men har inte G4 samma typ av "trimmad blåtand" som Q2 använder sig av , men förbättrad för längre räckvidd ? Q2 har en räckvidd på ca 500 m o G4 en räckvidd på ca 1,6 km....

Blåtand får du upp till 100m som mest.
På Q2 är det PMR som funkar på 500m och den har de nu gjort bättre då den stöder 1,6km.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Ypperligt!
Denna information hade jag ingen aning om.
Anledningen till varför jag även vill ha vanlig "walkie-talkie" (pmr?) är därför det alltid kan vara trevligt att kunna koppla ihop sig med obegränsat många andra som kanske inte har ett scala headset.

Jag reserverar mig för att jag ev. använder förkortningen PMR felaktigt.
Det jag menar är alltså det man brukar kalla "walkie-talkie", sådana roliga grejer man använde i lumpen där man var tvungen att vara löjlig och anropa petter nicklas och avsluta med kom eller slut kom.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Full duplex med tre parter på PMR? Njae, det har jag svårt att tro. :va
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Finns de något intercom som klarar av flera än 4 personer på olika hojar samtidigt?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Finns de något intercom som klarar av flera än 4 personer på olika hojar samtidigt?
Absolut, alla varianter som bygger på vanliga PMR walkie-talkies har obegränsat antal användare. (Där har du kompletta kit från Neckmike eller Clas Ohlson eller vad du vill, eller så kan du kombinera ihop headset och apparater från de tillverkare du föredrar.)
Nackdelarna är dels att du är begränsad till det som kallas semi-duplex, alltså att man bara kan prata i en riktning (från en person till en annan)åt gången. Bluetoothsystemen från Cardo tillåter full duplex, alltså att man pratar i mun på varandra - men då är du å andra sidan begränsad i antal användare.
En annan nackdel med det traditionella PMR-upplägget är att du har mer sladdar att hålla reda på. Headset i hjälmen, radio i fickan, knapp på styret om du inte hittar PMR-apparater med bra talstyrning (vox).
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Absolut, alla varianter som bygger på vanliga PMR walkie-talkies har obegränsat antal användare. (Där har du kompletta kit från Neckmike eller Clas Ohlson eller vad du vill, eller så kan du kombinera ihop headset och apparater från de tillverkare du föredrar.)
Nackdelarna är dels att du är begränsad till det som kallas semi-duplex, alltså att man bara kan prata i en riktning (från en person till en annan)åt gången. Bluetoothsystemen från Cardo tillåter full duplex, alltså att man pratar i mun på varandra - men då är du å andra sidan begränsad i antal användare.
En annan nackdel med det traditionella PMR-upplägget är att du har mer sladdar att hålla reda på. Headset i hjälmen, radio i fickan, knapp på styret om du inte hittar PMR-apparater med bra talstyrning (vox).

Precis, någon aning om man kan kolla ihop en sådan med bluetooth till Cardo? Och självklart samtidigt även ha mobil och gps (mobilen kopplad till gps:en som blir nav) Finns det kanske gps som klarar av att ha både mobil och PMR kopplad till sig?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Precis, någon aning om man kan kolla ihop en sådan med bluetooth till Cardo? Och självklart samtidigt även ha mobil och gps (mobilen kopplad till gps:en som blir nav) Finns det kanske gps som klarar av att ha både mobil och PMR kopplad till sig?

Med en BT-dongle till PMR så funkar det att koppla till cardo.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Fick svar från Cardo Systems

Thank you for contacting the Cardo Systems Support Center .

When creating a 4-way connection you must have two G4 units paired initially then the G4 units can connect to the other intercom partners. To enable a 4-way intercom connection you must connect the two passenger headsets first then the passengers will proceed to initiate their drivers into the intercom connection.

Please note that the 4-way conference operates in a linear way, whereby the two passengers serve as the connecting links for the entire group. Therefore, if one of the Passengers disconnects, the 4-way conference mode will be interrupted until that passenger is reconnected.

download


Please feel free to contact us if we can assist you with any other questions.

Best Regards,

Robert Wargo

Customer Service

www.cardosystems.com

1-800-488-0363

For a Step-by-Step Animated Tutorial on using our Scala Rider headsets, just follow this link:

http://www.cardosystems.com/tutorial

Alltså kan en enhet endast hantera två stycken enheter samtidigt.
Men också verkar det som om passageraren i deras fall är kopplad till den andra passageraren samt föraren och kopplar bort mobiltelefon då samtal sker.
Borde man inte kunna tolka detta som att den kan vara stabilt ansluten till annan åkare samt till mobil och gps (gps:en som nav) och dessutom kunna kopplas till pmr då den inte är kopplad till gps, eller kanske tvärtom är bättre.
Vara kopplad till PMR men om inte PMR används koppla sig till gps och mobil.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Var ett tag sedan jag skrev här. Vilka intercom system är hetast inför denna säsong?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Har sett att Cardo har kommit ut med ett nytt system, Cardo Scala Rider G4. Någon som vet hur ljudkvalitén är på detta system?

Det står att man kan lyssna på musiktrådlöst med A2DP teknik. Vet någon om detta funkar med en ipod?
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har sett att Cardo har kommit ut med ett nytt system, Cardo Scala Rider G4. Någon som vet hur ljudkvalitén är på detta system?

Det står att man kan lyssna på musiktrådlöst med A2DP teknik. Vet någon om detta funkar med en ipod?

Om ipoden har bluetooth går det alldeles utmärkt säkert, annars måste man ha en bluetoothadapter.
 

Pizzan

nybörjare
Gick med
18 Nov 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
07, Yamaha R6
Kan varmt rekommendera Scala G4 (den nya som släpptes för någon månad sedan).
Bra räckvid mellan bike --> bike.
Pratade med en polare i 150 km/h utan problem. Kan hörde inte ens att jag var ute och åke MC.
När du lyssnar på musik/radio eller pratar med någon och det börjar bulra mycket eller blåsa så skruvar Scala automatiskt upp volymen så att den motsvarar samma volym med bullret.

För mer info om det kolla här: http://www.xajon.se/mc-intercom-c-628-1.aspx

Hinner inte berätta så mycket mer om det men finns bara en nackdel med det.. och det är priset (4500 kr drygt med 2 enheter). Men om du kör mycket så kan jag lova att det är värt varenda krona.

Ang ljudkvalitén så är den si så där. inte mycket till bas i högtalarna men annars är ljudet klart och bra.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top