Hej, är ute efter ett vettigt intercom-system men vet inte riktigt vad man ska tänka på när man väljer ett.
Vi börjar i den enkla änden, det finns tre val av märken, Cardo, Sena eller "alla andra".
Har du pengar så väljer du Cardo eller Sena efter preferens, är du småländsk får du gå in i vilda västern av "alla andra".
Här är ett par saker till som man kan tänka på:
Vill du kunna köra i stora grupper? I så fall vill du ha intercom med DMC-stöd.
Ska du lyssna på musik vill du ha en intercom som har bra högtalare från början eller 3.5mm-uttag så du enkelt kan byta själv.
Om du har korvätarhjälm vill du ha bom-mikrofon, så du kan prata även när hjälmen är öppen.
Vill du kunna dela musik/gps-instruktioner med någon mer? Det är en funktion som inte alla har.
Det är bra med reglage som du enkelt kan navigera även med handskar.
Om du väljer ett annat märke/modell än vad dina vänner har, se till att den har någon form av universellt läge för att prata med andra intercomer.
Jag kommer antagligen använda det mest för att lyssna på musik och vill gärna ha ANC inbyggt om det fungerar bra (någon som vet?).
ANC fungerar inte tillsammans med högtalare i hjälmen. Däremot finns det folk som kört med in-ear-lurar som har ANC inbyggt, det kan fungera. Med det sagt ska du nog undvika att använda ANC som hörselskydd, det finns inga garantier där.
Vad som däremot finns på intercom är brusreducering av vindljud till mikrofonen. Dvs, när du kommer upp i tempo kommer inte intercomen skicka massa vindljud till dina vänner och när du pratar kommer du höras tydligare. O andra sidan kan man ofta kompensera detta manuellt genom att prata högre, så att förhållandet mellan vindljud och tal blir bättre.
Vilka system kan ni rekommendera och varför, och vad tycker ni att man borde tänka på när man väljer ett?
Ska vi prata rekommendationer så brukar det vara Sena och Cardo som gäller.
Personligen har jag använt både Cardo och Sena en del. Vissa modeller har jag varit väldigt nöjd med andra har jag inte alls varit nöjd med.
Tyvärr är det ganska svårt att kolla recensioner på youtube, då de antingen är betald marknadsföring eller jjämför teknisk funktionalitet utan att få med hur daglig användning är. T ex, det ska gå fort att para två enheter med varandra, varje gång. Även när du är rostig i hjärnan.
Jag rekommenderar
inte den senaste modellen från Cardo som heter Edge. Köpte ett dubbelpack och både jag och min vän har problem med att mikrofonvolymen helt slumpmässigt är väldigt låg.