Intercomsystem för musik med ANC

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hej, är ute efter ett vettigt intercom-system men vet inte riktigt vad man ska tänka på när man väljer ett. Jag kommer antagligen använda det mest för att lyssna på musik och vill gärna ha ANC inbyggt om det fungerar bra (någon som vet?). Vilka system kan ni rekommendera och varför, och vad tycker ni att man borde tänka på när man väljer ett?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har ett SENA utan ANC - eftersom jag ändå kör med proppar mot vindbruset så tror jag att ANC inte skulle tillföra något. Höjer volymen på intercomen istället för att gå igenom propparna lagom mycket

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Med ANC behöver du antingen kåpor (typ over ear hörlurar) eller proppar, TROR jag, men här kan någon audionom slå mig hårt på fingrarna. Min känsla är att det inte funkar med högtalare i hjälmen som de flesta (om inte alla) intercomlösningar kör.
Jag vet inte om det går att koppla blåtandslurar till någon intercom och vad som är vettigt att köra med för in-ear-lurar med hjälm.

Själv gör jag som Surtees och har vanliga proppar och höjer volymen lite. Det är ju rätt så skitlångt från optimalt ljud men det funkar för mig. Jag vet också att många tycker det är knäppt att lyssna på musik när man kör hoj för man skall lyssna på det underbara ljudet från motorn men det försvinner i vindbruset för mig vid 50-60 någonstans ändå.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag har Sena i hjälmen och proppar i öronen - jag tillhör också avvikarna som föredrar musik framför motorljud, åtminstone det monotona på jobbpendlingen.
Tycker det funkar bra tekniskt, fast upplevelsen av musiken är ju inte av modern hifiklass från insidan av en MC-hjälm till att börja med, än mindre med proppade öron.

• Haha
Reaktioner: RN

Raderad medlem 51742

Guest
Har aldrig sett något intercom med inbyggt ANC. Har varit på gång ett par hjälmar med inbyggt intercom (bl.a. från Sena och Ruroc om jag minns rätt) där de snackat om ANC när de befunnit sig på konceptstadiet, men vid lanseringen är denna funktion sedan spårlöst försvunnen. Jag ser det som ett tecken på att tekniken fungerar för dåligt i en hjälm för att det skall vara någon mening med den.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är ytterligare en som helt enkelt kör med proppar och Sena med musik, och drar upp volymen. När man är uppe i fart tror jag att ANC skulle få det svårt ändå. Det är väl nånstans i trakterna av 120 dBA i hjälmen när det går någorlunda fort. Dock är ju micken brusreducerad så till den grad att folk blivit förvånade när jag sagt att jag kör hoj och inte kan prata länge.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har ett par over ear hörlurar med riktigt bra ANC, men det bygger ju på att mikrofoner plockar upp det störande ljudet och spelar upp det fasvänt för att slå ut det.

Jag tror inte den tekniken skulle funka speciellt bra i en mc hjälm, först har du oljudet du vill ha bort på 80dB, sedan ska det fasvända ljudet spelas upp med 80dB och sedan ska det önskvärda ljudet spelas upp över det?

Men tekniken är bra, riktigt grymt bra, senast jag flög så satt jag brevid propellern på en BRA kärra, slog på noicecancelling och det var helt plötsligt riktigt tyst och skönt, tyvärr hade Spotify bara synkat första låten i varje spellista som jag hade lagt till som offline, så jag hörde två låtar på repeat så länge jag stod ut och sedan hade jag ingen musik.

Jävla skitsytem, jag säger upp Spotify och återgår till att slanga MP3
Jag hade inte ens tänkt på att slanga ner något från Netflix, men det hade tjejen brevid mig.
Jag säger fan upp Netflix också, bara för att dom inte promotar den funktionen.
Sen hade inte BRA några laddare i stolarna så tjejen som satt brevid mig fick mer och mer panik over batterinivån, så jag lånade ut en port på min batteribank åt henne.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Borde du inte kränga hojen också eftersom du var tvungen att flyga GuW? :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag beställde dessa häromdagen https://www.amazon.se/gp/product/B09PYVXXW5. Har inte fått dem ännu men har läst att en del använder de på MC med viss framgång, kan återkomma så fort jag fått chansen att testa.

Alltså när jag tar på/av hjälmen hyvlar jag i princip ner öronen varje gång, hur sitter era hjälmar på huvudet om ni får in såna där klumpar?

Alla hjälmar jag har haft har varit skittrånga över öronen när man tar på/av, oavsett om dom har varit för stora och rymliga runt öronen sedan man har fått på sig den.

Jag hade ett trådat headset till telefonen med minimal plugg, och en gång på 5 så satt pluggen kvar i örat någorlunda sedan jag hade dragit på mig hjälmen

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Alltså när jag tar på/av hjälmen hyvlar jag i princip ner öronen varje gång, hur sitter era hjälmar på huvudet om ni får in såna där klumpar?

Alla hjälmar jag har haft har varit skittrånga över öronen när man tar på/av, oavsett om dom har varit för stora och rymliga runt öronen sedan man har fått på sig den.

Jag hade ett trådat headset till telefonen med minimal plugg, och en gång på 5 så satt pluggen kvar i örat någorlunda sedan jag hade dragit på mig hjälmen
Min hjälm sitter väl ganska tight över öronen men tydligen ska dessa pluggarna vara så små att de sitter jämt med örat. Jag är inte helt övertygad om att det kommer funka men är inte så sugen att sätta en intercomklump på min hjälm eftersom jag alltid kör själv så tänkte att det är värt ett försök. En del verkar också köra Jabra 65/75t med viss framgång. Det beror kanske på hur ens öron ser ut?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min hjälm sitter väl ganska tight över öronen men tydligen ska dessa pluggarna vara så små att de sitter jämt med örat. Jag är inte helt övertygad om att det kommer funka men är inte så sugen att sätta en intercomklump på min hjälm eftersom jag alltid kör själv så tänkte att det är värt ett försök. En del verkar också köra Jabra 65/75t med viss framgång. Det beror kanske på hur ens öron ser ut?

Ja, det är ju oerhört individuellt, jag är ingen vingmutter, men jag kanske har tightare hjälm än andra?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej, är ute efter ett vettigt intercom-system men vet inte riktigt vad man ska tänka på när man väljer ett.
Vi börjar i den enkla änden, det finns tre val av märken, Cardo, Sena eller "alla andra".
Har du pengar så väljer du Cardo eller Sena efter preferens, är du småländsk får du gå in i vilda västern av "alla andra".

Här är ett par saker till som man kan tänka på:

Vill du kunna köra i stora grupper? I så fall vill du ha intercom med DMC-stöd.

Ska du lyssna på musik vill du ha en intercom som har bra högtalare från början eller 3.5mm-uttag så du enkelt kan byta själv.

Om du har korvätarhjälm vill du ha bom-mikrofon, så du kan prata även när hjälmen är öppen.

Vill du kunna dela musik/gps-instruktioner med någon mer? Det är en funktion som inte alla har.

Det är bra med reglage som du enkelt kan navigera även med handskar.

Om du väljer ett annat märke/modell än vad dina vänner har, se till att den har någon form av universellt läge för att prata med andra intercomer.

Jag kommer antagligen använda det mest för att lyssna på musik och vill gärna ha ANC inbyggt om det fungerar bra (någon som vet?).
ANC fungerar inte tillsammans med högtalare i hjälmen. Däremot finns det folk som kört med in-ear-lurar som har ANC inbyggt, det kan fungera. Med det sagt ska du nog undvika att använda ANC som hörselskydd, det finns inga garantier där.

Vad som däremot finns på intercom är brusreducering av vindljud till mikrofonen. Dvs, när du kommer upp i tempo kommer inte intercomen skicka massa vindljud till dina vänner och när du pratar kommer du höras tydligare. O andra sidan kan man ofta kompensera detta manuellt genom att prata högre, så att förhållandet mellan vindljud och tal blir bättre.

Vilka system kan ni rekommendera och varför, och vad tycker ni att man borde tänka på när man väljer ett?
Ska vi prata rekommendationer så brukar det vara Sena och Cardo som gäller.

Personligen har jag använt både Cardo och Sena en del. Vissa modeller har jag varit väldigt nöjd med andra har jag inte alls varit nöjd med.

Tyvärr är det ganska svårt att kolla recensioner på youtube, då de antingen är betald marknadsföring eller jjämför teknisk funktionalitet utan att få med hur daglig användning är. T ex, det ska gå fort att para två enheter med varandra, varje gång. Även när du är rostig i hjärnan.

Jag rekommenderar inte den senaste modellen från Cardo som heter Edge. Köpte ett dubbelpack och både jag och min vän har problem med att mikrofonvolymen helt slumpmässigt är väldigt låg.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Samma här, men jag kör med balaklava under hjälmen, då slipper man det problemet. Åtminstone glider det bättre och det är inget som sticker ut som hjälmen kan fastna i. Jag har dock en tunn sak i något syntetmaterial, inte hemflätad i näver eller så ;)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Para mellan märken är oenkelt. Vi provade att para en Sena 20s med en cardo packtalk bold (tror jag, någon cardo iaf) och det är bannemig oklart var det gick på röven, men på röven gick det.
Senan (den jag har) var handhavandet typ "titta på månförmörkelse, jaga upp en rosa räv och blinka med höger öga 7 ggr, sen ska den andra enheten ställas in som man bör" (lätt överdrivet men typ så) Där någonstans skulle då cardoenheten ställas in för parning och ja, det gick inte riktigt.

Jag tänker inte anklaga någon av enheterna att vara den felande länken men den totala summan är ändå kass :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Para mellan märken är oenkelt. Vi provade att para en Sena 20s med en cardo packtalk bold (tror jag, någon cardo iaf) och det är bannemig oklart var det gick på röven, men på röven gick det.
Senan (den jag har) var handhavandet typ "titta på månförmörkelse, jaga upp en rosa räv och blinka med höger öga 7 ggr, sen ska den andra enheten ställas in som man bör" (lätt överdrivet men typ så) Där någonstans skulle då cardoenheten ställas in för parning och ja, det gick inte riktigt.

Jag tänker inte anklaga någon av enheterna att vara den felande länken men den totala summan är ändå kass :D
Såååå svårt är det ju inte. Phone pairing på sena, och sedan para ihop den med cardon i valfti slot? Nu är det iofs evigheter sedan jag gjorde det.

En sak som händer ibland med mina sena är att när de legat och sugit ur batteriet över vintern så glömmer de bort hur de ska koppla ihop sig med andra sena som de faktiskt känner till, så man får ta bort enheterna och para dem igen, sedan funkar det utmärkt.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Såååå svårt är det ju inte. Phone pairing på sena, och sedan para ihop den med cardon i valfti slot? Nu är det iofs evigheter sedan jag gjorde det.

En sak som händer ibland med mina sena är att när de legat och sugit ur batteriet över vintern så glömmer de bort hur de ska koppla ihop sig med andra sena som de faktiskt känner till, så man får ta bort enheterna och para dem igen, sedan funkar det utmärkt.
Phone pairing funkar väl bara mellan Sena, du ska scanna en qr-kod. Eller menar du inte appen nu utan att man skall para ihop den andra enheten som en telefon?

Manualen säger att man ska gå in i "general settings" på senan (vilket man gör genom att hålla in stora knappen i 22 sekunder (tror jag det var) och en spännande grej är att en annan inställning ligger på 12s innhållande av samma knapp), sen ska man hitta "andra enheter" och börja para, när man gjort det på sin sena så ska "den andra" sätta igång parning och när vi gjorde det så hände rätt lite och felsökningsmöjligheterna var klart begränsade eftersom enheterna inte har någon återkoppling vad som gick fel, det mest lägger av.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Phone pairing funkar väl bara mellan Sena, du ska scanna en qr-kod. Eller menar du inte appen nu utan att man skall para ihop den andra enheten som en telefon?

Manualen säger att man ska gå in i "general settings" på senan (vilket man gör genom att hålla in stora knappen i 22 sekunder (tror jag det var) och en spännande grej är att en annan inställning ligger på 12s innhållande av samma knapp), sen ska man hitta "andra enheter" och börja para, när man gjort det på sin sena så ska "den andra" sätta igång parning och när vi gjorde det så hände rätt lite och felsökningsmöjligheterna var klart begränsade eftersom enheterna inte har någon återkoppling vad som gick fel, det mest lägger av.
Menade att para ihop som telefon. Men det for nog att göra på det där andra sättet med. Och ja det är lite muppigt att navigera menyerna.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning