Internetdetektiv för nybörjare

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Du får ut väldans massa information på skattekontoret vid allmänhetens dator. Det var det ställe som gav mig mest information i höstas när vi hade personresearch på skolan. Läser till journalist. Ifall du kollar någon på ratsit så får dom reda att du kollat upp dom. Det händer inte här.

Ett ungefärligt personnummer och namn är bra att börja med. Sen kollar du var människan är folkbokförd. Begär ut personbild. Kollar människans deklaration de senaste 10-20 åren. Kollar om människan har skulder hos kronofogden. Kolla sen upp vad skulderna är för. Det är ofta brottsofferfonden eller böter för någon rättegång. Då tar du med dig numret som står där hem och mailar till den tingsrätt som bör haft hand om fallet och ber att få ut allt du kan. Du kan få förundersökning och allt men det kostar ofta eftersom de skickar kopior. Annars kan de alltid maila domarna och det kostar inget. Se till att fråga om de hittar någonting mer, de är ofta ganska hjälpsamma.

Fruktansvärt ostrukturerat svar, men jag orkar inte skriva seriöst. :) Hur som helst är det ett bra sätt att börja om du ska kolla upp någon. Framför allt är det anonymt och gratis till skillnad från ratsit och många andra tjänster.

Det är förövrigt jävligt kul och spännande att snoka runt. Speciellt när man hittar någonting så man kan sitta och gotta sig lite.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Historian är som följer:
Har en snöskoter ståendes hos min far i Jämtlands djupa skogar. En dag i november upptäcker en bekant att 2 personer står och pillar på den. Han frågar vilka det är och vad de gör och de svarar då att de hört att jag skall sälja skotern (något jag aldrig sagt) och ville kolla in den. De försvinner därefter från platsen.
Några dagar senare får jag ett förfrågan på facebook ifall jag vill sälja skotern. Jag har ingen brådska med att bli av med den så jag sätter ett pris som passar mej, men som är långt ifrån oskäligt. Samtidigt hör jag mej för via kontakter vem killen är och svaren antyder han är småkriminell. Han accepterar inte utsatt pris.
Sedan faller saken i glömska tills farsan för några dagar sedan skall till att starta skotern varpå han upptäcker att bl.a. förgasare och variatorrem saknas...
Vem fan snor en 30 år gammal membranförgasare liksom?!

Pappa kanske behövde dom till snöslungan:va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haha, fan vad ynkryggigt att leta foton på någon som snott en förgasare. :D

Only in Sweden-kandidat

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...