Intressant läsning i Roadracing World nr 8 2004

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
John Hopkins har en spalt där han skriver om MotoGP. Efter Spaniens GP i Barcelona skriver han om sina problem med hjulspinn. När de kollade dataloggen efter racet visade det sig att "from lap seven and on, my rear wheel speed was at least 59 kph faster than the front, over 70 percent of the track!"

Låter helt otroligt! Har man överhuvudtaget gaspådrag på 70 procent av ett banvarv?
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Hahaha Även sportstjärnor kan väl få skarva lite? 2004 va? Visste inte att han ens var med i MotoGP redan då! Visst var det det fyrtaktshojar i alla team 2004?
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Från ungefär apex i kurvan har du kedjan spänd och en del gas till punkten du bromsar. Så omöjligt är det inte.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Man får liksom en känsla av att det borde ryka blått från däcket under 70 % av varvet....

Den intressanta frågan är hur mycket överspinn tex Gary McCoy körde med när det rök blått :D

Kan ju delvis vara en förmedlad i flera led och översatt lite grovt miss att han har överdrift/spinn på hjulet 70% av varvet och toppnoteringen är 60km/h skillnad.

Har du hela stycket på originalspråk?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har du hela stycket på originalspråk?

Mina citattecken betyder just det de SKA betyda, att det är ett citat. Alltså rätt ur tidningen.

"from lap seven and on, my rear wheel speed was at least 59 kph faster than the front, over 70 percent of the track!"
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Mina citattecken betyder just det de SKA betyda, att det är ett citat. Alltså rätt ur tidningen.

"from lap seven and on, my rear wheel speed was at least 59 kph faster than the front, over 70 percent of the track!"

Det var lite vad som sägs i stycket före och efter, ibland finns det ju lite förklaringar.

Inte alls samma sak men en hyfsat tungt lastad lastbil har mellan 8-15% överdrivning på bakhjulen gentemot framhjulen i en brant backe. Och det ryker inte blått.
Liknande siffror borde man kunna hitta på en ss600 eller superbike som åker full trottel nerför en raka utan kännbart spinn. Kanske till och med upp mot 20% men nu gissar jag.

Vore kul att veta vid vilken överdrivning det kan tänkas börja ryka.

Orsaken är deformation av däcken, titta på någon gammal motoGP sändning där de har kamera på framdäcket :tummenupp
Diametern på framdäcket sjunker från kanske 615mm stillastående till 580mm vid hård bromsning. Diametern på bakdäcket sjunker inte alls nämnvärt vid bromsning, så beroende på loggningsystem kan man ha en hel del % skillnad i fart av det.

En motoGP hoj har ju ofta framhjulet en liten bit över asfalten över stora delar av rakorna, blir några knycks skillnad där också.

Skillnaden på bakhjulets uppmätta fart gentemot GPS uppmätta farten blir nog lägre.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Mina citattecken betyder just det de SKA betyda, att det är ett citat. Alltså rätt ur tidningen.

OT: Jo man får vara försiktig med citationstecken, de betyder inte samma sak för alla. Såg för ett tag sedan en reklamkampanj för ett bussbolag, Gunilla Buss, något i stil med:

Med oss åker du "bekvämt".

:D

Har man bra syn ser man ett liknande användade i skyltfönstret:

affar2.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det var lite vad som sägs i stycket före och efter, ibland finns det ju lite förklaringar.

Innan nämnda citat beskriver han Bridgestones däckbekymmer under träning; "the tires would slide and grip unexpectedly" och "we could only get three laps out of the tire and it would be shot" samt "Bridgestone riders were planning on pulling in after five or 10 laps"

Racet beskriver han som "It was actually pretty crazy out there during the race. I was sliding all over the place. The thing was never in line; It was backing inte corners and spinning coming out like nothing I have ever done on a MotoGP bike before.
Och sedan kommer citatet om dataloggningen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top