Mina citattecken betyder just det de SKA betyda, att det är ett citat. Alltså rätt ur tidningen.
"from lap seven and on, my rear wheel speed was at least 59 kph faster than the front, over 70 percent of the track!"
Det var lite vad som sägs i stycket före och efter, ibland finns det ju lite förklaringar.
Inte alls samma sak men en hyfsat tungt lastad lastbil har mellan 8-15% överdrivning på bakhjulen gentemot framhjulen i en brant backe. Och det ryker inte blått.
Liknande siffror borde man kunna hitta på en ss600 eller superbike som åker full trottel nerför en raka utan kännbart spinn. Kanske till och med upp mot 20% men nu gissar jag.
Vore kul att veta vid vilken överdrivning det kan tänkas börja ryka.
Orsaken är deformation av däcken, titta på någon gammal motoGP sändning där de har kamera på framdäcket
Diametern på framdäcket sjunker från kanske 615mm stillastående till 580mm vid hård bromsning. Diametern på bakdäcket sjunker inte alls nämnvärt vid bromsning, så beroende på loggningsystem kan man ha en hel del % skillnad i fart av det.
En motoGP hoj har ju ofta framhjulet en liten bit över asfalten över stora delar av rakorna, blir några knycks skillnad där också.
Skillnaden på bakhjulets uppmätta fart gentemot GPS uppmätta farten blir nog lägre.