Intressant tidningsartikel om MC-döden

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
http://www.vk.se/Article.jsp?article=127359

I artikeln uttalar sig en tjänsteman vid vägtrafikinspektionen. I artikeln uttrycks att även om unga förare på sporthojar är den mest olycksdrabbade gruppen så har inte dödstalen för dessa ökat, utan det är den växande gruppen återfallsknuttar över 35 år som står för ökningen av dödstalen de senaste 10 åren. Det finns i artikeln även en tabell med preliminär statistik som visar detta.

EDIT: Artikeln är skriven av TT och publicerad i
Västerbottenskuriren 2007-06-27.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, så om 100år är gubbar på glidare lika olycksbenägna som unga killar på sporthoj.

Var det dit du ville komma?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Kan då tillägga att 2006 var ett år då återfallsknuttarnas dödsolyckor steg kraftigt. Tyvärr...
I år så har den gruppen ungerfär lika få olyckor som 2005...

Visst käns det skönt att kunna peka ut andra som stora olycksgrupper.. Då slipper vi ju ta ansvar för oss själva.. och vårt beteende i trafiken :rolleyes:

För trotts att vi kör på tok för fort ( för det gör vi). Trots att vi busar och leker på bakhjul mm ( sant.. det gör vi också) Så är det ju alltid någon annans fel att vi kör omkull.. eller blir inblandade i en olycka..

Det är kalla däck.. Grus på vägen.. Diesel på vägen..
Nästan aldrig någon som kört över sin förmåga... :rolleyes:

Vilken tur att vi nu efter 2006 kan peka och visa.. Titta på dem där.. De är minsann värre..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vilken tur att vi nu efter 2006 kan peka och visa.. Titta på dem där.. De är minsann värre..

Ja, fast det kan "vi" ju inte heller göra, för trots att "dom" ökade massor det året, så kom "dom" aldrig ens i närheten av dödstalen "vi" har för ung förare/sporthoj.
(jag använde citationstecken, för jag tillhör inte någon av grupperna "vi" och "dom")

Det är lite grann som dagstidningen som i flera år tryckte på framsidan att dom var tidningen som "ökade mest" medans deras konkurent helt enkelt skrev att dom nådde flest.
Inget av det var en lögn.
(EXEMPEL)
Om den ena tidningen nådde 95% av hushållen, den andra nådde 5% men ökade med 1% per år.
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Skrev det med IRONI.. På det sätt som många här på sh.com ser på detta.
Jag ser inte på motorcyklister som VI och DOM.
Motorcyklister är VI.
Och endast om Vi tillsammans skärper till oss. Tänker lite längre.. Lär oss lite mer. Så kan vi påverka vad som skrivs i media.. OCH framför allt VÅR EGEN säkerhet i trafiken.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
lägg ner vägverket...

de har 'glömt' vad deras syfte EGENTLIGEN är till för och har blivit någonting av ett verktyg som politiker kan använda sig utav för sin egen vinnings skull...

hoppsan, nu ser jag att det är vägtrafiksinspektionen trådskaparen relaterar till så då kanske jag ska ta tillbaka det.

nej förresten - lägg ner vägverket.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Det känns ofta som att yngre förare gärna vill hitta en ursäkt för hur man/vi kör. Att man gärna vill säga att äldre förare står för mycket olyckor, för att man själv inte vill känna att man lever farligt p.g.a. hur man kör. Största majoriteten unga förare kör alldeles för fort (även jag).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så är det enligt VV redan.

Dom senaste siffrorna jag såg så var olyckorna i antal fördelat mellan grupperna ungefär lika, men sen att det finns tio gånger så många gubbar med glidare som glin på sporthoj, det gör ju att man med snabb huvudräkning inser att glin på sporthoj är ungefär tio gånger så riskbenägna.

Sen tar nog gubbarna på sig en del olyckor som egentligen den andra gruppen borde belastas för, eftersom dom ofta "äger" hojar som deras söner åker omkring med.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Olycksstatistiken baseras på de skadade..dvs förare.
Märks bara man läser lite i statistiken.. Finns ju stulna hojar med..
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Inget konstigt med den artikeln överhuvudtaget. Många fler gamlingar i trafiken än yngre så det är fler gamlingar som kör ihjäl sig. Det ökade antalet motorcyklister senaste åren beror på gamlingar som börjat cykla igen, precis som jag. Däremot så borde de som fått lappen gratis och kör cykel för första gången ha lite självbevarelsedrift och inse att det inte är samma som att köra bil.

Tyvärr är sporthojskollektivet mycket överrepresenterat i olyckstatistiken och där finns mest yngre cyklister även om jag försöker bidra med att höja snittåldern:)

Jag kör nog inte lugnare nu än för 25 år sedan, men väljer tillfällena att gasa med mycket större omsorg.
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Ja, så om 100år är gubbar på glidare lika olycksbenägna som unga killar på sporthoj.

Var det dit du ville komma?

:confused: Jag ville peka på att unga killar på sporthoj inte står för ökningen av olyckstalen de senaste 10 åren. Ökningen ligger i en annan grupp som inte kör sporthoj. Att det blev uppdelat på detta sätt, i "vi och dom" om ni vill, är just själva vitsen med statistiken. Den är stratifierad. Medierna har redan gjort denna uppdelning och sporthojsåkare, särskilt unga män, framställs som ansvarslösa självmordspiloter.

Denna artikel motsäger den bilden. Eftersom det är ett forum för sporthojsförare tänkte jag att det är av intresse att läsa artikeln. Självklart ska vi inom MC-kollektivet förekomma myndigheterna genom att motarbeta olyckor. Jag säger inte att vi ska stoppa huvudet i sanden. Jag menar att vi ska använda korrekt statistik för att motarbeta t.ex. NTF som med opinionsbildning verkar för att sportmotorcyklar helt ska förbjudas.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Sen är det så att antalet hojar på vägen ökat dramatiskt från typ 15 år sen 80k hojar och nu mer än 230k tror jag.

Sånt måste ge förändringar i statistiken, tycker det aldrig tas upp.
Jag måste säga att jag är förvånad att det inte är fler olyckor egentligen, sen har ju dödstalen sjunkit vissa år men då är det dödstyst från de här som bråkar om MC-döden.

Sen stiger det igen med några personer och då ska de skrika rakt ut igen.

Sen ogillar jag att folk som kör fulla och på stulna/lånade hojar tas med i statistiken.

Minns för några år sen när statistiken presenterades mer utförligare att säkert 30% av de döda saknade körkort eller var fulla osv.

Men visst dyker gubbarna med gratis A kort upp i statistiken, de får ju köpa vad de vill o sen försöka lära sig köra själva, vansinne.
Inte sällan på nåt kromtyngt elände som de inte klarar av att manöverera.

Det kan alldrig bli noll skadade och döda om de inte förbjuder motorcyklar, så är det bara.
Trots allt väljer vi hojåkare att ta risken att köra hoj, och åtminstonde vi med lite förstånd förstår riskerna, vi har lärt oss vissa saker för att minska risken för olyckor.

Oerfarna förare öser fullt över skymda krön, de gasar tvärs över gatukorsningar fast bilar är på väg, eller så håller de nere förbi utfarter där bilar står på väg att köra ut.
Vi andra har lärt oss att det bara är idioter i bilarna, de kör ut, de kan inte högerregeln, de är blinda osv.

Man har ju inte en sporthoj för att fisa runt med, men man bör välja sina tillfällen noga om man ska åka undan och även då kan man förolyckas, så är det när man kör MC i trafiken.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
så igentligen ska en "gubbe" i 50 års ålder med en HD ha en premie på 20.000:- + - någon tusenlapp


o vi "yngre" med sporthoj ha en premie på 1800:- hel / helår












:rolleyes:
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Beror på om "gubben" kört hoj länge utan olyckor eller har ett A-kort som han inte fått gratis.

Folk som tog B-kort före 76 fick A gratis, jag inbillar mig dock inte att nån kommer våga ta av dem mc-kortet, ni kan ju tänka er sånt liv det blev då.

Men faktum är att nån form av lämlighteskörning borde vara tvång för dessa.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Här är MC-OLA2, från april 2006. OBS bara att vissa grafet el tabeller är från 2000- 2003 och vissa är från 2000-2006.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top