Intressanta nyheter i A2 sportsegmentet!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Med denna utveckling kan jag snart sluta känna avundsjuka på asiatiska marknadens utbud av hojar jag vill ha. :)

Yamaha kommer med en YZF-R3, som definitivt lär bli en utmanare till ninja 300.
2015-Yamaha-YZF-R320-EU-Race-Blu-Static-002.jpg

http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/motorcycles/supersport/yzf-r3.aspx

Honda släpper CBR300R, som ska vara ett mellanting mellan 125:an och 500:an. För mig som gillar superlätta sportiga encylindriga hojar så ser jag fram emot att klämma på den. 250cc versionen var apful, denna är brutalt snygg! (kommer finnas en naken CB300F åxå)
2015-Honda-CBR300R-left.jpg

http://powersports.honda.com/2015/cbr300r.aspx
 
Last edited:
Pledians: efter dina goa långturer med mindre maskiner är jag själv sugen på en 125-300cc. Känns hardcore:yoparty:tummenupp

Spontant känns det dock som lite för mycket pengar för dessa 300cc som ligger runt 50-60tkr. Man får ju en MT-07 för 60tkr...
 
RC390 är jag faktiskt sugen på, skulle fått till en provkörning så snart det bara går.
Tycker det är en riktigt läcker hoj, och är den dessutom rolig att köra så känns den ju som ett kap...?
 
Som jP sa, varför har alla mindre hojar höjda styren. Jag hade hoppats på en sportig A2:a med RIKTIGT clip on styre och inte dessa halvtouringvarianter :tungan
 
Skulle tro att de flesta som sneglar på den sorters hojar (inkl mig) är inga RR piloter men vill ändå ha en sportig känsla. Vilket kan sägas dubbelt för marknader utanför västvärlden.

Som jP sa, varför har alla mindre hojar höjda styren. Jag hade hoppats på en sportig A2:a med RIKTIGT clip on styre och inte dessa halvtouringvarianter
Byta styre är väl inte så komplicerat?
 
Last edited:
Varför kan dom inte kolla på sina Gamla 400cc 4rads maskiner? Kan väl inte vara så svårt o göra en modern sådan med insprut. Hade ju sålt som smör till A2 tagare. Dom gamla 400cc 4cyllarna lät ju som 600cc rr hojar typ ju.

Just saying. :rofl
 
Starflockssyndromet, gör en tillverkare något nytt som säljer bra, rättar dom andra in sig i ledet och gör snarlika hojar.
 
Kawa & Yama är 2 cyl
KTM och Honda är 1 cyl
Hur tror ni detta kommer påverka folk som väljer mellan dessa hojar?
Kåtten har ju (relativt) bra pulver och 100cc mer än Hondan som med all sannolikhet kommer bli klenast i segmentet.
Kawan och Yaman kommer nog upplevas som lite sportigare med sina 2 cyl, åas är det inte så kul att behöva varva helvet innan det händer något...
Ska bli intressant att se vad priset för dessa 2 landar på.
RC390 ligger väl på ~55 loppor ny och Kawan strax därunder.
Kåtten är det solklara valet i mina ögon, men det är tur att alla gillar olika :)
 

Jämför man priserna på http://www.hondamc.com och på http://powersports.honda.com, exempelvis Grom (MSX125) och CBR500R så verka det stämma ungefär om man tar powersports.honda.com priserna i dollar och gångar med 10 för att få hondamc.com i kronor.

"CBR300R - Starting at $4,399"
Så det kanske kan bli ca 44000 kr i Sverige för en CBR300R ?


Är man sugen på att köpa en flång ny hoj men inte vill lägga 100kkr+ eller köpa en 125 scooter eller något från något udda märke så kan det vara ett alternativ.
Går de att köra på A2 kort så kanske det finns efterfrågan på beg marknaden, trotts liten motor. Så den dagen man vill byta så går de förhoppningsvis att sälja utan att "ge bort den".
 
Jag är helt fascinerad av alla nya "småhojar". Gick precis från 1050 till 600 cc och blev glatt överraskad. Ska provköra ktm:n och Hondan I vår.
 
Jag är helt fascinerad av alla nya "småhojar". Gick precis från 1050 till 600 cc och blev glatt överraskad. Ska provköra ktm:n och Hondan I vår.
Så större är inte alltid bättre? :)

Kåtten lär vara den mest "rejsigaste" av alla dagens mellanklassare. Honda har 2 olika typer för A2, 300 resp 500 serien, där de sistnämnda är en pararelltwin och har den maximala effekten som tillåts för A2. Har provkört en i våras och den kändes som en fullvuxen mc med en jämn effektleverans genom hela registret.
sitcbr500gpeiofun-1.JPG
 
Så större är inte alltid bättre? :)

Det visste du redan.
Men jag ser en intressant utveckling (i alla fall när det gäller mig själv). Jag inledde min mc-karriär med olovandes körning på en 500cc, bytte upp mig till en 800cc. Kort därefter tillbringade jag 80-talet och början av 90-talet på olika hojar mellan 1200 och 1340cc. Och efter ett längre uppehåll (läs barn) landade jag på 1050cc.

Och har väl varit helt fast i tänket att en litermaskin är det jag SKA ha. Åtminstone.

Men efter att ha köpt hojar till barnen och provkört hojar till dem började jag svaja i övertygelsen.
Tills nu när jag på allvar tycker att det finns en djävla massa körglädje i en lättare och billigare hoj - inte att förglömma att jag väger en bit över 100 kg och är 188 cm lång utan skor.

400 mil i höst med en ny ER6:a har förändrat hela min värld.

K Ö R G L Ä D J E . . .

Så inför våren slits jag mellan tanken att köpa en GSXR 750 "nästan ratbike" och köra som fan eller våga köpa en SV650 S/CBR500/ER6:a för Speedster Cup. Eller i allafall prova en KTM RC390.
I någon sorts resonemang kring billigare åk med mycket körglädje och lägga mer av pengarna på bana och race än i hoj.

Pratade med en gammal polare från 1340cc-tiden som i smyg körde sin dotters Kawasaki Ninja 250r och älskade det.

För moderna småhojar har massor av kapacitet och möjligheter. Saker som man på äldre hojar och med förare som kunde mindre löste med 50 extra hk.

Lurigt. Att veta vad som är rätt väg att gå. Särskilt för oss som inte har ekonomi att hålla på hur mycket som helst.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top