Intresse av hur en MT-03/XT660 är strypt

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
Tjenare! äger en Yamaha MT-03 -07.
Jo, det är så att jag har beställt en strypsats, för att strypa den till 25kw.. och när jag granskar satsen så ser jag att den bara är en slags formad bricka med två hål i. ganska små hål för den delen.

Hur tror ni att det ligger till? kan det vara en motsvarande bricka som redan sitter i motorn, med något större hål? för i så fall skulle man väl kunna "trimma" den genom att öka flödet genom hålen genom att göra dem större?

Eller har ni möjligtvis någon annan teori till varför motorn är så trög?
Är intresserad av detta pga. att jag, när jag haft körkortet i 2 år, kommer vilja ha starkare motor. så om det inte går att förändra styrkan, får jag byta hoj helt enkelt.. 33-35kw är rätt trögt för en obegränsad hoj alltså.

Vad tror ni? :)
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Tjenare. motorn i MT-O3 har ju 48 Hkr original, och det motsvarar ca 35 Kw. Och det är i ostrypt utförande. klart det går att öka effekten sen, med hjälp av powercommander och andra ljuddämpare+annat luftfilter. Kostar väl runt 15 tusen spänn typ. sen får man ca 47-48 Hkr på bakhjulet. Har själv haft en xt660x,och den har samma motor. Enl min åsikt är det inte lönt att lägga dom pengarna, och fortfarande bara ha ca 47-48 Hkr (på bakhjulet). fast det e ju klart, den låter ju gött med andra ljuddämpare.
 

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
Tjenare. motorn i MT-O3 har ju 48 Hkr original, och det motsvarar ca 35 Kw. Och det är i ostrypt utförande. klart det går att öka effekten sen, med hjälp av powercommander och andra ljuddämpare+annat luftfilter. Kostar väl runt 15 tusen spänn typ. sen får man ca 47-48 Hkr på bakhjulet. Har själv haft en xt660x,och den har samma motor. Enl min åsikt är det inte lönt att lägga dom pengarna, och fortfarande bara ha ca 47-48 Hkr (på bakhjulet). fast det e ju klart, den låter ju gött med andra ljuddämpare.

men hur kan en 660cc vara så svag? det har jag svårt att förstå. något med förgasaren eller så, måste vara ordentligt kasst? (eller bra, men dåligt effektmässigt).
Strypsatsen har som sagt två hål i sig.. dessa är ganska små... så jag undrar om man kan byta bort denna bricka mot något annat och få ut högre flöde? och sedan kanske göra några få andra justeringar för att få det att fungera felfritt?
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
men hur kan en 660cc vara så svag? det har jag svårt att förstå. något med förgasaren eller så, måste vara ordentligt kasst? (eller bra, men dåligt effektmässigt).
Strypsatsen har som sagt två hål i sig.. dessa är ganska små... så jag undrar om man kan byta bort denna bricka mot något annat och få ut högre flöde? och sedan kanske göra några få andra justeringar för att få det att fungera felfritt?


Varför ska du strypa den till 25 kw har du begrensat A kort eller ?

om du har köpt en strypningsats så skippa o montera den lättast så men men.

Och vad ja vet så har xt 660 insprutnig :D

Och en en stånka vill ha Mycket luft

kolla denna tråd --->http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59942

Läs hela där har du allt

Min gör 180 km/t på mätaren men men ja kör hellre på slingriga vägar :tummenupp
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Tror en hel del av effekten ligger gömd bakom ett för tight avgassystem, standard mods för en t.ex. en XT 660 börde göra några duktiga bakhjulshästar till?:va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sitter det den lille offroadstånkan i MT hojen alltså? Den stora hojen?

Då förstår jag varför det klagats på effekten på dem här i flera år:näsblod


Varför byggde Yamaha en sån hoj? Crusingfolket är ju torsk på kubik & vrid, gjorde de ingen marknadsundersökning eller:D
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Ofta är det ju så med stånkorna, att man vill ha lite mer ljud.Och då vill motorn ha mer luft och bränsle.Det går ju att programmera om ECU boxen själv, men då bör man ju veta vad man sysslar med. Läs tråden om XTX/R. Finns mycket att läsa och lära.
 

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
Sitter det den lille offroadstånkan i MT hojen alltså? Den stora hojen?

Då förstår jag varför det klagats på effekten på dem här i flera år:näsblod


Varför byggde Yamaha en sån hoj? Crusingfolket är ju torsk på kubik & vrid, gjorde de ingen marknadsundersökning eller:D

av en anledning: för att ta fram en sportigt designad hoj med så bra stadsmotor som möjligt, för pendling :) jag köpte den för att den är så pass nära 25kw, att det inte gör så mycket att strypa den. dessutom är den sjukt cool ;)

men jag vill fortfarande ha reda på hur man får upp effekten en aning (kanske runt 50kw, för då är det en sjukt nice hoj.).
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
av en anledning: för att ta fram en sportigt designad hoj med så bra stadsmotor som möjligt, för pendling :) jag köpte den för att den är så pass nära 25kw, att det inte gör så mycket att strypa den. dessutom är den sjukt cool ;)

men jag vill fortfarande ha reda på hur man får upp effekten en aning (kanske runt 50kw, för då är det en sjukt nice hoj.).

Sorry men nästan sjuttio hästar får du bara genom att:

1. Betala en proffstrimmare runt 50.000,-

2. Sätta på turbo.

Det är en drömeffekt som kräver bisarra ingrepp, så håll inte andan väntandes:)
 

Fahlen

Glad MT-03-ägare
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
2007, Yamaha, MT-03
Men skit i vad det kostar. hur gör man för att "trimma" en MT/XT?
Mer vrid högre varv, eller bara mer hk?
Det måste väl gå! right?
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Men skit i vad det kostar. hur gör man för att "trimma" en MT/XT?
Mer vrid högre varv, eller bara mer hk?
Det måste väl gå! right?

Klart det går, allt handlar bara om hur mycket resurser du är villig att plöja ner o hojen - om du ska upp till 70 bakhjulshästar så krävs det tvångsmatning. Det är inte lätt att få en turbo att samspela fint med en stånka, det kan nog "Boost" här på forumet bekräfta ;-)

Varför vill du ha all effekt högt uppe? Då kunde du lika gärna köpt dig en sporthoj av något slag... stånka ska ha brett effektregister!:tummenupp
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
men hur kan en 660cc vara så svag? det har jag svårt att förstå. något med förgasaren eller så, måste vara ordentligt kasst?

Svag? En motor som man kan anse vara normal har knappast mer häst per cc. Jmf med en bilmotor, ca fyra gånger större. Inte fy skam med 200 häst där på en förgasarmotor. En touringcykel på 1300 cc kan väl ligga på ca 100 häst. Dessutom är väl inte en stånka det optimala valet för att få ut effekt per cc...

Ska du ha kraft är det enklast att köpa en större moppe :tummenupp
 
Nyheter
Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top