Intresseförfrågan tävling gatmotarder

Vill du ha en ren klass för nybörjare på gatmotarder i sommar?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Finns det något intresse för att köra en ren "gat"-klass i en Supermotardtävling i sommar? För nybörjare med tex. KTM LC4, gatreggade hojar i gatutförande.

Vi vill veta om det finns nog stort intresse för detta.

Svara snarast!

Sara
Sammanhållande
LMS Supermoto

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tror inte det behövs, det finns nog inte tillräckligt med folk för att fylla både en amatör och en gatklass. I år i Bevikscupen så gjordes det undantag från gatreggatregeln för att fylla ut startfältet och då var det ändå bara att betala engångslicens för backe för att få vara med och köra, men om alla nästa år måste genomgått licenskurs för cross eller roadracing så tror jag det kommer minska antalet nybörjare, det är inte lika enkelt längre att bara göra ett spontant inhopp.

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
RookieSM skrev:
Jag tror inte det behövs, det finns nog inte tillräckligt med folk för att fylla både en amatör och en gatklass. I år i Bevikscupen så gjordes det undantag från gatreggatregeln för att fylla ut startfältet och då var det ändå bara att betala engångslicens för backe för att få vara med och köra, men om alla nästa år måste genomgått licenskurs för cross eller roadracing så tror jag det kommer minska antalet nybörjare, det är inte lika enkelt längre att bara göra ett spontant inhopp.

Nej, där har du fel. Det var tom för många som anmält sig att några fick stå som reserver. (jag var en av dom!) Nästa år i Bevikscupen, så gäller samma som i år, dvs. man får köra på engångslicens om man kör i amatörklassen.
Supermotolicens eller tillägg (kolla med Svemo) kommer endast att vara ett måste i Elit.
Det är m.a.o. lika enkelt fortfarande att prova på en tävling för första gången.

Om det finns tillräckligt med intresse försöker jag ta reda på med denna poll.... :rolleyes:

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Vart är det tänkt att dessa tävlingar ska gå?
Enstaka tävlingar eller en hel serie?

Är eventuellt intresserad beroende på kostnade, om man behöver något sorts license etc...

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Carpe me skrev:
Vart är det tänkt att dessa tävlingar ska gå?
Enstaka tävlingar eller en hel serie?

Är eventuellt intresserad beroende på kostnade, om man behöver något sorts license etc...

Det kommer snart mer info om tävlingen....
Det blir troligen en ganska bra repris av förra året med lite nya inslag...:)

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Wheeliegirl skrev:
Nej, där har du fel. Det var tom för många som anmält sig att några fick stå som reserver. (jag var en av dom!) Nästa år i Bevikscupen, så gäller samma som i år, dvs. man får köra på engångslicens om man kör i amatörklassen.
Supermotolicens eller tillägg (kolla med Svemo) kommer endast att vara ett måste i Elit.
Det är m.a.o. lika enkelt fortfarande att prova på en tävling för första gången.

Om det finns tillräckligt med intresse försöker jag ta reda på med denna poll.... :rolleyes:
Synd att inte alla som anmält sig kom då för det var aldrig helt fullt startfält, och i varje deltävling var det några stycken som körde oreggat.
Har inte kollat med Svemo utan bara läst vad de skrivit och så står det inte men det är ju kanon för sportens expansion om backlicensen skulle funka fortfarande. :tummenupp

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Wheeliegirl skrev:
Det kommer snart mer info om tävlingen....
Det blir troligen en ganska bra repris av förra året med lite nya inslag...:)

Låter intressant, då får man se om all grusträning har gett resultat!

Btw: Hoppas alla posörer tar sig i kragen om hoppar på då, för sånt här är nyttigt!

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Med ett upplägg likt det som var i Beviks-cupen i år är det ju ett suveränt initiativ för den som vill testa men inte vill slåss med de stora pojkarna (några flickor slåss ju inte än...)

:tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det där med engångslicens är ju intressant. Som det var förra året när man klarade sig med backlicens och därigenom kunde söka engångs på plats var ju smidigt. Men nästa år står det, som rookie_sm säger, att man måste genomgå en speciell utbildning (eller "åka på" en gammal licens) och då borde man ju rimligen INTE kunna plocka ut en engångs om man inte ens gått kursen!!?!!
Jag har svårt att tro att en person skulle kunna dyka upp hux-flux på en RR-SM-tävling (gäller även RR-B) och lösa en engångs utan att ens ha genomgått licenskursen. Borde gälla samma för oss.

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Supermoto skrev:
Det där med engångslicens är ju intressant. Som det var förra året när man klarade sig med backlicens och därigenom kunde söka engångs på plats var ju smidigt. Men nästa år står det, som rookie_sm säger, att man måste genomgå en speciell utbildning (eller "åka på" en gammal licens) och då borde man ju rimligen INTE kunna plocka ut en engångs om man inte ens gått kursen!!?!!
Jag har svårt att tro att en person skulle kunna dyka upp hux-flux på en RR-SM-tävling (gäller även RR-B) och lösa en engångs utan att ens ha genomgått licenskursen. Borde gälla samma för oss.

Nej, på SM kommer man att behöva ha A-licens....
Men i en tävling som Bevikscupen och andra tävlingar kommer det att gå bra med engångslicens, om inte TR säger annat.... Man måste dock ha gått en licenskurs för att få ta den. Det behöver dock inte vara en RR-kurs för 950:- :)
Detta är det svar jag fått av Peter. Men han håller på att utreda detta och återkommer med vidare besked....

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Wheeliegirl skrev:
Nej, på SM kommer man att behöva ha A-licens....
Men i en tävling som Bevikscupen och andra tävlingar kommer det att gå bra med engångslicens, om inte TR säger annat.... Man måste dock ha gått en licenskurs för att få ta den. Det behöver dock inte vara en RR-kurs för 950:- :)
Detta är det svar jag fått av Peter. Men han håller på att utreda detta och återkommer med vidare besked....
Men det var inte alls vad du sa innan om vi lägger SM-SM åt sidan som kräver en A-lic.
Nästa år i Bevikscupen, så gäller samma som i år, dvs. man får köra på engångslicens om man kör i amatörklassen. Supermotolicens eller tillägg (kolla med Svemo) kommer endast att vara ett måste i Elit. Det är m.a.o. lika enkelt fortfarande att prova på en tävling för första gången.

Det var just det du sa nu som jag och Marcus försökte få fram. Att det inte är lika enkelt som förra året eftersom man måste gått kursen (oavsett vad den kostar) innan man kan få en engångslic.
Vilket är obra på ett sätt men bra på ett annat. Men som sagt, vi ska inte ropa hej förrens vi är igenom bäckenet ;-)
Men nu är vi på samma spår iaf :banana :pannkyss

En annan sak på samma spår...
Vad är skillnaden mellan en "enklare tävling" och en "inbjudanstävling" som det talas om på SVEMOs hemsida. Kanske man kan komma enklare undan om man kör "enklare tävling" men att man då begreänsat deltagarantalet med nån regel. Kanske KM är enklare tävling :va

Last edited:

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
aprilia rs
Vad är skillnaden mellan en "enklare tävling" och en "inbjudanstävling" som det talas om på SVEMOs hemsida. Kanske man kan komma enklare undan om man kör "enklare tävling" men att man då begreänsat deltagarantalet med nån regel. Kanske KM är enklare tävling :va[/QUOTE]

"Enklare tävling" innebär att man inte får ta entré, max 100 deltagare och att tävlingen INTE får ingå i någon serie av något slag.
Allt annat blir Nationell tävling.
Men en enklare tävling kan under vissa betingelser ingå i en nationell/internationel tävling.
Allt detta står i Motorkalendern på sid 86.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
6008pro skrev:
"Enklare tävling" innebär att man inte får ta entré, max 100 deltagare och att tävlingen INTE får ingå i någon serie av något slag.
Allt annat blir Nationell tävling.
Men en enklare tävling kan under vissa betingelser ingå i en nationell/internationel tävling.
Allt detta står i Motorkalendern på sid 86.
Check!
Inte intressant för oss alltså...
Men typiskt ett KM ?!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle vara intresserad som total nybörjare om man får deltaga med sin oreggade hoj....

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Supermoto skrev:
Men det var inte alls vad du sa innan om vi lägger SM-SM åt sidan som kräver en A-lic.
Nästa år i Bevikscupen, så gäller samma som i år, dvs. man får köra på engångslicens om man kör i amatörklassen. Supermotolicens eller tillägg (kolla med Svemo) kommer endast att vara ett måste i Elit. Det är m.a.o. lika enkelt fortfarande att prova på en tävling för första gången.

Det var just det du sa nu som jag och Marcus försökte få fram. Att det inte är lika enkelt som förra året eftersom man måste gått kursen (oavsett vad den kostar) innan man kan få en engångslic.
Vilket är obra på ett sätt men bra på ett annat. Men som sagt, vi ska inte ropa hej förrens vi är igenom bäckenet ;-)
Men nu är vi på samma spår iaf :banana :pannkyss

Vad är skillnaden mellan en "enklare tävling" och en "inbjudanstävling" som det talas om på SVEMOs hemsida. Kanske man kan komma enklare undan om man kör "enklare tävling" men att man då begreänsat deltagarantalet med nån regel. Kanske KM är enklare tävling :va

Jag vet, fick olika uppgifter av Svemo, men det senare gäller, att alla ska ha gått en kurs. Du får kolla med Peter/Svemo, jag framförde bara det jag blev informerad om....

Jag håller på att kolla möjligheterna för att få till en licenskurs för ren Supermoto. Skulle det vara intressant?

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
55 som röstat redan, det är nästan 2 fulla heat!!!! Tänk bara om alla som svarat i tråden verkligen vågade anmäla sig också... då skulle det bli rock ´n roll!!!! :yoparty :rock

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
HW skrev:
55 som röstat redan, det är nästan 2 fulla heat!!!! Tänk bara om alla som svarat i tråden verkligen vågade anmäla sig också... då skulle det bli rock ´n roll!!!! :yoparty :rock

Absolut, det hänger bara på rätt datum!
:banana

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar