Intressekoll - RadicalRiders körarskola 2009

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
inte för att vara sån men är det inte bättre att gå en riktig kurs istället för dom som vill lära sig spårval och bromsteknik?

känns lite säkrare med en instruktör och på en bana.

och inte för att vara sån men varför ta betalt? då kan du ta betalt för onsdagsgazzen också. :)

men men, alla gör vi olika val. have fun kids! :tummenupp

Neggo:mad: :banana :yoparty

Om du läst igenom de gamla trådarna ang denna körarskola så har där varit många skeptiker.
Broms & kurv på bana är absolut bäst men detta är en helt annan sak om du läser noga.
Betalningen på 20kr är symbolisk för att folk ska komma plus att för att jag ska kunna göra det överhuvud taget så behöver jag bensinpengarna.

Man ska inte torka sig i röven innan man bajsat!:fyllisar

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Neggo:mad: :banana :yoparty

Om du läst igenom de gamla trådarna ang denna körarskola så har där varit många skeptiker.
Broms & kurv på bana är absolut bäst men detta är en helt annan sak om du läser noga.
Betalningen på 20kr är symbolisk för att folk ska komma plus att för att jag ska kunna göra det överhuvud taget så behöver jag bensinpengarna.

Man ska inte torka sig i röven innan man bajsat!:fyllisar

har läst igenom allt du skrev i denna tråden, orkar definitivt inte läsa eller ens kolla i dom andra.

Vad är skillnaden? Du skriver om att få ett bättre flyt och träna bromsteknik samt placering på vägen, är det inte det man lär sig på banan? Varför är jag negativ för att jag ifrågasätter något som jag tycker ska skötas på en säkrare plats och med riktiga instruktörer!? :)

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
har läst igenom allt du skrev i denna tråden, orkar definitivt inte läsa eller ens kolla i dom andra.

Vad är skillnaden? Du skriver om att få ett bättre flyt och träna bromsteknik samt placering på vägen, är det inte det man lär sig på banan? Varför är jag negativ för att jag ifrågasätter något som jag tycker ska skötas på en säkrare plats och med riktiga instruktörer!? :)

Jag får nog hålla med K här.
Alla initiativ till att bli säkrare på hoj är bra i mina ögon.
Och nä, du lär dig inte placering på vägen på bana, du lär dig snabbaste vägen genom en kurva. Det är inte nödvändigt samma sak.

Kurser på bana är sketbra och något som alla som kör hoj borde gå. Där lär du dig hantera hojen.

Men det ger dig inte en guidad tur i Häckeberga där många fartdårar håller till.
Samtidigt är kurser och bandagar något som kostar pengar. Alla är inte villiga att satsa på sådana av många anledningar. Ursäkterna är många, det handlar om försäkringar, rädsla för att vurpa eftersom man ju är SÅÅÅÅÅ gasglad osv osv.
Kan man då på detta vis nå fram till dessa personer också, är det bara positivt.

Läste senast idag i MC-Folket att dödsolyckorna på hoj minskat i år.
Alla kan vi hjälpa till att hålla olyckorna nere. MrK har sin metod.
Vad gör du? ;)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Och nä, du lär dig inte placering på vägen på bana, du lär dig snabbaste vägen genom en kurva. Det är inte nödvändigt samma sak.

Kurser på bana är sketbra och något som alla som kör hoj borde gå. Där lär du dig hantera hojen.

Men det ger dig inte en guidad tur i Häckeberga där många fartdårar håller till.
Samtidigt är kurser och bandagar något som kostar pengar. Alla är inte villiga att satsa på sådana av många anledningar. Ursäkterna är många, det handlar om försäkringar, rädsla för att vurpa eftersom man ju är SÅÅÅÅÅ gasglad osv osv.
Kan man då på detta vis nå fram till dessa personer också, är det bara positivt.

Läste senast idag i MC-Folket att dödsolyckorna på hoj minskat i år.
Alla kan vi hjälpa till att hålla olyckorna nere. MrK har sin metod.
Vad gör du? ;)

Så du menar att alla fartdårar som håller till runt häckeberga inte har lika stor chans att vurpa? Du menar att det är säkrare att köra på häckeberga med all trafik och alla träd som finns runt omkring?

Kanske folk kunde börja med att köra en kurs innan dom ger sig ut på amatörutbildning på häckeberga?!

Allt som rör mc kostar pengar, sen avgör folk själva vad deras liv är värda. Jag ska iaf köra riktig kurs i sommar där jag får lära mig att hantera hojen, träna bromsteknik och allt som hör till. Tycker att jag kan lägga ut lite mer än 20 kr för att få leva lite längre. :tummenupp

Jag har kört hoj en säsong och har inte så mycket att tillföra än att jag kör efter eget huvud och inte tar onödiga risker. ;)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Där sammanfattade du hela körarskolan i en mening. Kör efter eget huvud:tummenupp

Jag hoppas det går bra för er. Roligt när det händer grejer och jag kanske dyker upp och kollar när folk försöker lära sig wheela. :p

Försök få folk att ta nån kurs i sommar dom som inte gjort det, tror det är väldigt nyttigt och lärorikt.

Jag vet att jag behöver sånt iaf. :) Jag ska ju klå dig snart, du börjar ju bli gammal. :hihi :hihi :arsele

Quman

Radical Riders
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
Honda CBF600SA -09
Så du menar att alla fartdårar som håller till runt häckeberga inte har lika stor chans att vurpa? Du menar att det är säkrare att köra på häckeberga med all trafik och alla träd som finns runt omkring?

Kanske folk kunde börja med att köra en kurs innan dom ger sig ut på amatörutbildning på häckeberga?!

Allt som rör mc kostar pengar, sen avgör folk själva vad deras liv är värda. Jag ska iaf köra riktig kurs i sommar där jag får lära mig att hantera hojen, träna bromsteknik och allt som hör till. Tycker att jag kan lägga ut lite mer än 20 kr för att få leva lite längre. :tummenupp

Jag har kört hoj en säsong och har inte så mycket att tillföra än att jag kör efter eget huvud och inte tar onödiga risker. ;)

jag körde en gång med SMC på knutstorp på en av deras utbildningar som ja kom med på som reserv. ja tyckte den va skit bra har även kört ett par ggr på sturup. även denna sommaren kommar ja va i tid o boka upp ti smc körningar samt till sturup men kommer även köra med MrK ju mer träning desso bättre sen e de även bra med lite olika träningar för dom ger en olika saker allihop.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Jaha? O vart har jag skrivit det? Nu innan säsongen startar kanske du som är så glad för kurser ska gå en kurs i läsförståelse? Läs om, läs rätt...

Har du gått någon utbildning överhuvudtaget på din hela säsong du kört hoj? Vem är du att uttala dig om vad som är amatörmässigt eller inte?
Givetvis har du rätt, alla borde gå en kurs för att lära sig hantera hojen, men lever vi i en perfekt värld? NEJ!

Det är just det, att köra hoj är dyrt. Oavsett om du går kurser eller ej. Därför finns det dom som av olika skäl prioriterar bort det. Så istället för att inte gå nån utbildning alls, så kan dom i alla fall få lite goda råd för en sleden 20:a. Var är problemet???

Samtidigt måste du också inse att bara gå en kurs och lära dig hantera hojen o bli bra på att köra i kurvor inte hjälper ett skvatt om du har fel attityd...

Om du personligen tycker att MrK är gammal, ful, tjock och allmänt dryg så be it. Det är vi många som gör :tungan Men det finns ingen anlednig att göra ner en bra idé.

Hoppas du får kul på kursen! :tummenupp

Jättebra för dig. Men du vet säkert också att en hel del av oss hojåkare totalt tappar förståndet när vi sticker ut o kör. Hornen växer o man tar onödiga risker eller kör tokigt på många andra vis. Kan MrK på det här viset nå ut om än bara till en enda, så är i alla fall jag glad.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Jaha? O vart har jag skrivit det? Nu innan säsongen startar kanske du som är så glad för kurser ska gå en kurs i läsförståelse? Läs om, läs rätt...

Har du gått någon utbildning överhuvudtaget på din hela säsong du kört hoj? Vem är du att uttala dig om vad som är amatörmässigt eller inte?
Givetvis har du rätt, alla borde gå en kurs för att lära sig hantera hojen, men lever vi i en perfekt värld? NEJ!

Det är just det, att köra hoj är dyrt. Oavsett om du går kurser eller ej. Därför finns det dom som av olika skäl prioriterar bort det. Så istället för att inte gå nån utbildning alls, så kan dom i alla fall få lite goda råd för en sleden 20:a. Var är problemet???

Samtidigt måste du också inse att bara gå en kurs och lära dig hantera hojen o bli bra på att köra i kurvor inte hjälper ett skvatt om du har fel attityd...

Om du personligen tycker att MrK är gammal, ful, tjock och allmänt dryg så be it. Det är vi många som gör :tungan Men det finns ingen anlednig att göra ner en bra idé.

Hoppas du får kul på kursen! :tummenupp

Jättebra för dig. Men du vet säkert också att en hel del av oss hojåkare totalt tappar förståndet när vi sticker ut o kör. Hornen växer o man tar onödiga risker eller kör tokigt på många andra vis. Kan MrK på det här viset nå ut om än bara till en enda, så är i alla fall jag glad.

Vilken attityd du har, tagga ner dig lite! Jag har inget personlig mot K, känner han rätt bra och har sett han köra både på bana och på gatan. Så köra vet jag att han kan. Men bara för att man kan köra och man gör det bra betyder inte automatiskt att man kan lära ut!

ALLA proppsar på att man ska köra kurser och massa annat skit, men nu passar det tydligen inte när det finns ett "billigare" alternativ.

Och angående min lässvårighet så var mitt en fråga, inte ett konstanterande att du sagt!! Tror att skaderisken är lite mindre på en bana under utbildade instruktörer, en bana som är anpassad för att avåk ska vara så smärtfritt som möjligt. Till skillnad från häckeberga där du kan få mötande trafik och massa träd man kan köra in och bryta nacken av.

Vet inte om du försöker inflika att jag har dålig attityd men jag tycker inte din är ett dugg bättre, speciellt inte med tanke på att du är moderator. Ena stunden är det fel på attityden och sen är det bra för mig att jag använder huvudet när jag kör. Bestäm dig.

Jag har rätt till min åsikt och den har jag skrivit ner nu. Du håller inte med, grattis, alla har olika åsikter. :tummenupp

Har jag fel någonstans så rätta mig, men inte på ett Du-är-dum-i-huvet-sätt!!! :tummenupp

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag har inget personlig mot K, känner han rätt bra och har sett han köra både på bana och på gatan. Så köra vet jag att han kan. Men bara för att man kan köra och man gör det bra betyder inte automatiskt att man kan lära ut!
Jag har haft denna "skolan" sedan 2005 och fler än 40pers har deltagit och ALLA har tyckt att det har varit bra. Jag jobbar med utbildning i mitt yrkesliv och jag har jobbat som bankörningsinstruktör både i sverige och polen för olika företag sedan 2000, så lära ut kan jag.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Hur svårt kan det va? Antingen tycker man K:s idé är bra, pyntar 20 spänn o åker i Häckeberga, eller så låter man bli.

Resten av diskussionen har ju redan diskuterats för flera år sen.

Låt vintern vara över snart så man kan läsa lite vettiga/roliga SH inlägg igen...

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Hur svårt kan det va? Antingen tycker man K:s idé är bra, pyntar 20 spänn o åker i Häckeberga, eller så låter man bli.
Alldeles riktigt!
Resten av diskussionen har ju redan diskuterats för flera år sen.
Money pallade inte och lösa de gamla trådarna. Jag förklarade oxå att detta stötts och blötts innan.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Vilken attityd du har, tagga ner dig lite! Jag har inget personlig mot K, känner han rätt bra och har sett han köra både på bana och på gatan. Så köra vet jag att han kan. Men bara för att man kan köra och man gör det bra betyder inte automatiskt att man kan lära ut!
Du har så rätt så, bara för att man kan nåt behöver man inte kunna lära ut det. MEN, det är dock en hyfsad förutsättning för att lära ut. Oavsett vad så vet du ju inget om MrKs utbildningsförmåga, så varför göra löje av den?

ALLA proppsar på att man ska köra kurser och massa annat skit, men nu passar det tydligen inte när det finns ett "billigare" alternativ.
Det här är din helt egna ganska osmarta tolkning. Jag citerar Quman så kanske du hänger med "...ju mer träning desso bättre sen e de även bra med lite olika träningar för dom ger en olika saker allihop."
Hänger du med? Det ena behöver inte utesluta det andra.

Och angående min lässvårighet så var mitt en fråga, inte ett konstanterande att du sagt!! Tror att skaderisken är lite mindre på en bana under utbildade instruktörer, en bana som är anpassad för att avåk ska vara så smärtfritt som möjligt. Till skillnad från häckeberga där du kan få mötande trafik och massa träd man kan köra in och bryta nacken av.
Ja, men dina frågor var hyfsat ovidkommande i sammanhanget.
Om du tittar på punkterna som står i första inlägget som du påstår dig ha läst...

* Farorna i Häckeberga --->Smärtfri
* Placering på vägen --->Smärtfri
* Tecken --->Smärtfri
* Bromsar & däck --->Smärtfri
* Liten runda i Häckeberga
* Gästföreläsare - Brandman som hämtat många skadade motorcyklister i Häckeberga --->Smärtfri

Andra samlingen kommer handla om detta:

* Lite repetition på föregående samling --->Smärtfri
* Motivation --->Smärtfri
* Grupptryck --->Smärtfri
* Runda i Häckeberga
* Gästföreläsare #1 - Brandman som hämtat många skadade motorcyklister i Häckeberga (Endast för er som inte fick detta på första samlingen) --->Smärtfri
* Gästföreläsare #2 - Roadracing förare berättar om vad man kan lära sig på bana och använda i trafiken --->Smärtfri

För tydlighetens skull har jag markerat vad som är smärtfritt.
Ganska mkt eller hur?

Vet inte om du försöker inflika att jag har dålig attityd men jag tycker inte din är ett dugg bättre, speciellt inte med tanke på att du är moderator. Ena stunden är det fel på attityden och sen är det bra för mig att jag använder huvudet när jag kör. Bestäm dig.
Om MrK fixar en kurs i läsförståelse så lovar jag att betala den tjugan åt dig :tungan
Jag vill påvisa att du har en väldigt negativ attityd utan att egentligen veta nåt. Men för att förtydliga. Jag menar på att det är fel på din attityd i den här tråden. Utöver det så vet vi att det överlag är folks attityd till att köra fort som är ett stort problem när det kommer till att köra säkert på vägen. Däremot så är det bra att just DU har rätt attityd och använder huvuet när du är ute o gasar. Men det visar inte på att alla har det. Hänger du med?

Mitt moderatorskap är inte i detta forum och har inget med detta att göra. Hade jag sagt till dig pga något regelbrott eller dylikt hade du vetat om det.

Jag har rätt till min åsikt och den har jag skrivit ner nu. Du håller inte med, grattis, alla har olika åsikter. :tummenupp
Många har faktiskt lika åsikt, men alla har rätt till sin åsikt hur dum den än må vara. Det står i grundlagen.

Har jag fel någonstans så rätta mig, men inte på ett Du-är-dum-i-huvet-sätt!!! :tummenupp
Ohhh, snälla, lägg inte upp för smash på det viset :D
Men ja, du har rätt. Samtidigt får man ligga som man bäddar o din egen attityd har inte varit precis klockren. Därför fick du, som jag tycker, svar med samma mynt :tummenupp

Ska vi vara snälla o glada nu så inte Rookie börjar gråta? :D

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07

Kermit.jpg

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
@Money: Är det något fel i att det finnas eldsjälar, som gör sitt bästa och yttersta för att iaf på hans eller hennes sätt bidra med en kunskap som endast kommer med erfarenhet? Det handlar inte om att MrK vill tjäna några pengar på att dela med sig om sina erfarenheter utan om ren omtanke för sina mc vänner. Du förstår, det finns inga idrotter/hobbies ( tro mig fd landslagsman) där man bryr sig om varandra så mycket som inom MC både på amatör nivå RR och vanlig kompis körning.

Jag tycker personligen att du har för liten erfarenhet att göra vissa utalande om vad som är bra/dåligt eller rent av skit.

Kör försiktigt i sommar // Douglas

Robz

Guest
Men det ger dig inte en guidad tur i Häckeberga där många fartdårar håller till....
Exaktemente :tummenupp :tummenupp

Det kanske inte framgår med tydlighet i ett sådant här forum, men "körarskolan" är seriös. Många är de genom åren som kommer till ett Onsdagsgazz, faller för grupptrycket och tvunget skall hänga på förare som kört sträckorna 100-tals ggr. Initiativet här motverkar detta samt pekar på de ställen som är extra riskfyllda, så man slipper upptäcka det "själv".

Kanske höja avgiften så det blir mer seriöst? :D

Nuuuu närmar det sig... snart vår igen!!!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras