Intressenter för beg däck 2004?

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Hej!

Nu skall jag ta upp ett av de tristast ämnen som finns för en RR-förare, nämligen däcksfrågan. Så här är det, Vi i Superbike Racingteam har fått sponsring från Pirelli vad gäller däck under 2004, dock är de ej gratis utan kostar fortfarande alldeles för mycket för att det skall vara roligt (däckspriserna har ju som alla märkt gått upp med ca 20% i år). Så vi har tänkt att göra så här i år för att mildra kassaraset:

Vi kommer att köra väldigt kort tid på våra däck (med detta så menar jag max 2 pass, alltså maximalt 40 min körning). Därefter säljer vi dem för ett bra pris (1500:-/set hade vi tänkt oss, lite beroende på skick) till ex. Rookieförare som med fördel kan använda dessa däck en bra stund till. Vi undrar nu om det finns intresse från er sida att köpa in däcken av oss enl. de ovan nämnda premisserna för i så fall så kör vi på detta och de som vill ha däck kanske redan nu kan föranmäla sig. Eftersom vi skall ner till Spanien i början av april så kommer vi att ha med oss en hel hög med däck hem så det vore bra för oss att veta om vi skall byta däck ofta där nere eller helt köra slut på dem?

Däcken är slicks vilka dessutom har betydligt mer gummimassa än vad ex. gatdäcken har... om man vill att vi skall skära slicksen (för gatbruk) så gör vi gärna det, bara anmäl det i så fall...

Jag bifogar en intresselista nedan.

Mvh, Superbike Racingteam

INTRESSELISTA SKURNA SLICKS

Akesson: 2 set
Firefighter: 1 set

INTRESSELISTA SLICKS

RJ: 1 set BOKAT!
Negnit: 1 set BOKAT!

Last edited:

XENOMORF

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Gixxer 1000 skrev:
Jag köper gärna ett set nya av dig, till rätt pris.

Kan tyvärr inte sälja nya p.g.a sponsoravtalet mot pirelli. :)

Tror för övrigt att det blir knivigt att få tag i nya däck i år för under 3500:- per set...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Funkar 190 tro på min gamla Kawa :va jag har 180 nu.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
GSXR1100R skrev:

Fram med måttbandet! Fälgen borde ju klara det, men får det plats?
Om du inte har en sån liten fälg som jag har då. Men du har väl fetare doningar. :)

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Jag körde Pirelli 190/55/17 på min gamla kawa med 6" Marvic men med standard 5,5" fälg kan det bli lite för brett för fälgen och däcket får då en lite rundare profil än det ska ha...
Men visst går det att köra 190 på 5,5" har själv gjort det.

Visst kan man köpa Pirelli Slick billigare änn 3500k för ett set....

GSXR1100R skrev:

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
XENOMORF skrev:
Hej!
Därefter säljer vi dem för ett bra pris (ca 1500:-/set hade vi tänkt oss, lite beroende på skick) till ex. Rookieförare som med fördel kan använda dessa däck en bra stund till.

Däcken är slicks vilka dessutom har betydligt mer gummimassa än vad ex. gatdäcken har...

Mvh, Superbike Racingteam

Oops, nu är det visserligen snart två år sedan jag köpte beggade slicks, men då brukade tex det danska Yamaha SBK teamet ta 100:- för framdäck och 200-300:- för bakdäck. Polaren köpte ett oanvänt ett år gammalt slicks (fram) av dem för 500:-. Och nää, de hade inte gått mer än två pass. Däremot brukade redan då en beggad uppsättning gatdäck kosta ~1000:-. Har efterfrågan på slicks dragit iväg så ordentligt?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
maskinchefen skrev:
Oops, nu är det visserligen snart två år sedan jag köpte beggade slicks, men då brukade tex det danska Yamaha SBK teamet ta 100:- för framdäck och 200-300:- för bakdäck. Polaren köpte ett oanvänt ett år gammalt slicks (fram) av dem för 500:-. Och nää, de hade inte gått mer än två pass. Däremot brukade redan då en beggad uppsättning gatdäck kosta ~1000:-. Har efterfrågan på slicks dragit iväg så ordentligt?

Nog färre och färre som får spons på däck, vilket gör att begpriserna rasar upp, samt fler som efterfrågar.
Men med tanke på att danska sbk-teamet åker så mycket fortare än CA och Xeno, så var det säkert mycket mindre gummi på de däcken de sålde. Nu får ni ju däck med chickenstripe och massa gummi kvar på :tummenupp :rolleyes: :D

XENOMORF

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Jag vet inte om jag tycker att 1500:- är speciellt mycket då folk från Veidec-cirkusen brukade ta 1200:- förra året för gatdäck med mycket mindre gummi kvar. Priserna har ju som sagt gått upp rejält och skall det finnas någon rimlig ekonomi i det hela så får man nog ligga på dessa priser, men visst kan man tänka sig att släppa några ex lite billigare, dock inte för 100:- som det danska SBK-teamet tydligen erbjuder, det funkar helt enkelt inte... :)

Jag tycker att det är ett rimligt pris men om inte köparen håller med så lär vi ju inte få sålt några alls, vi får väl se helt enkelt.....

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
Däck

Gatdäcken ger bättre total ekonomi, köp begade för 1200 av en Veidec förare som inte åker så mycket på varje sett kör två pass på bana och sälj dom till en gatåkare för 1000 spänn. Då kör du billigast.

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
I alla fall så var det tidigare så att gatdäck kostade mycket mer, förmodligen för att dessa köptes av gatåkare, som såg chansen att köpa ett däck som var praktiskt taget nytt i mitten, som är det som slits mest för 95% av alla gatåkare. Alltså mycket stor grupp köpare.
Slicks däremot, var det inte alls lika många som ville ha. Även flera Rookiesar som jag pratat med köpte hellre mönstrade, och hävdade att det var för att dessa skulle bli varmare fortare.

Alltså, färre potentiella köpare gav mycket lägre priser, då iaf. Jag kan naturligtvis ha fel, och jag hoppas att ni får sälja däck i drivor.

XENOMORF

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Steny skrev:
Gatdäcken ger bättre total ekonomi, köp begade för 1200 av en Veidec förare som inte åker så mycket på varje sett kör två pass på bana och sälj dom till en gatåkare för 1000 spänn. Då kör du billigast.

Ja eller köp slicks för 1500:- Kör med de mycket längre och med bättre grepp och skär sen mönster i dem och sälj de till en gatåkare för 1200:-

Detta alternativ funderar vi också på..... verkar som att det kanske är bättre....

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jag är intresserad trots att jag bara är en glad amatör. :) Några mängder blir det ju inte tal om, men ev blir det som sist att vi går ihop några st och köper några set. Kommer det fortsättningsvis att vara lika fina däck som de jag/vi köpte sist så handlar jag/vi igen.
Ang att skära slicksen låt det i så fall vara en valmöjlighet, ska jag köpa ska det vara slicks och inget annat.

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt
XENOMORF skrev:
Ja eller köp slicks för 1500:- Kör med de mycket längre och med bättre grepp och skär sen mönster i dem och sälj de till en gatåkare för 1200:-

Detta alternativ funderar vi också på..... verkar som att det kanske är bättre....

Bättre grepp? Hehehe inte än dom jag har. Hållbarheten beror mer på fjädringen jag har testat mycket slickks förut och ibland höll gatdäcken bättre. Hursom helst blir däcken fördjävligt dyra till i år min kostnad steg från 120 till 160 00:- på Metzeler och Pirellis höjning så jag böt till Dunlop.

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
slicks

skurna slicks?

Hur skär man slicks?
vad använder man för att skära?
hur djupt mönster skär man?
vilket mönster skär man?

*nyfikensomfå*

///P

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
Pank skrev:
skurna slicks?

Hur skär man slicks?
vad använder man för att skära?
hur djupt mönster skär man?
vilket mönster skär man?

*nyfikensomfå*

///P

Man skär slicks med en elektrisk skärmaskin som är gjord för att skära däcks mönster med....

man skär i stort set ända ner till corden....

mönstret man skär är ju helt indviduellt alla har ju olika tankar om däcksmönster............

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning