Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?
Drar ni på er all skyddsutrustning även om ni ska åka en snabbis till butiken och köpa något, eller händer det att man åker iklädd i vanliga kläder och hjälm en kortare sträcka? Jag är nyfiken på att höra hur det ser ut i verkligheten.
+ är det jobbigt med MC-kläder, dvs om jag har tänkt mig pendla i framtiden till jobb osv, blir man osmidig i rörelserna? Varmt? Undrar detta eftersom att ibland har jag sett MC-förare som är iklädda i väldigt tjocka kläder, ser nästan ut som att de har 20kg kläder på sig, dvs ser ganska obekvämt ut
Tack på förhand för att ni har tålamod med mina konstiga frågor haha.
Hur mycket skydd man väljer att köra med är en personlig riskavvägning. Jag kör utan någon gång om året kanske, men jag säger aldrig till något annan att köra utan. Jag har tre uppsättningar hojkläder, ett raceställ, med racestövlar och racehandskar och racehjälm; ett allvädersställ med touringstövlar och äventyrshjälm; ett fy-satan-vad-varmt-det-är-ställ med skyddsjacka, kevlarhoodie och kevlarjeans och sportstövlar och sporthandskar.
Jag är på jakt efter ett par vattentäta handskar som inte är mongofodrade till allväderställlet, och ett par svalare handskar till fy-fan-vad-varmt-stället.
Jag kör aldrig till jobbet utan fullt ställ, men jag har 7-10 mil till jobbet beroende på var jag har uppdraget, och ofta innefattar det körning inne i tjockholm där man helst ser till att ha lite skydd på sig bland alla rattsurfarna och stressade latte och gula blend -morsor.
Hojutrustningen kan vara jobbig, men då har du fel utrustning. Om den inte är följsam när du sitter på hojen så är det fel passform. När du inte sitter på hojen är den varm och otymplig oavsett vad du har.
Köp inte billiga ställ, då det man tenderar att betala mer för är komforten, ivf över en viss gräns. Begagnat är bra för första utrustningen med, men inte hjälm.
Jag har kraschat i allt mellan gånghastighet och 120, i kevlarjeans och nätskyddsjacka, allvädersställ och skinnställ. Det bekvämaste att krascha i är tveklöst skinnställ. Det är dock bökigast för pendlingen så det är några år sedan jag faktiskt pendlade i skinnställ.
- - - Updated - - -
Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?
Drar ni på er all skyddsutrustning även om ni ska åka en snabbis till butiken och köpa något, eller händer det att man åker iklädd i vanliga kläder och hjälm en kortare sträcka? Jag är nyfiken på att höra hur det ser ut i verkligheten.
+ är det jobbigt med MC-kläder, dvs om jag har tänkt mig pendla i framtiden till jobb osv, blir man osmidig i rörelserna? Varmt? Undrar detta eftersom att ibland har jag sett MC-förare som är iklädda i väldigt tjocka kläder, ser nästan ut som att de har 20kg kläder på sig, dvs ser ganska obekvämt ut
Tack på förhand för att ni har tålamod med mina konstiga frågor haha.
Hur mycket skydd man väljer att köra med är en personlig riskavvägning. Jag kör utan någon gång om året kanske, men jag säger aldrig till något annan att köra utan. Jag har tre uppsättningar hojkläder, ett raceställ, med racestövlar och racehandskar och racehjälm; ett allvädersställ med touringstövlar och äventyrshjälm; ett fy-satan-vad-varmt-det-är-ställ med skyddsjacka, kevlarhoodie och kevlarjeans och sportstövlar och sporthandskar.
Jag är på jakt efter ett par vattentäta handskar som inte är mongofodrade till allväderställlet, och ett par svalare handskar till fy-fan-vad-varmt-stället.
Jag kör aldrig till jobbet utan fullt ställ, men jag har 7-10 mil till jobbet beroende på var jag har uppdraget, och ofta innefattar det körning inne i tjockholm där man helst ser till att ha lite skydd på sig bland alla rattsurfarna och stressade latte och gula blend -morsor.
Hojutrustningen kan vara jobbig, men då har du fel utrustning. Om den inte är följsam när du sitter på hojen så är det fel passform. När du inte sitter på hojen är den varm och otymplig oavsett vad du har.
Köp inte billiga ställ, då det man tenderar att betala mer för är komforten, ivf över en viss gräns. Begagnat är bra för första utrustningen med, men inte hjälm.
Jag har kraschat i allt mellan gånghastighet och 120, i kevlarjeans och nätskyddsjacka, allvädersställ och skinnställ. Det bekvämaste att krascha i är tveklöst skinnställ. Det är dock bökigast för pendlingen så det är några år sedan jag faktiskt pendlade i skinnställ.