Intresserad av Racinghojar reggad!

Sparf

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
Snart en Yamaha R6 - 07
Hej, allihop :) Ska börja ta kortet nu och sen blir det en R6 eller KTM supermoto.

Vilken skulle ni rekommendera som en nybörjarhoj. Är dock grymt sugen på en R6! :)

Kan även på peka att jag redan har kört 125:a men dock mer på privat mark.

Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
MC I rätt ordning!

Det är precis som i World of Warcraft, erfarenhet behövs för att kliva upp ett steg i rang!

Börja med

1. en 125a i 1 år, säg ca 300 mil
    en 250 i 1/2 år detta i ca 300 mil
    en 400/500 i ett 1/2 år ca 300 mil
    en 600 i ett år mellan 600 och 1000 mil
    en 750 1 ett år mellan 600 och 1000 mil
    1000cc och över efter detta!

En lagom introduktion till extreemmm Sporthoj/Racinghoj.

När du har klivit upp tiill 600cc, tag ett par kurser på bana för att träna lite medvetenhet om vad som händer när du gör fel!

Gå olika avrostningskurser varje vår, och kör så som du får lära dig på körskolan!

Så kommer du att få många fina år som MC-pilot.:tummenupp

Ta det varsamt, man behöver inte börja resan med värsta grejen! Ta det i rätt ordning så hinner du skaffa dig erfarenhet och insikt:confused: , samtidigt som du hela tiden kan sikta framemot nästa fina investering som en ny hoj. Ta hjälp utav din handledare på bilskolan kanske!

Toyman

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Det är ju lite trist att börja med en 125:a, när jag antar att killen håller på med kort för tung hoj.
Men idén med att "jobba sig upp" är ju rätt.

En motard är ju inte fel att börja med, lätthanterlig och rolig.En R6:a skulle jag inte rekommendera som första hoj.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
börja på en 600cc, dock behöver det inte vara en 07,08 utan säg att det är en hoj från 2000-2004. och jag menar sporthoj.

det du ska göra när du skaffat en sån hoj är att boka in dig på några av smc's kurser - direkt helst, de kurserna är till både nytta och nöje, dessutom är du väldigt ung och behöver få en insikt om hojjen du kommer köra, mer än någon annan. alla kan köra rakt fram i 300 knyck, även din morsa. det är när det börjar svänga som det börjar bli intressantare...risken är annars att du inte kommer få mer än någon säsong överhuvudtaget, om du förstår vad jag menar.

ha respekt för hojjen och lyssna inte för mycket till dina balla polare, så kommer du få mycket glädje utav din körning som också kommer vara säkrare både för dig och din omgivning.

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Oavsett modell och årsmodell så kommer du känna dig hetsad till knäskrap i varenda kurva på en sporthoj. På liknande sätt som du kommer känna att det är pinsamt att köra en motard på två hjul. Sådan körning är alltid farlig, men särskilt farlig med en nybörjare bakom spakarna.

Är du bara medveten om detta och har lite självdistans så kör på en R6:a - grym hoj!

Det är jäkligt trist att lägga ner tid och pengar på att skaffa kort och utrustning för att sen köra en hoj som i ens egna ögon är lika sexig som en Civic 1,4.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
Oavsett modell och årsmodell så kommer du känna dig hetsad till knäskrap i varenda kurva på en sporthoj. På liknande sätt som du kommer känna att det är pinsamt att köra en motard på två hjul. Sådan körning är alltid farlig, men särskilt farlig med en nybörjare bakom spakarna.

Är du bara medveten om detta och har lite självdistans så kör på en R6:a - grym hoj!

Det är jäkligt trist att lägga ner tid och pengar på att skaffa kort och utrustning för att sen köra en hoj som i ens egna ögon är lika sexig som en Civic 1,4.

jag håller med, varför köra runt på nåt fult när man kan åka lik-kärra dIrEkt.

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
Jag hade en 125 motard när jag va 16 sen blev de en RF600 som jag tröttnade på direkt och köpte en R6:a efter en månad, så R6 skulle jag välja om jag va du :tummenupp

honda cbr

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2008
Hoj
-92, honda, CBR 600 F
hojköp?

Jag har en honda cbr 600 F till salu, 74 kW (101 hk) kommer att räcka långt ja lovar, perfekt som första cykel, inte alls så dyr försäkring. En R6 kommer nog att kosta en hel del tyvärr. Intresserad?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Skulle nog säga att motard är det vettiga valet dock så började jag själv på en r6-05 så jag ska inte säga för mkt...

Dock så var jag 28år då jag började så jag hade samlat på mig lite mer "vett" än en yngre förare och tog det lite lugnare!

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Bah. Jobba sig upp? Jag köpte en Speed Triple som första hojj.

Visst jag klotade min första i en rondell men det är som man säger. "You have to break some eggs to make an omelette".

Men gå bankurserna. Det är ett tips. :)

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Toyman har riktigt vettiga åsikter.
Precis, kan bara hålla med i det han säger.

Har själv gått från 125:a, mellanklasshoj osv upp till tung och det känns som att de är rätt nyttigt för inte är man erfaren efter 1 el 2 säsonger.

Rent körmässigt så klarar dom flesta av en 1000cc men inte tekniskt el erfarenhetsmässigt.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Köra hoj är inte svårt, alla klarar av det. Klarar man inte av att ta en kurva i 70 på 70 väg med en 1000cc så klarar man inte av det med en 125:a heller. För det e ju det gatåkning går ut på. Ska du köra på bana så kan du även där köra en 1000 direkt lika väl som en 125:a eftersom man svänger med styret och inte med motorn.

Min åsikt är att alla dommedags profetsior om att köra 1000 är för att man vill att det ska vara svårt och farligt med en 1000.

Last edited:

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Det är precis som i World of Warcraft, erfarenhet behövs för att kliva upp ett steg i rang!

Börja med

1. en 125a i 1 år, säg ca 300 mil
    en 250 i 1/2 år detta i ca 300 mil
    en 400/500 i ett 1/2 år ca 300 mil
    en 600 i ett år mellan 600 och 1000 mil
    en 750 1 ett år mellan 600 och 1000 mil
    1000cc och över efter detta!
Toyman

ä du full eller? :D

man börjar med en moped, "aka 50cc - 70cc där nånstans.. "

sedan så går man till en 400-600cc typ.

efter det så är det en smaksak om man vill ha större eller ej.:)

givetvis beror det lite på om du kör en sporthoj i 400-600 klassen för den delen med skulle jag villja påstå, och inte en sådan där homosexuel - touringhoj, som många 40 - 50 taggare åker runt på. :gnissla

värt att tillägga kanske, 400cc sporthojjar får man inte tag på i första taget här i sverige.. tråkigt men sant.:näsblod

Last edited:

Sparf

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
Snart en Yamaha R6 - 07
jag håller på att ta tung hoj eftersom jag redan är 21 och har B-körkort :)

men jag tänkte mer på street dvs och sen lite bankörning :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!