Invändig motortvätt

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
.
Läste om ett annat sätt angående - invändig motortvätt och ATF olja, dexron III, som rengöringsmedel

Tillvägagångsättet var att man tömde ur den gamla oljan (nu handlade det om en bilmotor) och byte filter.
Fyllde på med ~ 4 liter atf olja och körde motorn obelastad på ~ 2000 r/min i 20 minuter
Därefter tappades all olja av och byte av filter igen. Oljan var alldeles svart och "geggig".
Avslutade med att fylla på ny riktig olja och montera nytt filter

Att Atf oljan användes berodde på att den löser upp gammalt skräp mycket lättare än vanlig olja!
Jämförande test med CRC invändig motortvätt visade att Atf var mycket bättre (allt enligt killen som testat på metoderna)

Är detta ett bra sätt att tvätta motorn invändigt, utan att skada den?

Jag ställer mig skeptisk. Dels är ju en mc-motor annorlunda uppbyggd, med våtkoppling som har samma olja som motorn, och den skulle nog inte gilla det. Dels har jag för mig att jag nånstans har läst att sjok som lossnar och ställer sig på tvärn i små oljekanaler ställer till mer elände än tvätten i sig gör nytta.
Men den som har riktiga fakta får gärna säga emot :)

Jag ställer mig skeptisk. Dels är ju en mc-motor annorlunda uppbyggd, med våtkoppling som har samma olja som motorn, och den skulle nog inte gilla det. Dels har jag för mig att jag nånstans har läst att sjok som lossnar och ställer sig på tvärn i små oljekanaler ställer till mer elände än tvätten i sig gör nytta.
Men den som har riktiga fakta får gärna säga emot :)

Kopplingen är det ingen fara med, ATF är för automatlådor och dom innhehåller ju lameller.
Brukar faktiskt köra med ATF i växellådan på gmla veteranhojar då de ofta vill slira koppling med moderna oljor.

Däremot vet jag einte hur glidlager mår av det?

Jag ställer mig också skeptiskt till metoden. Om man hittar på en gamal Opelmotor från 52 liggandes i garaget kanske man kan prova någonting sånt.
Normala oljor har rengörningstillsattser i redan från början.
Är oljan svart och geggig, byt oljan oftare. OCH se till att motorn går tillräckligt varm.

Mats

En bättre källhänvisning än "killen som gjorde det" hade kanske hjälp? Eller det kanske bara var en kille helt enkelt?

Varför tvätta motorn invändigt överhuvudtaget...?

Dagens mc-oljor med bytesintervall på 1000-1500mil hinner ju inte bli så
förorenade att dom hinner lämna nått skit kvar i motorn.

Har en CB650 SC på lyften nu som jag tog ner tråget, och lyfte på
ventilkåpan, bara för att kontrollera och den var hur ren och fin som helst
invändigt.

Har plockat med mc-motorer sen 60-talet och aldrig stött det problemet.
En gammal Ford Taunus motor som det säkert aldrig bytts olja i, har jag
skrapat rent i med spackelspade men aldrig en mc.

KentW

Bondfångeri.

Detta gjordes på 50 och i vissa fal på 60-talen, För att det behövdes.
Och/eller för de som ville "lyxa till det"
Då med särskilda "skölj-oljor" Som eg bestod av en blandning med billig skitolja och fotogen.

Idag behövs det INTE. Oljor innehåller tillsatser som håller rent, håller skiten simmande, och tar det med sig ut när du byter.
Det är därför oljan är svart.
(läs gärna första inläggen i bägge oljetrådarna)

Slut.

P.S Detta ämne finns sedan tidigare, och samma slutsats gavs då.

Last edited:
Bondfångeri.

Detta gjordes på 50 och i vissa fal på 60-talen, För att det behövdes.
Och/eller för de som ville "lyxa till det"
Då med särskilda "skölj-oljor" Som eg bestod av en blandning med billig skitolja och fotogen.

Idag behövs det INTE. Oljor innehåller tillsatser som håller rent, håller skiten simmande, och tar det med sig ut när du byter.
Det är därför oljan är svart.
(läs gärna första inläggen i bägge oljetrådarna)

Slut.

P.S Detta ämne finns sedan tidigare, och samma slutsats gavs då.

Någon rekommendation då hur lösa oljesludge (oil sludge) problem? (gäller bilar, dock ej mc så kanske lite off-topic)

Skulle inte tro att det behövs.

Har öppnat mer eller mindre välskötta motorer och kan inte påstå mig ha hittat något som skulle behövas tvättas bort.

Jag kan inte tänka mig att det behövs på en modern maskin som servas enl föreskrifterna då motorolja som sagt innehåller olika tillsatser för att ta med sig smuts.

Däremot kan jag berätta om en bil jag köpte för ca 1 år sedan.
Modellen, en Saab 900 (den nyare) med 14 år på nacken var i, till synses, bra skick men annat visade sig ett par månader längre fram.

Jag brukar, som alltid när jag köper ett fordon, göra en enklare sevice själv då jag litar bättre på mig skälv en någon jag inte känner som jag köpt den av. Pga brist på tid han jag inte göra servicen som tänkt utan månaderna gick. Oljenivån hade jag ju såklart bemödat mig med att kolla och förutom att den såg väldigt svart ut var där inget annat att anmärka på. Svart blir ju olja ganska snabbt så det är svårt att säga hur gammal den är.

Rätt var det var fick jag vid uppstart inget oljetryck varpå jag stängde av genast och kollade oljan. Denna gång var det under MIN-nivå märkligt nog och jag slog i en liter. Hade nivå nu men fortfarande inget tryck.
Bogserade bilen till lyften för att göra den där servicen jag dragit på. De sista två varven på oljepluggen gör jag snabbt för att hinna undan med handen för att undvika kladd men ingen olja kommer. Visste ju att jag 30 minuter tidigare slagit i en liter så den borde ju komma om nått. En titt i hålet skvallrar om en "vägg" av olja som kan liknas vid tjära. Oljestickan får tjänstgöra som "penetrerare". När jag stuckigt hål på den tjärliknande massan i tråget och gjort en kanal snett uppåt till vad som känns som ovan ytan, rinner den helt orörda oljan jag tidigare slagit i, ur motorn med klar och fin färg. Följande två timmarna går åt att få ur större delen av klägget i tråget. I oljefiltret kunde man sätta en syl i "oljan" utan att den föll. Så hård var den.

Fyllde spilloja och körde startmotorn utan tändhattar och oljefilter för att undvika att motorn startade och för att se när trycket kom. Kom ingen vart med den här tekniken. Istället hettade jag upp spillolja samt fotogen och slog i över tio liter för att det skulle stå högt i motorn. Det funkade och oljetrycket kom tillbaka.
Jag har gjort fyra oljebyten med 50-milsintervaller sedan dess för att försäkra mig om att fotgenet är borta. Ska ta bort ventilkåpan snart tänkte jag för att se ifall det är något kvar av den där tjäran. Tog bort den under problemets gång och kamnockarna hade grävt hål i täcket som kan kallas olja för att lunna röra sig fritt.
Nu går den skitbra (precis som innan jag visste att det såg ut som skit inuti) och jag har då inte haft i några specifika "rengörare".
Har aldrig sett något liknande förut och förstår inte riktigt vad det kan bero på. Någon bilmek som har någon idé?

Någon rekommendation då hur lösa oljesludge (oil sludge) problem? (gäller bilar, dock ej mc så kanske lite off-topic)

Jodå det har jag!

Men jag höll på att svara att: Det problemet har man ju inte! ;)
Häpp.
Vaddå?
Jo, alltså det finns många olika anledningar till sludge, eller slam som det heter på svenska.

Så HUR man löeser (obs torr humor) dessa problem kan variera lite på varför de uppstod.

Men vi börjar från början.
I mina oljetrådar påstår jag ju att en modern olja MINST kan ta upp hlva sin egna volym med föroreningar.
Det är sant. Och den kan ta nästan sin egen volym, och fortsätta smörja.

Slammet kan bestå av sotföroreningar, andra föroreningar, sam sen blandas med vatten.

EN orsak till slambildning, är ju att oljan aldrig är bytt. Dvs den är mättad med skit.
Lösning: Byt olja och filter.

En ANNAN orsak kan vara många kallstarter, med mycket vatten i oljan som följd (ni vet majonnäsen under oljepåfylllningslocket).
Lösning: Kör en längre bit, så motorn blir GENOMVARM. Dvs MINST två mil, och därefter börjar vattnet koka ur, så resan kan sägas börja efter dessa två mil.

Men du kanske menade rena avsättningar och sediment?

Som sagt, dessa problem får man inte numera med moderna oljor, men ok, om man nu ändå har det i sin gamla Amazon, så KAN man givetvis göra på lite olika vis.
Det enklaste är att köpa en bra olja, och förtäta oljebytesintervallet två ggr.
Det andra sättet blir ju då att blanda till egen sköljolja av motorolja och fotogen.
(Nej ATF tvättar inte bättre än nån annan olja heller)
Blandningsförhållandet för denna sköljolja är dock okänt, och jag hade aldrig gjort det. Av olika anledningar.

Men bra oljor får avlagringar att "smälta" bort (inte släppa i kakor som myten säger) och kör man på en bra olja hålls motorn helt ren. Varför denna metod är den jag rekommenderar.
Men är den helt igenkoksad tar iofs denna process tid, och du kan behöva byta oljefiltret ofta(re) än oljan.

Jag kan inte tänka mig att det behövs på en modern maskin som servas enl föreskrifterna då motorolja som sagt innehåller olika tillsatser för att ta med sig smuts.

Däremot kan jag berätta om en bil jag köpte för ca 1 år sedan.
Modellen, en Saab 900 (den nyare) med 14 år på nacken var i, till synses, bra skick men annat visade sig ett par månader längre fram.

?

Det var det djävligaste jag hört!
Men motorer ÄR seglivade!
Och det jag skulle säga var att fotogenet behöver du inte vara rädd för.
Det kokar ur fortare än vatten, så dina 50-mila var ren lyx-spa för den gamla damen!

Last edited:
. En titt i hålet skvallrar om en "vägg" av olja som kan liknas vid tjära. Oljestickan får tjänstgöra som "penetrerare". När jag stuckigt hål på den tjärliknande massan i tråget och gjort en kanal snett uppåt till vad som känns som ovan ytan, rinner den helt orörda oljan jag tidigare slagit i, ur motorn med klar och fin färg. Följande två timmarna går åt att få ur större delen av klägget i tråget. I oljefiltret kunde man sätta en syl i "oljan" utan att den föll. Så hård var den.

Oljesludgeproblematiken tror jag
Googla på oil sludge (eller liknande) och vevhusventilation.

Se t ex http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm

Gjort allt det där, har även hyfsad koll varför det inträffar.
Även bytt vevhusventilation till bästa version, nästa steg är turbon, nästa steg ?

Tillsvidare bytes även olja o filter riktigt ofta.

Bilen kan du nog gissa till vilket märke, eftersom det är välbekant bekymmer hos detta märke

Last edited:
Gjort allt det där, har även hyfsad koll varför det inträffar.
Även bytt vevhusventilation till bästa version, nästa steg är turbon, nästa steg ?

Bilen kan du nog gissa till vilket märke, eftersom det är välbekant bekymmer hos detta märke

Fyra ringar i grillen ev? ;)

Det byts helt enkelt olja för sällan här i sverige, med våra korta körintervaller. (kallstarter och körningar under två mil)
I Düskland är detta utprovat och fungerar väl med 3000 mil (som är samma siffra jag använder mig av hr på forumet)
Men deras körprofil är en helt annan.
Där kokar vattnet ur.
Minst sagt :D

Det var det djävligaste jag hört!
Men motorer ÄR seglivade!
Och det jag skulle säga var att fotogenet behöver du inte vara rädd för.
Det kokar ur fortare än vatten, så dina 50-mila var ren lyx-spa för den gamla damen!

Visst kokar det ur men som sagt, det var lyx. Jag kör ju inga långsräckor heller, precis som alla andra i sthlm. Dessutom var det för alla skitrester oxå. Sista gången jag tappade efter ca 50 mil var oljan inte helt kolsvart som gångerna innan. Då fick det räcka.

du löser det på ett enkelt sett: ge fan i att köpa SAAB.
Fel svar, rätt svar är: Byt olja när den blir för mörk 800-1200mil beroende på körsätt, då finns inga oljerelaterade problem att dryfta.

För övrigt har knappast t.ex. VW/Audi mindre problem, eller Volvo eller ... skillnaden är att Saab tar reklamationerna, det gör inte de andra!

Fel svar, rätt svar är: Byt olja när den blir för mörk 800-1200mil beroende på körsätt, då finns inga oljerelaterade problem att dryfta.

För övrigt har knappast t.ex. VW/Audi mindre problem, eller Volvo eller ... skillnaden är att Saab tar reklamationerna, det gör inte de andra!

hur kommer det sig då att SAABs förlängda motorgaranti ej täcker turbohaveri som är det vanligaste problemet relaterat till oilsludge?

jag vet att VAG gruppen också har problem med detta. dock har, vad jag vet, inga andra tillverkare problem med detta.

...jag vet att VAG gruppen också har problem med detta. dock har, vad jag vet, inga andra tillverkare problem med detta.
Jorå, alla med för långa serviceintervall...Volvo trycker sönder packboxar, Alfa tappar toppsmörjning etc...3000milservice funkar kanske i labbet och de som sträck-körs i 15000mil, men en motor skall palla lite mer än så. De långa intervallen är ett bittert nederlag för teknikerna i striden mot marknadsavdelningarna. I usa har man ofta rek oljebyten var 3000mile! Tuffare med garantier där...

Bifogar ett par foton av Volvo B5254, B6254...inte vackert

Bifogat

• oljepickup.jpg
    oljepickup.jpg
    32.7 KB · Visningar: 677
  • oljetråg.jpg
    oljetråg.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,425
Ytterligare en bilhistoria.

Var och köpte en Mercedes 300:a -78:a (rak femma diesel)
Jag och en polare drog och kollade , en äldre herre var andra ägaren på den sedan ca 1980.
Den blev avställd 1995 och körd lite varje år för att hålla igång bromsar etc etc.

Direkt tänkte man att oljan måste se ut som fan om den inte blivit bytt på 12 år och mkt riktigt den var som misstänkt kolsvart , hem kom vi med fyndet och dumpade av oljan och nytt oljefilter fick den också.

Efter att ha fyllt på 6 liter ny olja och inspekterat stickan så var oljan KOLsvart igen , innan man ens hade startat motorn :D

Så visst gammalt klegg kan nog finnas i en del äldre bilmotorer men att hojmotorer skulle bli så skitiga inuti har jag aldrig sett.

Volvo mdfl har 3000 mils intervall på oljan , dvs första bytet är vid 3000 mil !
Kan inte vara så bra med tanke på mkt av körningen är korta sträckor.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back