iPhone headsetknapp slutar att fungera när det blåser...

pro

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
karlstad
Hoj
S1000RR -12
Har hittat ett sjukt irriterande fel som verkar gälla alla iPhone?? (iaf 4S & 5) kom på detta fel när jag använde heatset för musiklyssning (via spotify) vid motorcykelkörning, hann åka ca 100 meter då det börjar "spraka" och ibland hoppar volymen upp till 100% några sekunder, därefter slutar knappen på headsetet fungera, det går inte att tex pausa eller byta låt. måste dra ur kontatketen och sätta i den igen för att det ska fungera. sen blir det samma sak efter 100meter igen fungerar inte ens att tejpa för mikrofonhålet

Prövat 3 olika fabrikat på headset samt 4 olika iphones. felet kan provoceras fram genom att blåsa kraftigt en stund i mikrofonen.

Nån som har samma fel, samt kanske en lösning?
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Jag har samma problem med min Iphone 4 med Nocs-lurar. Vinglade nästan in i mitträcket när Metallicas Battery plötsligt spelades på 100% volym under en sekund :3freak
Problemet verkar vara kopplat till högre hastigheter/vindbrus. Jag har tyvärr ingen lösningen, men jag ska prova en sak:
Iphonen känner av om man har hörlurar eller förstärkare kopplat till 3,5 mm-uttaget och väljer volyminställning beroende på det. När jag har mobilen kopplad till förstärkare kör jag max volym på mobilen. Jag ska testa att sänka volymen när jag har förstärkare inkopplad och se om det hjälper. Min teori är att bruset vid hojåkning gör att signalen från micen "lurar" telefonen att tro att den är kopplad till en förstärkare och därför växlar till den volyminställningen.

Har du testat med hörlurar utan mic?
 

pro

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
karlstad
Hoj
S1000RR -12
Haha, ja det kan ju vara livsfarligt när man får full volym.. Hörlurar utan mic fungerar utmärkt men det är knappen jag vill åt så man kan pausa musiken när man gör korta stopp och vill prata med polarna utan att ta av hjälmen eller fibla upp telefonen ur skinnstället..
 

pro

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
karlstad
Hoj
S1000RR -12
Tror mitt problem är löst, verkar som att det fungerar med headset med 3 knappar (2st volym & 1 funktionsknapp)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
har inte märkt av problemet på mina lurar med 3 knappar, som du säger. kommer inte ihåg märket på dom nu och jag har bara kört med dom en gång, men det var inga problem. snarare irriterande att sladden låg å slog emot halsen i fartvinden, nästa gång blir med halsduk som håller sladden på plats!
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag har skullcandy hörlurar, köpte billiga för typ 150-200kr eller något in-ear. Aldrig hänt mig, fungerar utmärkt.
 

Brickhead

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet
Har samma med mina iphonelurar! Det är att den försöker kompensera med högre volym för allt ljud i omgivningen :p
Superpraktiskt.
Enda lösningen är att gå in i Music settings och sätta en Volume Limit till lagom högt, och sedan bara höjja till din nya max, så får du lagom ljud :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top