IQ hos interner

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag kan inte släppa en diskussion jag hade på en förfest i lördags med en person som jobbade för försvaret och tydligtvis var inblandad i utformningen/användningen av begåvningstesten vid mönstringen eller nåt åt det hållet. Hur som helst så tyckte jag att han var lite insnöad på betydelsen av IQ som enskild prediktor för all slags framgång. Själv så var jag helt 100 på att jag vid ett par tillfällen sett referenser på undersökningar som visat att internerna vid vissa av landets anstalter har betyligt högre intelligens än rikssnittet. Detta verkade tydligtvis vara bland det dummaste han han hade hört... Kan jag ha totalt fel här? Någon som kan ge en referens?

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
berggren_martin skrev:
Jag kan inte släppa en diskussion jag hade på en förfest i lördags med en person som jobbade för försvaret och tydligtvis var inblandad i utformningen/användningen av begåvningstesten vid mönstringen eller nåt åt det hållet. Hur som helst så tyckte jag att han var lite insnöad på betydelsen av IQ som enskild prediktor för all slags framgång. Själv så var jag helt 100 på att jag vid ett par tillfällen sett referenser på undersökningar som visat att internerna vid vissa av landets anstalter har betyligt högre intelligens än rikssnittet. Detta verkade tydligtvis vara bland det dummaste han han hade hört... Kan jag ha totalt fel här? Någon som kan ge en referens?

Generellt kan man nog säga att de i viss mån är inteligentare vad gäller uppfinningsrikedom (skapande av nya brott och tillvägagångssätt), detta gäller naturligtvis inte alla interner. :kocko

Ser man till inteligens som man ha nytta av i vardagen (typ teknik, data, hantverk mm) så ligger de tydligen långt efter eftersom de inte kunnat skaffa sig ett hederligt jobb.

En inteligent person är smart nog att inte begå brott (dit räknas inte fortkörning :tomten , jo förresten ibland(använd sunt förnuft nu))

Så jag tror du har rätt där M Berggren :)

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
IQ (och för den delen andra sätt att mäta intelligens som Stanford-Binet och Wechsler) är ett ganska dåligt värde att predicera livsutfall från, till och med vad gäller saker som akademisk framgång eller framgång i yrkeslivet. Korrelationen vad gäller till IQ och betyg på college i USA ligger mellan .30 och .50 medan korrelationen mellan IQ och framgång inom det militära eller inom yrkeslivet ligger mellan .20 och .50. Det är ganska låga siffror.

Vad gäller brottslighet vet jag inte så mycket men han har fel om han (vilket jag inte vet) hävdar att man kan predicera brottslighet utifrån IQ. Sedan tror jag knappast heller att brottslingar i allmänhet skulle ha högre IQ än populationsgenomsnittet, kanske kan det gälla vissa små grupper av interner på speciella anstalter men det vet jag inte.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Äh, jag vet att jag har rätt. Hittar ingen referens på det bara. Att exempelvis seriemördare och socialt personlighetsstörda ("psykopater"), ekobrottslingar osv. har hög intelligens är väl allmänt känt?

Själv tycker jag att IQ-testen ges alldeles för stor vikt vid exempelvis mönstring av flera anledningar. Dels är det lätt att fejka ett dåligt resultat genom att se till att vara tillräckligt dåsig vid skrivningen (t.ex. genom att äta och sova dåligt). Dels så mäter inte testen hur stark viljestyrka personerna har, vilket är en oerhört viktig faktor för framgång som jag ser det. Sen passerar många psykiskt instabila både begåvningstesten och psykologen om de bara är tillräckligt manipulativa.

Men det här är ett stort ämne. Nu ska jag gå och lägga mig iaf så man orkar upp kl 6 imorgon (hoppas grannen under slutar dåna från stereon snart bara :mad:).

HanneZ

Guest
De jag lärt mig om IQ är att det även innefattar social, musikalisk, sexuell-kompetens etc etc. Inte bara vända på kuber! Man har hög IQ om man värnar om sin framtid bla bla

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
HanneZ skrev:
De jag lärt mig om IQ är att det även innefattar social, musikalisk, sexuell-kompetens etc etc. Inte bara vända på kuber! Man har hög IQ om man värnar om sin framtid bla bla

Nej, IQ innefattar inte de sakerna alls. Däremot kan man ju välja att lägga in dem i begreppet "intelligens" vilket är i hög grad rimligt.

Edit: Enligt en Harvardpsykolog vid namn Gardner kan man dela in intelligens i följande:

1. lingvistisk intelligens
2. logisk-matematisk intellingens
3. visuospatiell intelligens
4. musikalisk intelligens
5. kroppslig-kinestetisk intelligens
6. interpersonell intelligens
7. intrapersonell intelligens
8. naturalistisk intelligens

Traditionella intelligenstester mäter bara de tre första formerna av intelligens.

Last edited:

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
HanneZ skrev:

Din sociala kompetens har väl inget med IQ att göra? Trodde det hette EQ eller något i den stilen...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
HanneZ skrev:
Nja, detta ingår vanligtvis inte bland intelligensdefinitionerna. IQ-testen är framtagna antingen för att förutsäga akademisk framgång eller för att förutsäga framgångar inom det militära. De säger ingenting om ens personlighet i övrigt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Musiken slutar inte att dåna underifrån så jag kan väl lika gärna sitta uppe och diskutera ett tag till då.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
berggren_martin skrev:
Musiken slutar inte att dåna underifrån så jag kan väl lika gärna sitta uppe och diskutera ett tag till då.

Okej, vad ska vi diskutera då? Shoot! :D

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Jag pluggar på KTH och träffar en del väldigt intelligenta personer, (Professorer, Doktorer och andra studenter) och jag har aldrig hört nån där ens nämna ordet IQ eller IQ-test och jag har svårt att tro att dom tar bereppet IQ på speciellt stort allvar.
Ett IQ-test kan möjligen användas till att grovt uppskatta om en person är ointelligentare eller intelligentare än genomsnittet.
Dessutom kan man träna på att bli bra just på själva provformen IQ-test (som man kan med dom flesta provformer) och därmed få väldigt bra resutat på alla IQ-test man gör då de oftast är uppbygda på samma sätt.
Sen kan man använda sitt IQ-testresultat för att skryta med att man är "intelligent" eller till och med gå med i den internationella IQ-skrytklubben Mensa.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Micke_Lindstrom skrev:
1. Ett IQ-test kan möjligen användas till att grovt uppskatta om en person är ointelligentare eller intelligentare än genomsnittet.

2. Dessutom kan man träna på att bli bra just på själva provformen IQ-test (som man kan med dom flesta provformer) och därmed få väldigt bra resutat på alla IQ-test man gör då de oftast är uppbygda på samma sätt.

3. Sen kan man använda sitt IQ-testresultat för att skryta med att man är "intelligent" eller till och med gå med i den internationella IQ-skrytklubben Mensa.

1. Nja alltså, IQ-tester mäter på ett korrekt vis lingvistisk, logisk-matematisk och visuospatiell intelligens. Men som sagt utelämnar de en massa relevanta faktorer också.

2. En person IQ är förvånansvärt konsekvent över hela livet och det är väldigt svårt att träna upp sig mer än ett fåtal poäng på IQ-skalan.

3. Jepp, skitfjantigt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
URRninja skrev:
Okej, vad ska vi diskutera då? Shoot! :D
Nä, men jag tycker det är intressant det här med IQ och hur testerna används vid exempelvis rekrytering till företag. Inom många jobb så är det helt sant att de med högre poäng också presterar bättre rent generellt. Men vissa personer faller bort av fel anledningar. Själv skulle jag mycket ogärna göra ett sånt test i samband med en jobbansökan. Jag vet att jag har ett medelmåttigt IQ. Däremot så kan jag vara målmedveten och grymt envis. Bestämmer jag mig för att lyckas med nåt så finns det ingen chans i världen att jag kommer misslyckas. Det slår aldrig fel. Men av någon anledning uppskattas inte alltid sådana egenskaper lika mycket som en krass intelligenstestning.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
URRninja skrev:
1. Nja alltså, IQ-tester mäter på ett korrekt vis lingvistisk, logisk-matematisk och visuospatiell intelligens. Men som sagt utelämnar de en massa relevanta faktorer också.

...

I min bok är någon som kan använda och stava till ett ord som visunånting alldeles tillräckligt intelligent. Vad är det?

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
iq

Det är kanske lätt att hamna bakom galler om man är smart men inte har karaktär att förvalta sina begåvningar. Jag är på Österåkerskåken lite då och då. Dom som sitter där är inte dumma men rätt slappa.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
URRninja skrev:
2. En person IQ är förvånansvärt konsekvent över hela livet och det är väldigt svårt att träna upp sig mer än ett fåtal poäng på IQ-skalan.
Ja, om man förutsätter att alla som gör IQ-test är tillräckligt motiverade och insatta i själva provformen för att kunna använda sin fulla potential, då är det möjligt att IQ-testen kan vara relativt bra.
Saken är den att folk som är riktigt smarta oftast har bättre saker för sig än att göra tester på hur bra man är på att tex. uttyda mönster i hur kuber vrider sig etc. bara för att komma fram till ett index om hur "smart" man är.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept