Några egentliga för/nackdelar med iridiumstift - frånsett att de kostar några kronor extra?
Jo, såg att Moddlaren skrivit en kommentar om det en gång i tidenNågonstans i bakhuvudet har jag en minnesbild avatt inte alla tändspolar gillar Iridiumstift.
Det kan vara helfel och de hojar jag har sådana stift i funkar.
Dom funkar inge vidare i dieslar hellerVi kanske kan enas om att dessa stift inte lirar så bra ihop med elmotorer, utan att gissa för mycket? ?
Varför Iridium ?En annan sådan där forumsanning som florerar är att det gör bara nytta på insprutarhojar.
Ingen aning om varför det anses vara så? Både med förgasare och insprut handlar det ju om att antända en luft/bränsleblandning. Så det förstår jag inte.
Många av de "moderna" stift som tagits fram är ett svar på de krav som framförallt Kalifornien (CARB) ställde på låga emissioner under bilens livslängd i början på 90-talet. Då ställdes krav på att vissa av bilens system skulle klara upp till 100.000 miles utan emissionspåverkande försämringar. Ex. skulle misständningar detekteras och vid ett visst antal tändes motorlampan - om ett sådant fel blev frekvent förekommande så kunde det krävas att tillverkaren återkallade en fordonsflotta (en flera modeller/årsmodeller) och åtgärdade felet. Då vet jag att flera tillverkare slängde i högspecade tändstift.Varför Iridium ?
Det är väl inte så att med Iridium tändstift så blir kostnaden lägre för bilen för tillverkaren för det är möjligt använda "svagare" billigare tändspolar och andra billigare komponenter i tändsystemet. ?
Helt korrektMånga av de "moderna" stift som tagits fram är ett svar på de krav som framförallt Kalifornien (CARB) ställde på låga emissioner under bilens livslängd i början på 90-talet. Då ställdes krav på att vissa av bilens system skulle klara upp till 100.000 miles utan emissionspåverkande försämringar. Ex. skulle misständningar detekteras och vid ett visst antal tändes motorlampan - om ett sådant fel blev frekvent förekommande så kunde det krävas att tillverkaren återkallade en fordonsflotta (en flera modeller/årsmodeller) och åtgärdade felet. Då vet jag att flera tillverkare slängde i högspecade tändstift.
Skillnaden mellan de två är är väl annars att insprutning normalt sett alltid har rätt bränsle/luft-blandningEn annan sådan där forumsanning som florerar är att det gör bara nytta på insprutarhojar.
Ingen aning om varför det anses vara så? Både med förgasare och insprut handlar det ju om att antända en luft/bränsleblandning. Så det förstår jag inte.
Oftare om inte annat, om allt är som det ska.Skillnaden mellan de två är är väl annars att insprutning normalt sett alltid har rätt bränsle/luft-blandning
det har mer med värmetalet på stiftet att göra än arr det är iridiumstift....En mek på en mc-firma i närheten sa att de lämpar sig inte för lugn körning
Viffern vill ha irridiumstift som skall bytas på 3600 mil, oklart om det behövs eller inte utan bara vad som står i manulenMin lilla erfarenhet av iridiumstift är att de funkar jäkligt bra. Lättstartade motorer, stabil tomgång, bra motorgång genom hela registret. På enstamparen märks tydligt att den svarar bättre än mot ett standardstift.
Så egentligen bara fördelar frånsett priset, å andra sidan ska iridiumelektroden klara sig 6000-10000 mil och stämmer det så blir det ekonomi i det hela ändå.
Som klockis skrivit så finns en uppsjö av piratkopior, så köp från en välrenommerad handlare. Kollar man med en lupp på stiftet ska det synas tydligt att den hårstråtunna iridiumelektroden är svetsad till mittelektroden, på piratkopiorna kan det ibland bara vara en nedsvarvad mittelektrod som håller typ några hundra mil, om de ens ger gnista alls.
Genom att elektroden är smalare / tunnare än på vanliga stift krävs lägre spänning för gnista. Så om tändspolarna inte orkar ge tillräcklig spänning för 100 % gnistor med vanliga stift vid högre varv så är det inget konstigt att det blir gnista med Iridium eller Platinastift.Iridiumstift, mer koncentrerad gnista pga mindre diameter på elektroden.
Längre livslängd.
Min 945T (++) tappade inte på högvarv som "vanliga" stift gjorde.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |