Ironbuttkörning i grupp. På 125:or... Start 12/5 Jönköping

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Jo, vissa idéer har ju en förmåga att gå för långt.
Ofta borde dom stannat på stadiet "hö-hö-hö", men rätt var det är så är dom sjösatta och på drift.


Vi har utnämnt 12/5 till att vara "125;ans dag" och startar i grisottan från Jönköping.

Hojar har jagats på Blocket under vintern, och plockats hem i varierande skick och konsistens:

XLR125.jpg

xl125s.jpg

medans andra satsat på hyfsat nytt och fräscht material:

xr 125.jpg

XLR125RW.jpg


Det har mekats med lite olika grad av framgång

mtxhus.jpg

och det har tillstött oväntade problem:



Provkörningarna har hos vissa av oss varit blyga och försiktiga med hojar som stått stilla både 10 och 20 år


mtxfirstflightdata.jpg

och bara utökats försiktigt steg för steg

mtx895v.jpg

men varje km/h man kan tvinga ur de gamla maskinerna hälsas med stor glädje.


Andra tog sina nyköpta lådor med delar, smällde ihop dem över natt, varefter man drog till Norge och Krystallrallyt i Februari: http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=40a74f342c8b809dd&showInfo=yes

IMG_8221.jpg



Vi känner oss alltså hyfsat klara att dra iväg från Jönköping, och undrar om kanske någon mer vill hänga på? Vi har lagt rutten på 1650 km som en åtta med start, mål och "varvning" i mitten: Jönköping.

Den som tycker att det verkar mastigt med fulla distansen kan alltså nöja sig med att vara med under första eller andra hälften - eller kanske bara kolla in våra passagetider och köra ut och heja på oss när vi passerar. Vi har några polare på stora hojar som kommer att köra med för att hålla oss sällskap, samt filma lite av cirkusen.
Är din gamla RD 125a som står där hemma trött och eländig så spelar det inte så stor roll: vi har ett par hojar med på turen som är reggade på 8kW, så 85 km/h är en realistisk marsch/toppfart...

Hela rutten, passagetider och länkar till våra satellitspotar där man kan följa oss i realtid kommer att läggas upp i denna tråden: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7343&PN=1


...och om det är någon som gått och varit nyfiken på göra en Ironbuttkörning på stor hoj, men tycker att det är läskigt med hastighet så är det ju prima att bara hänga på oss! :D
Vår körning är förhandsprövad av IBA-Sverige och start/målvittnen att skriva på dokumenten kommer det att finnas gott om!

Frågor på det? Skicka ett mail till ironbutt (at) rocketmail.com om ni vill anmäla eller bara veta mer. Info om körningen publiceras löpande i denna tråden: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7343&PN=1


Vi ses!
 
Last edited:

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
Mindre än en vecka kvar.
Så här ser vår rutt ut:

rutt.jpg

Observera 1 Det enda som är riktigt säkert är de tankställen vi anger nedan. Rutten kan fortfarande komma att detaljkorrigeras, men tankställena är fix.

Observera 2 Vi har diskuterat och valt att trots allt inte gå ut med passertider. Med både 25- och 30 år gamla 125or med i paraden finns ett otal antal variabler som kan gå snett. Det säkraste sättet att hålla koll på hur långt vi kommit är att följa oss via våra satellitspårningssidor. Länkar följer längre ner i inlägget.

Start sker i vart fall Lördag 12/5 03.00 på

1: Statoil Österängen, Jönköping
Avgång 03.00

2: Sillekrog Norrgående, Tystberga
Här kommer både vänner och media att ansluta för att köra tillsammans med oss en bit.

3: Statoil Järva Krog, Upplands Väsby
Fler vänner ansluter.

4: Statoil Bygatan, Borlänge
Här har vi hört att riktiga 125-åkare; tonåringar! står och lurpassar på oss för att sedan köra med en bit. Det skall bli riktigt roligt!
Ankomst kring 10 på förmiddagen eller strax efter.

5: OkQ8 Norra vägen, Karlsborg
Ytterligare vänner hakar på för att köra med under södra slingan.

6: Statoil Österängen, Jönköping
Här vid varvningen lämnar de mer förnuftiga av för att softa och följa oss andra via internet istället. Smart val.

7: Vetlanda endast viapunkt, inget stopp

8: Shell Södra fabriksgatan, Oskarshamn

9: OkQ8, Jämjö

10: Perstorp endast viapunkt, inget stopp

11: OkQ8 Västra Vägen, Åstorp
Kring midnatt eller så. Bara resten kvar sedan...

12: Statoil Österängen, Jönköping
Ankomst 02:59 som senast.


Som sagt, detta schema har alla chanser i världen att spricka.
Men, planeringen är faktiskt realistisk. Det är själva grundkonceptet som är helt upp efter väggarna...

Våra spotlänkar som är aktiva från Lördag 12/5 02:00 till 12:00 Söndag 13/5

SPOT Ridemaster 1
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=46ff4fa30e1d46562

SPOT Ridemaster 2
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=470d4fa3d46d22e37

Dessa två kommer att alternera med att ligga längst fram och dra tåget, hålla koll på våra in- och uttider vid stopp och raster osv osv.


Spot Sweep (IBA Sveriges gemensamma lånespot)
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=47004fa30ead7c0b7

Denna hoj kommer att vara kön, och hålla koll på dom som börjar sacka efter eller mot förmodan råkar ut för tekniska problem. :gnissla

Observera 3
Våra spottar skickar en kontakt mot satellit var tjugonde minut.
Det som syns på Spotwallasidan är alltså vår position för minst 20 minuter sedan. I vissa omgivningar, bland annat skogrik terräng så kan det hända en spotsignal inte når upp till satelliten. Då kan det gå 40 minuter mellan 2 blippar på kartan. Jag har själv stått ute och väntat på hojar mitt i natten. Lite irriterande när det dröjer en halvtimma innan man märker att man missat dem...


Observera 4
Allt som skrivits hittills baserar sig på vad som är planerat.
Häng oss inte om vi kommer en kvart för tidigt, eller en timma sent - och då med sweephojen i täten istället...
Med detta materialet kan mycket hända. Det är därför vi kör!

Välkomna ut att heja på oss! Med lite tur hinner vi säga hej tillbaka.
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
6st 125-åkare satte iväg för att åka en sväng.
En av dem sade redan från start; "Jag kör bara halva vägen, stannar i Jönköping när ni går iväg på nattvarvet"

Och så blev det! De resterande 5 fortsatte - tillsammans med ytterligare 2 killar som satte sin första SaddleSore tillsammans med oss, men på stora hojar.

Inga problem med varken stora eller små hojar, och heller inte med blivande eller erfarna IBA-piloter.

Blåst och vind är väl inte världens mest lyckade väder för 125or
pict0280s.jpg
Foto: Studio Skye

men å andra sidan regnade det rätt bra bitvis, så det kan ju gå på ett ut. Eller nåt...

Tack alla som deltog, tack alla som körde med och agerade stöd och dessutom fotograferade längs färdvägen. Det är inte fair att peka ut någon mer än någon annan - men man häpnar vid Sillekrog när Saarela dyker upp efter en sträckskörning från Boden för att få vara med och köra med en sväng tillsammans med oss. VS lämnade vid Borlänge för att dra hem igen, och tog senare nattläger i Sundsvall, med 170 mil som dagsetapp. På en ANF 125 Innova....

Tack alla, och faktiskt ett extra tack till er som inte körde - men som har hört av er före och efter med frågor och kommentarer.
Det stora intresset vi känner från er gör att vi redan nu har bestämt att köra igen 2013!
Start lördag 11/5, målgång söndag 12/5 = 125:ans dag!

Nog med förvarning för att hinna dammsuga Blocket på bra objekt?
Hoppas det! ...och är ni inte övertygade ännu så håll ett getöga i tidningsstället under hösten. Tidningen MC-Nytt körde med under en god bit av dagen och lär komma med ett reportage.

Vi har ett par förändringar i bakfickan inför 2013 som gör körningen ändå mer lämpad för den som ut och lufta sin 125a tillsammans med andra - men utan att man behöver köra allt för långt på kuppen.
Info följer, men börja gärna redan nu plocka fram den gamla pärlan som stått undanskuffad i källaren hemma!






Vi ses!

Hampe
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top