Irriterande gnissel från framdäcket...

Livsan

Egentligen västkustbo ;-)
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV 650 -00
När jag är ute och kör gnisslar det från framdäcket. Satte idag upp hojen på centralstödet och snurrade på framhjulet...massa gnissel...suck! :3freak

Gnisslandet började efter att jag hade bytt bromsbelägg fram för drygt två månader sedan och nu har det accelererat. Har läst lite andra trådar om gnissel från hojar och är det oftast bromsarna som bråkar?

Räcker det oftast med lite kopparpasta eller bör det göras något mer för att få bort det?

Tacksam för idéer!!
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Livsan skrev:
Räcker det oftast med lite kopparpasta eller bör det göras något mer för att få bort det?

Tacksam för idéer!!
Koppar pasta :gnissla
Ta lite broms rengörings tjossan.
Smärgla skivorna då det kan bli glaserade då du har nya belägg o bromsar på som en blådåre
 

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Holmbro 406
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
Livsan skrev:
När jag är ute och kör gnisslar det från framdäcket. Satte idag upp hojen på centralstödet och snurrade på framhjulet...massa gnissel...suck! :3freak

Gnisslandet började efter att jag hade bytt bromsbelägg fram för drygt två månader sedan och nu har det accelererat. Har läst lite andra trådar om gnissel från hojar och är det oftast bromsarna som bråkar?

Räcker det oftast med lite kopparpasta eller bör det göras något mer för att få bort det?

Tacksam för idéer!!

Kolla så det inte är framhjulslagret som gnisslar, för då är det farligt att köra med hojjen.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Har du bromsat riktigt riktigt hårt några ggr än med de nya
beläggen? Och då menar jag inte lite fjolligtkryckförsök utan riktigt
ejinvalidtai : )

Ett tips som min far gjorde på sin förrförra hoj var att
borra små hål i bromsbeläggen och i dessa små hål
trycka ner blyertsstift! Med detta så gnisslade inte skivorna!

Det kan även komma gnissel pga att det skapas vibrationer
vid beläggen och då kan du ha koppaspasta på baksidan av dina belägg!
(om jag har förstått det rätt)
Lycka till nu!
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Så med andra ord depåställ eller domkraft!
Upp med framhjulet o lyssna vars ljudet kommer ifrån.
Lagrena brukar sällan gnissla..De "viner" det sedan tar det tvuäer stupp :3freak
Men kolla om det e torrt o tråkigt i lagrena me!
Sedan får du ta pasta (inte på skivorna kan du lika bra köra utan ett bromsar ett tag) o blyerts o smärgelduks varianterna så kommer det o bli bra :tummenupp
Men se till o kolla upp framhjuls lagrena med när du ändå e där o bökar!
 

ström 1

Vet du va du har Hedlund ..taskig timing
Gick med
4 Jan 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM 660
Livsan skrev:
När jag är ute och kör gnisslar det från framdäcket. Satte idag upp hojen på centralstödet och snurrade på framhjulet...massa gnissel...suck! :3freak

Gnisslandet började efter att jag hade bytt bromsbelägg fram för drygt två månader sedan och nu har det accelererat. Har läst lite andra trådar om gnissel från hojar och är det oftast bromsarna som bråkar?

Räcker det oftast med lite kopparpasta eller bör det göras något mer för att få bort det?

Tacksam för idéer!!
Blir skivorna varma ? har du för mycket olja i bromskärlet så att bromsarna ligger på, det kan bli så ibland ...troligen är det ärg på bromscylindrarna så att det kärvar
 

Livsan

Egentligen västkustbo ;-)
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV 650 -00
ja...en del bökande blir det ju iallafall :3freak

Tycker väl inte att bromsskivorna blir för varma...lite bara men då har jag ju precis bromsat in... Har nitat ordentligt med bromsarna oxå för att se om det försvinner... icke då!

Kanske skulle prova rubbet på en gång: kopparpasta, slipa lite och rengörning..kanske lite "skrikbelägg" oxå? När man ändå är på g :rolleyes:

Ska kolla hjullagren men jag tror inte att de är de som låter....

*kram*
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Livsan skrev:
ja...en del bökande blir det ju iallafall :3freak

Kanske skulle prova rubbet på en gång: kopparpasta, slipa lite och rengörning..kanske lite "skrikbelägg" oxå? När man ändå är på g :rolleyes:

Ska kolla hjullagren men jag tror inte att de är de som låter....*kram*
Låter som en bra ide´ säkert inget allvarligt men fruktansvärt irriterande. Kul med lite pyssel och omvårdnad.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top