Isärplockning

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Tja! tänkte fråga hur man på lättaste sätt får ut cylindern på en rs125:a? ska jag plocka ut hela motorn eller räcker det med tanken?
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Tanken sidorkåpor, avgasrör kylare. Jag skulle inte ha plockat bort motorn bara för att montera av cylinder.
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Du måste skruva bort avgasporten med. Jag har gjort allt som du kommer att göra, tagit ur cyllen o de.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
isärplockning

Nu har jag börjat att skruva bort, och det ända jag kan säga e att de ser ut som att man måste plocka bort hela motorn! ta ut cyllen är nog inte Så stora problem, men att få in ny kolv på orginal staken och på me cylindern verkar vara lite jobbigare
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Snubbben skrev:
Nu har jag börjat att skruva bort, och det ända jag kan säga e att de ser ut som att man måste plocka bort hela motorn! ta ut cyllen är nog inte Så stora problem, men att få in ny kolv på orginal staken och på me cylindern verkar vara lite jobbigare


Onej, även om det är jobbigt så är det till 1000% jobbigare att lyfta ur motorn
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Har gjort det fyra ggr alla gånger utan problem, lite små pill, men det är lättare än att ta ur hela motorn.
En liten regel när man mekar är att man ska försöka att ta bort så lite som möjligt, blir mindre channs att det blir fel när man monterar ihop det sen....
Efter som du varit framme och pillat på färre grejor...
ca. 2timmar tar det att montera på platts och montera ihop allt och starta (inkl. kåpor m.m.)


för mig iaf
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
shoik skrev:
Har gjort det fyra ggr alla gånger utan problem, lite små pill, men det är lättare än att ta ur hela motorn.
En liten regel när man mekar är att man ska försöka att ta bort så lite som möjligt, blir mindre channs att det blir fel när man monterar ihop det sen....
Efter som du varit framme och pillat på färre grejor...
ca. 2timmar tar det att montera på platts och montera ihop allt och starta (inkl. kåpor m.m.)


för mig iaf
hur får man bort variabla avgasporten? man ska väl inte pilla på den för den e väl inställd rätt?
som jag har förstått det är det en vajer från en guldig liten cylinder till avgasporten
vilken ända ska ja ta bort vajern ifrån och hur?
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Snubbben skrev:
hur får man bort variabla avgasporten? man ska väl inte pilla på den för den e väl inställd rätt?
som jag har förstått det är det en vajer från en guldig liten cylinder till avgasporten
vilken ända ska ja ta bort vajern ifrån och hur?

Den är bara instucken i cylindern, efter att den är fastskruvad.
Och du har en skyddsdamask, om man flyttar på den så ser du hur den sitter fast.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
shoik skrev:
Den är bara instucken i cylindern, efter att den är fastskruvad.
Och du har en skyddsdamask, om man flyttar på den så ser du hur den sitter fast.
Jag har troligtvis gjort bort mig nu för jag skruvade bort den vid cylindern! och då blir den ju helt felinställd! är det svårt och hur göra man för att ställa in den rätt så att de blir perfekt? det ända positiva är väl att jag fick bort den till slut:D
 
Last edited:

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Snubbben skrev:
Jag har troligtvis gjort bort mig nu för jag skruvade bort den vid cylindern! och då blir den ju helt felinställd! är det svårt och hur göra man för att ställa in den rätt så att de blir perfekt? det ända positiva är väl att jag fick bort den till slut:D

alltså vet inte, hur blir den felinställd, när du lyfter bort den vid cylindern??
du ändrar ju inte längden på vajern på något sätt...
iaf om inte annat finns det verkstad hanböcker på hur man jysterar den
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
shoik skrev:
alltså vet inte, hur blir den felinställd, när du lyfter bort den vid cylindern??
du ändrar ju inte längden på vajern på något sätt...
iaf om inte annat finns det verkstad hanböcker på hur man jysterar den
asså först e de ju själva cylindern(den guldiga INTE själva motorcylinder jag menar den lilla där vajern sitter fast) där sitter vajern, sedan går den igenom en "skruv" där det på båda sidor sitter 2 muttrar som man ska ställa in på. de e dom jag har skruvat på....
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
shoik skrev:
Aha du har alltså lossat uppe vid avg. p motorn istället för på cylindern. det var väll onödigt när avg.p:n sitter fast med två bult direkt in i cyllen.... bara lossa och ta ur...
A jag gjorde det men det kändes typ som att vajern va för spänd..så jag lossade där uppe och undrar nu om det är möjligt att ställa in rätt igen?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top